Gå til innhold

Halloween -noe så latterlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De du nevner er kristne tradisjoner. Norge er et kristent land.

Bah. Jeg er norsk, og jeg er ikke kristen. Norge ble tvangskristnet - som alle andre kristne land, for lenge siden. Det gjør ikke norge mer kristent i utg.punktet.

Halloween stammer fra en gammel irsk (eller evt. skotsk) tradisjon, som har gammelt slektsskap med nordisk kultur.

Det nytter ikke å argumentere mot andre skikker ved å påstå ting som ikke henger skikkelig på greip. Om man ikke liker at så mange amerikaniserte skikker blir importert, så er det helt greit. Men da får man si det som det er, og ikke prøve å argumentere med tull.

".........................."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig opprinnelsen til mors-og farsdag ikke er amerikansk. Men det var den amerikanske handelstands idè å la mor og far få gave denne dagen.

Morsdagen er en amerikansk oppfinnelse, datert til den andre søndagen i mai (som da var den 12.) i 1907.

Da ble den første Memorial Mothers Day Meeting feiret i metodistkirken i Crafton, West-Virginia etter initiativ av Ann Jarvis (1864-1948).

I utgangspunktet var det en personlig minnedag for Ann Jarvis, hun ville minnes sin mor som var død to år før, og moren hadde vært et aktivt medlem av kirken sin og hadde inn-stiftet en forening for å arbeide for "bedre mødre, bedre hjem, bedre menn og kvinner".

Året etter sendte Ann Jarvis ut en oppfordring om å gjøre denne søndagen til en almen minnedag for alle mødre, og oppfordringen ble fulgt av metodistkirkene i Crafton og Philadelphia, og har senere bare vokst i utbred-else.

I 1912 ble det så dannet en internasjonal organisasjon som skulle arbeide for å innføre morsdagen i andre land.

Mens dagen til å begynne med ble arrangert av religiøse organisasjoner, er den senere gått over til å bli en familie-dag, der familien oppvarter mor med gaver og andre former for hyllinger.

Forretningslivet var raskt ute med å tilby varer til denne feiringen.

I Norge ble skikken med mors dag innført først i en metodistkirke i Bergen, sannsynligvis så tidlig som under første verdenskrig. Men gjennomslag for en mors dag ble det først med et initiativ fra Dorothea Schjoldager (1853-1938) og Karen Platou (1897-1950) i Oslo.

De arbeidet for å få en morsdag i Norge lagt til andre søndag i februar (muligens fordi vi i Norge har mange både festdager og fridager i mai), og de samarbeidet med ideelle organisasjoner, massemedia og forret-ningsverden.

Skrevet

Mors- og farsdag stammer ikke fra USA!

Morsdagen er en amerikansk oppfinnelse, datert til den andre søndagen i mai (som da var den 12.) i 1907.

Da ble den første Memorial Mothers Day Meeting feiret i metodistkirken i Crafton, West-Virginia etter initiativ av Ann Jarvis (1864-1948).

I utgangspunktet var det en personlig minnedag for Ann Jarvis, hun ville minnes sin mor som var død to år før, og moren hadde vært et aktivt medlem av kirken sin og hadde inn-stiftet en forening for å arbeide for "bedre mødre, bedre hjem, bedre menn og kvinner".

Året etter sendte Ann Jarvis ut en oppfordring om å gjøre denne søndagen til en almen minnedag for alle mødre, og oppfordringen ble fulgt av metodistkirkene i Crafton og Philadelphia, og har senere bare vokst i utbred-else.

I 1912 ble det så dannet en internasjonal organisasjon som skulle arbeide for å innføre morsdagen i andre land. Mens dagen til å begynne med ble arrangert av religiøse organisasjoner, er den senere gått over til å bli en familie-dag, der familien oppvarter mor med gaver og andre former for hyllinger.

I Norge ble skikken med mors dag innført først i en metodistkirke i Bergen, sannsynligvis så tidlig som under første verdenskrig. Men gjennomslag for en mors dag ble det først med et initiativ fra Dorothea Schjoldager (1853-1938) og Karen Platou (1897-1950) i Oslo.

De arbeidet for å få en morsdag i Norge lagt til andre søndag i februar (muligens fordi vi i Norge har mange både festdager og fridager i mai), og de samarbeidet med ideelle organisasjoner, massemedia og forret-ningsverden.

Farsdagen skal være en hedersdag for fedre, en parallell til morsdagen andre søndag i februar.

Den er en amerikansk "oppfinnelse" som først slo gjennom i Norden og Norge etter 2.verdenskrig.

Den markeres mest av handelsnæringen som reklamerer for gaver til far, slips, sokker og underbukser.

Gjest tottlå
Skrevet

I 1912 ble det så dannet en internasjonal organisasjon som skulle arbeide for å innføre morsdagen i andre land.

Mens dagen til å begynne med ble arrangert av religiøse organisasjoner, er den senere gått over til å bli en familie-dag, der familien oppvarter mor med gaver og andre former for hyllinger.

Både mors- og farsdag + halloween er noe stort tull!!!! Det blir for amrikansk!

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Har vi allehelgensdag-tradisjoner i Norge? Hva går det ut på da? Spør fordi jeg ikke vet, altså :)

Allehelgensaften er det samme som Helloween. Men Helloween er ikke det det engang var. det er en keltisk gammel trdisjon der de feiret innhøstingen og forfedrene sine.I dag er den bare kommersiell som alle andre tradisjoner...Synd.

Gjest mener jeg
Skrevet

Hei, er også mot halloween!! Fremmede unger som kommer på døren, skumle masker som ikke hører hjemme på barn.... Halloween hører ikke hjemme her!!!

Gjest at det går an!!!!!
Skrevet

"Hvis ikke USA hadde hatt den, hadde heller ikke vi!"

Det var litt av en tankegang. Hvis du først vil skylde på noen, så får det bli den norske handelstand.

Hva med alt annet vi har innført, jul, påske,juletre, amerikanske nisser(du har dem vel ikke, regner jeg med) osv.

Hvis ikke USA hadde hatt den, hadde heller ikke vi!"

Det var litt av en tankegang. Hvis du først vil skylde på noen, så får det bli den norske handelstand.

Jeg skylder jo på den norske handelstand!! -men det er ikke tilfeldig at de velger et land som USA!

Skrevet

Allehelgensaften er det samme som Helloween. Men Helloween er ikke det det engang var. det er en keltisk gammel trdisjon der de feiret innhøstingen og forfedrene sine.I dag er den bare kommersiell som alle andre tradisjoner...Synd.

Allehelgen er ikke på samme dag som halloween?

Jeg mener det er 7 november?

Gjest Antonie
Skrevet

Ja, Halloween er forferdelig! Jeg ble så skremd i fjor. Det kom barn og ringet på døren. Bare at barnene var så store, mye høiere enn meg. De var tre-fire stykken.Og de hade fele spøke-masker på seg.Jeg visste ikke om Hallowwen da, og trode jeg blev ranet!Slikt kan det gå! Husk det, dere som vil ut og gå fra hus til hus! Et alternetiv er at ikke ha så skræmende masker, men heller "snille"utklednig,t.ex. snehvit, julenisse osv.

Skrevet

Ja, allehelgen er første søndag i november.

Skrevet

Alle helgens dag var _opprinnelig_ den 1.november.

I norsk tradisjon kalles den første november for Allehelgensdag eller Helgemesse.

Dette er en gammel katolsk kirkefest til minne om alle salige og alle helgener.

Som helligdag ble den avskaffet i Norge i 1770, men første søndag i november blir kalt Allehelgenssøndag og er slått sammen med Alle sjeles dag som i den katolske kirken var en dag viet til minnet om alle de sjeler som fortsatt er i skjærsilden.

Skrevet

Jeg er hundre prosent enig med deg,uten å være noen spesielt sur og negativ person.

Gjest at det går an!!!!!
Skrevet

Jeg er hundre prosent enig med deg,uten å være noen spesielt sur og negativ person.

Jeg er heller ingen sur eller negativ person -man trenger da ikke å være sur selvom man reagerer på ting her i verden! :)

Skrevet

Disse dagene er opp til hver enkelt å være med på.

Det er ikke akkurat at den er importert som jeg syns er så ille.

Mens Halloween innebærer at det ringes på dører til hvem som helst, uten at en ønsker å være med engang - på tiggerunde.

Det er _en_ ting jeg ikke liker med dette.

Det andre er faren for hærverk; eggkasting osv dersom en ikke ønsker å være med.

_Det_ er så utrolig dårlig at det er nok til at jeg gruer for hvert år.

Men hvis det som Lucretia sier over her stemmer i områder her, så kan jeg muligens slappe av. Håper jeg.

*krysse fingrene*

Disse dagene er opp til hver enkelt å være med på.

Man får det tredd nedover øra da men...ikke så lett å unngå åvære med på det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...