Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i noen mndr vært plaget med hjertebank. Jeg har vært hos legen, og alt var bra på blodprøver og på EKG, men hun henviste meg for sikkerhets skyld til 24-timers EKG. I starten var det bare innimellom jeg kjente dette, men det siste har hjertebanken kommet oftere og oftere. Nå har jeg det svært ofte, nesten konstant, og det varer vanligvis i timesvis hver gang. Legen sa at hjertet mitt slår litt fort, men hvilepulsen er likevel under 70.

Det som plager meg er altså konstane harde og kraftige hjertesalg som føles både i brystet og i halsen. Jeg kjenner at hjertet slår nesten hele tiden og etter en lang slik periode blir jeg nesten øm i halsen!

Jeg har lest en del av dine svar til lignende tilfeller, og ekstraslag nevnes ofte som mulig årsak. Men er ikke ekstraslag harde slag som kommer innimellom, etter at hjertet har hoppet over et slag? Hos meg er alle slagene harde, og pulsen er ganske regelmessig, så jeg føler ikke at det kan være det som er tilfellet hos meg?

Jeg er blitt veldig redd og engstelig for at det kan være noe galt med hjertet mitt, Jeg tenker at når det banker så hardt må det være fordi hjertet har "problemer" med å slå normalt? Jeg er redd for at det skal gå lang tid til jeg får innkallelse til EKG, og om det er noen forhåndsregler jeg bør ta mens jeg venter, ta det med ro, ikke trene e.l?

Jeg har alltid hatt god helse og er i god form. Ikke hjerteproblemer i familien, i allefall ikke hos unge.Jeg er ikke spesielt stresset og har ikke noen form for angst eller psykiske problemer. Men dette begynner virkelig å bli slitsomt.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162920-hjertebank/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet med det i flere år.

Ble også sliten og 'kraftløs' i musklene mens det pågikk.

Viste seg antakeligvis å være kraftige svingninger i blodsukkeret som gjorde det, og en kropp som var følsom for slike svingninger.

Det blir verre (mye verre) etter at jeg har spist, dersom blodsukkeret mitt var litt lavt (lenge siden siste måltid eller siste måltid var feil mat) før jeg spiste. Når kroppen trengte energi til å fordøye så var det lite å hente. Og faktisk også verre dersom jeg spiste først og så hoppet rett i dusjen.. akkurat det siste har ikke legen helt klart å forklare, men mente det hadde noe med at blodet ble trukket ut i huden i stedet for til magen der det skulle gjøre sin jobb med fordøyelse, næringsstoffer.

Vet ikke om det hjelper deg, men ha det med i vurderingen. Å ikke utsette meg for varme rett etter mat (dusj, varmevifte, fotbad, bad o.l.), ha måltidene med korte mellomrom, og med "sene" karbohydrater/lite karbohydrater som gav meg mindre svigninger har hjulpet voldsomt. Nå skjer det sjelden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162920-hjertebank/#findComment-1054762
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Norpa.

Det du beskriver minner ikke om vanlig ekstrasystoli. Jeg skulle helst ha hatt et EKG og evt. sett din 24-timers monitorering for å kunne svare deg konsist.

Jeg regner med at du har raskere hjerteaksjon når du merker din hjertebank, og at du ikke føler noe unormalt når du har hvilepuls på 70. Det vil være avgjørende for en eventuell diagnose at man har såvel en EKG-registrering som monitorering mens du har dine symptomer. Ellers vil slik registrering ikke være av noen verdi.

Det behøver ikke være noen rytmeforstyrrelse. Det finnes situasjoner der enkelte kan oppleve sin normale hjerteaksjon som "hard" og "bankende". Men det vil være ønskelig å få det registrert på skikkelig måte, slik at man med sikkerhet kan avgjøre at du faktisk har en normal rytme når du har dine symptomer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162920-hjertebank/#findComment-1054948
Del på andre sider

Svar til Norpa.

Det du beskriver minner ikke om vanlig ekstrasystoli. Jeg skulle helst ha hatt et EKG og evt. sett din 24-timers monitorering for å kunne svare deg konsist.

Jeg regner med at du har raskere hjerteaksjon når du merker din hjertebank, og at du ikke føler noe unormalt når du har hvilepuls på 70. Det vil være avgjørende for en eventuell diagnose at man har såvel en EKG-registrering som monitorering mens du har dine symptomer. Ellers vil slik registrering ikke være av noen verdi.

Det behøver ikke være noen rytmeforstyrrelse. Det finnes situasjoner der enkelte kan oppleve sin normale hjerteaksjon som "hard" og "bankende". Men det vil være ønskelig å få det registrert på skikkelig måte, slik at man med sikkerhet kan avgjøre at du faktisk har en normal rytme når du har dine symptomer.

Hei!

Takk for svaret. Der "rare" er at jeg har puls på omkring 70 når dette står på! Altså vanlig hvilepuls tror jeg, kanskje bittelitt høyere enn ellers.

Så det virker som om hjertet slår i normal tytme, men veldig hardt.

Men jeg får bare vente på 24-timers EKG og se om de finner ut noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162920-hjertebank/#findComment-1054987
Del på andre sider

Jeg slet med det i flere år.

Ble også sliten og 'kraftløs' i musklene mens det pågikk.

Viste seg antakeligvis å være kraftige svingninger i blodsukkeret som gjorde det, og en kropp som var følsom for slike svingninger.

Det blir verre (mye verre) etter at jeg har spist, dersom blodsukkeret mitt var litt lavt (lenge siden siste måltid eller siste måltid var feil mat) før jeg spiste. Når kroppen trengte energi til å fordøye så var det lite å hente. Og faktisk også verre dersom jeg spiste først og så hoppet rett i dusjen.. akkurat det siste har ikke legen helt klart å forklare, men mente det hadde noe med at blodet ble trukket ut i huden i stedet for til magen der det skulle gjøre sin jobb med fordøyelse, næringsstoffer.

Vet ikke om det hjelper deg, men ha det med i vurderingen. Å ikke utsette meg for varme rett etter mat (dusj, varmevifte, fotbad, bad o.l.), ha måltidene med korte mellomrom, og med "sene" karbohydrater/lite karbohydrater som gav meg mindre svigninger har hjulpet voldsomt. Nå skjer det sjelden.

Hei tiliti!

Takk for svar og tips!:)

Virkelig noe å tenke på, skal legge merke til hvordan det kommer i forhold til måltider og de andre tingene du nevner.

Spiser bare to ganger om dagen, lunch og middag, så det kan jo være at blodsukkeret ikke er helt bra..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162920-hjertebank/#findComment-1054999
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...