Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips om hvordan man får orkideer til å trives i en vanlig stue?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lett.

Sett dem nesten "hvor som helst" i stuen, og vann dem én gang i uken med *lunkent* vann.

Noen gir en eggekopp med vann, andre dynker hele potten. Det vesentlige er at det kun er én gang i uken, og at vannet ikke er iskaldt (eller for varmt).

Med vennlig hilsen

lille, store, redde meg
Skrevet

Det er lett.

Sett dem nesten "hvor som helst" i stuen, og vann dem én gang i uken med *lunkent* vann.

Noen gir en eggekopp med vann, andre dynker hele potten. Det vesentlige er at det kun er én gang i uken, og at vannet ikke er iskaldt (eller for varmt).

Med vennlig hilsen

Jeg spyler igjennom min en dag i uken over vasken. Lar det renne skikkelig igjennom. Lar den stå en lun plass.

Detter blomstene må du klippe bort HELE stilken.

Etter en måneds tid kommer det en ny stilk, med nye blomster.

Dette har jeg gjort flere ganger og det funker bra.

Hender jeg sprayer på litt vann utenom også. Men det er veldig lite.

Begge mine står i full blomst igjen!

Skrevet

Jeg spyler igjennom min en dag i uken over vasken. Lar det renne skikkelig igjennom. Lar den stå en lun plass.

Hele stilken? Har hørt at du klipper den ned til tredje øye jeg?

lille, store, redde meg
Skrevet

Hele stilken? Har hørt at du klipper den ned til tredje øye jeg?

Det er helt feil, for stilken vil da kreve så mye næring at det ikke vokser opp noen ny.

Jeg klippet ned til tredje øye jeg også, men etter jeg klippet bort hele den døde stilken, vokste det opp en ny med masse fine knupper på.

Det var mormor som sa det til meg.

Og det ble suksess.

Det gror opp en helt ny stilk.

Men du må ha tålmodighet.

Tok sikkert en måned før jeg så den nye stilken.

Skrevet

Det er helt feil, for stilken vil da kreve så mye næring at det ikke vokser opp noen ny.

Jeg klippet ned til tredje øye jeg også, men etter jeg klippet bort hele den døde stilken, vokste det opp en ny med masse fine knupper på.

Det var mormor som sa det til meg.

Og det ble suksess.

Det gror opp en helt ny stilk.

Men du må ha tålmodighet.

Tok sikkert en måned før jeg så den nye stilken.

Lurt!

Jeg har nå klippet ned på alle mine 8 orkideer:)

lille, store, redde meg
Skrevet

Lurt!

Jeg har nå klippet ned på alle mine 8 orkideer:)

Da ønsker jeg deg lykke til! Med tiden vil det komme nye stilker.Det lover jeg deg.

Stell godt med de.

Skrevet

Nå har også jeg skåret ned hele stilkene. Så får vi se hva som skjer utpå vinteren en gang. Har nå to flotte, hvite og lilla som står i full blomst. Tør jeg gjøre det samme med dem? Tror det. Her er det mye snakk om prøving og feiling. Men Så gøy!

Skrevet

Viktig: de skal ikke stå i trekk! Hvis de står i vinduskarm og du lufter litt nå som det har blitt kaldt ute, faller blomstene med en gang. Lunt skal de stå.

lille, store, redde meg
Skrevet

Nå har også jeg skåret ned hele stilkene. Så får vi se hva som skjer utpå vinteren en gang. Har nå to flotte, hvite og lilla som står i full blomst. Tør jeg gjøre det samme med dem? Tror det. Her er det mye snakk om prøving og feiling. Men Så gøy!

Hvorfor klipper du ned orkideer som står i full blomst? Det må du ikke gjøre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...