Gå til innhold

Halloween -noe så latterlig!

Anbefalte innlegg

Gjest at det går an!!!!!
Skrevet

Hvorfor i all verden har det blitt vanlig at nordmenn skal feire dette? Vi har da ingen tradisjon for dette! Grunnen? Kun for at USA gjør det. Hvorfor må vi adoptere alle tradisjonene til USA?!?!?!

Dette er bare et resultat av at butikker skal melke oss for enda mer penger og en slags idealisering av USA og alt som hører til der borte.

Hvorfor ikke ta vare på våre egne tradisjoner istedet? (Allehelgens dag f.eks.)

Fullstendig latterlig!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vi allehelgensdag-tradisjoner i Norge? Hva går det ut på da? Spør fordi jeg ikke vet, altså :)

Skrevet

Joda. Men man kan ikke begynne å nekte folk å ta til seg nye tradisjoner. Det er mange andre tradisjoner vi måtte kvitte oss med hvis vi skulle fjerne alt som ikke var "norsk". Julefeiring, påskefeiring, St.Lucia etc.

".........................."

Skrevet

Jo, for sånn er det bare.

Hvis noen med påvirkningskraft (f.eks. handelsstanden) importerer skikker og setter i gang mølla, så er det ikke så lett å stoppe den.

(Jeg hadde ikke hørt om - eller feira på noen som helst måte Luciadagen når jeg var liten ... Men det ble importert - og ble værende her som skikk).

Skrevet

Helt enig med deg jeg.

For noen år siden da det begynte å bli vanlig her så ringte det på døra. Jeg lukket ikke opp for hadde sett noen gikk forbi utenfor så regnet med hva dette var.

Senere på kvelden hørte jeg noen lyder på terrassen her. Gikk ut for å se, joda, minst 2-3 egg var kastet inn. Det var klin overalt, også på vinduer. Det var kaldt så dette hadde frosset. Synes ikke jeg har fått det ordentlig vekk enda. Skikkelig irriterende.

Nå har jeg funnet en maske som sønnen min la igjen da han flyttet hjemmefra. Veldig fæl. Jeg kan gjemme ei pumpe under genseren og pumpe blod rundt i ansiktet (maska).

Lurer på om jeg skal åpne døra med den på meg om noen ringer på her iår.......!!!

Men, da er jeg vel ikke noe bedre selv*SMIL*

-Og foreldrene på døra etterpå, for tror jeg skremmer dem, nemlig!

Skrevet

Halloween er en keltisk tradisjon som skotter og irer tok med seg til Amerika på 1800-tallet.

Skrevet

Hvorfor er det så forferdelig galt å importere spesielle dager? Vi har mors- og farsdag som også stammer fra USA. Hører aldri noen her syte om disse dagene.

Skrevet

aj aj.. samme maset hvert år. Det er alltid noen som ikke liker Halloween. Jeg for min del synes det er kjempemoro! De siste par årene har jeg ikke hatt tid (og penger) til å feire. Det er vel 4 år siden jeg kledde meg ut selv. Men de årene jeg ikke var ute og festet, hadde jeg besøk hjemme av ei venninne, og en kurv full av Fox og Twist og diverse. Syntes det var like gøy hver gang noen ringte på døra. Ja også hadde jeg tatt på meg det svarteste av både klær og sminke (nå er det hverdags for meg med svarte klær, men tok i litt ekstra på halloween med lange blondehansker, masse smykker, ringer etc) og hørte på dysterromantisk musikk.

Har aldri opplevd egg på huset. Og heller aldri sett egg noe sted, på andre hus eller i gatene. Og dette var i vigå... (dere i stavanger skjønte den)

Skrevet

Jo, for sånn er det bare.

Hvis noen med påvirkningskraft (f.eks. handelsstanden) importerer skikker og setter i gang mølla, så er det ikke så lett å stoppe den.

(Jeg hadde ikke hørt om - eller feira på noen som helst måte Luciadagen når jeg var liten ... Men det ble importert - og ble værende her som skikk).

Og jeg synes altså at det er helt greit (fikk kanskje ikke med det i svaret mitt ...).

Skrevet

aj aj.. samme maset hvert år. Det er alltid noen som ikke liker Halloween. Jeg for min del synes det er kjempemoro! De siste par årene har jeg ikke hatt tid (og penger) til å feire. Det er vel 4 år siden jeg kledde meg ut selv. Men de årene jeg ikke var ute og festet, hadde jeg besøk hjemme av ei venninne, og en kurv full av Fox og Twist og diverse. Syntes det var like gøy hver gang noen ringte på døra. Ja også hadde jeg tatt på meg det svarteste av både klær og sminke (nå er det hverdags for meg med svarte klær, men tok i litt ekstra på halloween med lange blondehansker, masse smykker, ringer etc) og hørte på dysterromantisk musikk.

Har aldri opplevd egg på huset. Og heller aldri sett egg noe sted, på andre hus eller i gatene. Og dette var i vigå... (dere i stavanger skjønte den)

Ja, jeg skjønte det med vigå. ;)

Da håper jeg virkelig det fortsatt er sånn! Har _ikke _ lyst på eggkasting og annen hekkan her på søndag.

Jeg skal ha lyset avslått, og kommer til å være på besøk første del av kvelden. Håper vi kommer hjem til et hus likedan som da vi dro fra det tidligere på dagen.

Når det ikke var eggkasting i "vigå", så har jeg litt større forhåpninger til søndag.

*krysser fingrene*

:)

hilsen

Skrevet

Hvorfor er det så forferdelig galt å importere spesielle dager? Vi har mors- og farsdag som også stammer fra USA. Hører aldri noen her syte om disse dagene.

Disse dagene er opp til hver enkelt å være med på.

Det er ikke akkurat at den er importert som jeg syns er så ille.

Mens Halloween innebærer at det ringes på dører til hvem som helst, uten at en ønsker å være med engang - på tiggerunde.

Det er _en_ ting jeg ikke liker med dette.

Det andre er faren for hærverk; eggkasting osv dersom en ikke ønsker å være med.

_Det_ er så utrolig dårlig at det er nok til at jeg gruer for hvert år.

Men hvis det som Lucretia sier over her stemmer i områder her, så kan jeg muligens slappe av. Håper jeg.

*krysse fingrene*

Skrevet

Disse dagene er opp til hver enkelt å være med på.

Det er ikke akkurat at den er importert som jeg syns er så ille.

Mens Halloween innebærer at det ringes på dører til hvem som helst, uten at en ønsker å være med engang - på tiggerunde.

Det er _en_ ting jeg ikke liker med dette.

Det andre er faren for hærverk; eggkasting osv dersom en ikke ønsker å være med.

_Det_ er så utrolig dårlig at det er nok til at jeg gruer for hvert år.

Men hvis det som Lucretia sier over her stemmer i områder her, så kan jeg muligens slappe av. Håper jeg.

*krysse fingrene*

Dette med eggkasting og annen dårlig oppførsel er utrivelig. Har aldri selv opplevd noe slikt, eller på noen måte utrivelige unger.

Men jeg skjønner at du vil dra bort den dagen eller slukke lys ;-)

Skrevet

Dette med eggkasting og annen dårlig oppførsel er utrivelig. Har aldri selv opplevd noe slikt, eller på noen måte utrivelige unger.

Men jeg skjønner at du vil dra bort den dagen eller slukke lys ;-)

Bestemora mi som snart er 90 år (hun bor alene) tør ikke annet enn å kjøpe inn masse godteri og gi bort. Men allikevel så blir døren hennes nedgriset med egg, tomater og annen dritt. Og _det_ synes jeg er dårlig gjort.

Hun som nesten ikke tør å åpne døren etter at det er blitt mørkt

Skrevet

Mors- og farsdag stammer ikke fra USA!

Gjest at det går an!!!!!
Skrevet

Halloween er en keltisk tradisjon som skotter og irer tok med seg til Amerika på 1800-tallet.

Ja, men det er USA som har viderutviklet den. Hvis ikke USA hadde hatt den, hadde heller ikke vi! Dessuten...kelterne gikk ikke på dørene og sa trick or treat!

Gjest at det går an!!!!!
Skrevet

Joda. Men man kan ikke begynne å nekte folk å ta til seg nye tradisjoner. Det er mange andre tradisjoner vi måtte kvitte oss med hvis vi skulle fjerne alt som ikke var "norsk". Julefeiring, påskefeiring, St.Lucia etc.

".........................."

De du nevner er kristne tradisjoner. Norge er et kristent land.

Gjest at det går an!!!!!
Skrevet

Har vi allehelgensdag-tradisjoner i Norge? Hva går det ut på da? Spør fordi jeg ikke vet, altså :)

Ja, tradisjonelt var det en skikk man fulgte. Ikke nå lenger (bortsett fra lys på gravene). Det er jo nettopp dette nordmenn er så flinke til -kvitte seg med egne tradisjoner og ta til seg alle de amerikanske! (og ellers når det gjelder USA; mat, tv, latmannsliv, feitere og feitere etc.)

Skrevet

Mors- og farsdag stammer ikke fra USA!

Det er mulig opprinnelsen til mors-og farsdag ikke er amerikansk. Men det var den amerikanske handelstands idè å la mor og far få gave denne dagen.

Skrevet

Ja, men det er USA som har viderutviklet den. Hvis ikke USA hadde hatt den, hadde heller ikke vi! Dessuten...kelterne gikk ikke på dørene og sa trick or treat!

"Hvis ikke USA hadde hatt den, hadde heller ikke vi!"

Det var litt av en tankegang. Hvis du først vil skylde på noen, så får det bli den norske handelstand.

Hva med alt annet vi har innført, jul, påske,juletre, amerikanske nisser(du har dem vel ikke, regner jeg med) osv.

Skrevet

Bestemora mi som snart er 90 år (hun bor alene) tør ikke annet enn å kjøpe inn masse godteri og gi bort. Men allikevel så blir døren hennes nedgriset med egg, tomater og annen dritt. Og _det_ synes jeg er dårlig gjort.

Hun som nesten ikke tør å åpne døren etter at det er blitt mørkt

Sånt er helt forkastelig. Har aldri vært borti noe slikt.

Som jeg har forstått, så foregår ikke halloween-feiringen i USA og andre land på den måten med tilgrisning av dører og vinduer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...