Gå til innhold

Ringer

Gjest Ringeringeringering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rent prinsippielt så er man vel forlovet fra den dagen man har avtalt giftermål og til bryllupet skjer, men det er jo en helt annen situasjon enn det malun beskriver, da.

Det er vel ikke så vanlig å gifte seg med 1 minutts varsel, er det vel? *S*

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det jeg spurte om, var om hun også synes det var dumt å offisiellt forlove seg hvis man har bestemt en dato for bryllupet. Det er selfølgelig en annen sak enn fjortisser som ringforlover seg.

"....................."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

20 prosent???!!!!

Jeg skjønner nå hvilken tabbe det var å gifte seg for flere år tilbake, uten forutgående ringforlovelse! ;-))

Hvis du hadde giftet deg med en dum amerikanier, ihvertfall :-)

"........................"

Skrevet

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det jeg spurte om, var om hun også synes det var dumt å offisiellt forlove seg hvis man har bestemt en dato for bryllupet. Det er selfølgelig en annen sak enn fjortisser som ringforlover seg.

"....................."

Jeg husker en kommentar fra en venninne da jeg fortalte henne at min kjære og jeg hadde satt bryllupsdato. Hun slo hendene sammen og sa gledestrålende: "Så da er dere !!"

Eh... ja....

Jeg kunne jo ikke nekte for DET, da, selv om jeg ikke liker dette med å være "forlovet". Men faktum var jo at vi hadde avtalt å gifte oss, og da var vi rent prinsipielt forlovet i tiden frem til bryllupet.

Men vi var ikke ringforlovet, da, som det heter på bøgda! ;-)

Jeg er enig med malun i synet på å forlove seg uten å ha planer om å gifte seg. Og jeg synes det er unødvendig å ringforlove seg i tiden frem til bryllupet også. Det "holder" med å sette på seg ringene i bryllupet, mener nå jeg! ;)

Ergo: Jeg er ikke for den amerikasnke skikken, men folk får gjøre som de vil.

Skrevet

"....................."

Venninnen sa: "Så da er dere forlovet, nå da!!"

Skrevet

Hvis du hadde giftet deg med en dum amerikanier, ihvertfall :-)

Nei,

Her kommer teskjea *S*:

Ettersom det nå for tiden har blitt "mote" (?) å gi forlovelsesringer også i Norge, men norske menn involvert, så ville jeg ved en forlovelse i dag fått en ring til 20% av bruttolønna, mot INGENTING dengangen jeg giftet meg! ;-))

Skrevet

Jeg husker en kommentar fra en venninne da jeg fortalte henne at min kjære og jeg hadde satt bryllupsdato. Hun slo hendene sammen og sa gledestrålende: "Så da er dere !!"

Eh... ja....

Jeg kunne jo ikke nekte for DET, da, selv om jeg ikke liker dette med å være "forlovet". Men faktum var jo at vi hadde avtalt å gifte oss, og da var vi rent prinsipielt forlovet i tiden frem til bryllupet.

Jeg er enig med malun i synet på å forlove seg uten å ha planer om å gifte seg. Og jeg synes det er unødvendig å ringforlove seg i tiden frem til bryllupet også. Det "holder" med å sette på seg ringene i bryllupet, mener nå jeg! ;)

"Jeg er enig med malun i synet på å forlove seg uten å ha planer om å gifte seg."

Det er jeg også.

"Og jeg synes det er unødvendig å ringforlove seg i tiden frem til bryllupet også."

Unødvendig, kanskje. Men det er da definitivt ikke noe galt i det. Egentlig er det jo høyst unødvendig å gifte seg også - ting blir ikke annerledes av den grunn :-)

"..........................."

Skrevet

"Jeg er enig med malun i synet på å forlove seg uten å ha planer om å gifte seg."

Det er jeg også.

"Og jeg synes det er unødvendig å ringforlove seg i tiden frem til bryllupet også."

Unødvendig, kanskje. Men det er da definitivt ikke noe galt i det. Egentlig er det jo høyst unødvendig å gifte seg også - ting blir ikke annerledes av den grunn :-)

"..........................."

"Egentlig er det jo høyst unødvendig å gifte seg også - ting blir ikke annerledes av den grunn :-)"

det er jeg ikke enig i. Ringer er fullstendig uten betydning, men giftermål har jo meget viktig juridisk betydning!! :-)

Skrevet

"Egentlig er det jo høyst unødvendig å gifte seg også - ting blir ikke annerledes av den grunn :-)"

det er jeg ikke enig i. Ringer er fullstendig uten betydning, men giftermål har jo meget viktig juridisk betydning!! :-)

"men giftermål har jo meget viktig juridisk betydning!!"

Det er absolutt ikke nødvendig i dag. Man kommer like langt med partnerskap. Men siden du nevner ringene, så betyr jo det at gifteringene også er unødvendige. Men de fleste vil nok være enig i at de har en viktig symbolikk. Så kan det også være med en forlovelsesring.

"........................."

Skrevet

"men giftermål har jo meget viktig juridisk betydning!!"

Det er absolutt ikke nødvendig i dag. Man kommer like langt med partnerskap. Men siden du nevner ringene, så betyr jo det at gifteringene også er unødvendige. Men de fleste vil nok være enig i at de har en viktig symbolikk. Så kan det også være med en forlovelsesring.

"........................."

Partnerskap er når to av samme kjønn "gifter" seg. Dette er likestilt med ekteskap med to unntak: adopsjon og kirkelig vigsel.

Antar du mente samboerskap?

Selv om visse samboere i større grad likestilles med gifte, så er det fortsatt slik at det må en "haug" med avtaler til for at man skal nærme seg det regelsettet som automatisk får virkning for ektefolk.

Og det med ringene har du selvsagt rett i - det er symbolikk, og folk får gjøre som de vil.

Min skepsis til "forlovelse" som en offisiell greie, med ring, kanskje til og med annonse i avisa etc, henger faktisk nøye sammen med de harry-jentene som forlovet seg i skoletida.

Men giftering vil jeg gjerne ha, selv om den kun er et symbol.

I motsetnig til selve ekteskapet, som også er en realitet!! :-))

heaa1365380763
Skrevet

Valgfritt.

Men absolutt mest vanlig på høyre ringfinger. Men har du både forlovelsesring og glatt giftering på en gang, også før du er gift, så blir det venstre ringfinger til ringen en ble fridd til med.

Ble kanskje litt komplisert.

Det hele er valgfritt.

Men det sies at hvis det er den samme ring som skal brukes til forlovelsesring og gifte ring. skal ringen sitte på venstre finger til bryllupsdagen. for så å settes på høyre hånd i kirken/rådhuset eller der man gifter seg.

:)

Skrevet

Partnerskap er når to av samme kjønn "gifter" seg. Dette er likestilt med ekteskap med to unntak: adopsjon og kirkelig vigsel.

Antar du mente samboerskap?

Selv om visse samboere i større grad likestilles med gifte, så er det fortsatt slik at det må en "haug" med avtaler til for at man skal nærme seg det regelsettet som automatisk får virkning for ektefolk.

Og det med ringene har du selvsagt rett i - det er symbolikk, og folk får gjøre som de vil.

Min skepsis til "forlovelse" som en offisiell greie, med ring, kanskje til og med annonse i avisa etc, henger faktisk nøye sammen med de harry-jentene som forlovet seg i skoletida.

Men giftering vil jeg gjerne ha, selv om den kun er et symbol.

I motsetnig til selve ekteskapet, som også er en realitet!! :-))

"Antar du mente samboerskap?"

Logisk nok, ja :-)

"Selv om visse samboere i større grad likestilles med gifte, så er det fortsatt slik at det må en "haug" med avtaler til for at man skal nærme seg det regelsettet som automatisk får virkning for ektefolk."

Tja...det kommer jo an på hvilke regler man har behov for o.s.v. Er det barn med i bildet så tviler jeg ikke på at det er enklere med ekteskap. Men NØDVENDIG er det uansett ikke.

"Min skepsis til "forlovelse" som en offisiell greie, med ring, kanskje til og med annonse i avisa etc, henger faktisk nøye sammen med de harry-jentene som forlovet seg i skoletida."

Joda - enig i den (feilaktig navngitte) "harry-greia". Men det er en side av saken - det finnes nok av andre sider til at man ikke kan generalisere.

"I motsetnig til selve ekteskapet, som også er en realitet!! :-))"

Ekteskapet er like mye symbolikk som det er en realitet :-)

Skrevet

Men hvis man bestemmer seg for å gifte seg en dato om f.eks 6 mnd. - er det da tull å forlove seg først? I praksis er det jo nettopp det en forlovelse er - lovnad om giftemål.

"............................"

Man er kanskje egentlig forlovet når man har bestemt dato for ekteskap - det er jo en muntlig avtale. Så det er vel ikke _så_ tullete.

Men det å forlove seg for forlovelsen skyld, det skjønner jeg ikke noe av.

Skrevet

Man er kanskje egentlig forlovet når man har bestemt dato for ekteskap - det er jo en muntlig avtale. Så det er vel ikke _så_ tullete.

Men det å forlove seg for forlovelsen skyld, det skjønner jeg ikke noe av.

Nei, jeg er enig i det. Og det til tross for at jeg har vært forlovet selv en gang. Men jeg var i det minste godt over 20 :-)

Skrevet

Det hele er valgfritt.

Men det sies at hvis det er den samme ring som skal brukes til forlovelsesring og gifte ring. skal ringen sitte på venstre finger til bryllupsdagen. for så å settes på høyre hånd i kirken/rådhuset eller der man gifter seg.

:)

Det gjorde ikke vi.

Skrevet

Eh... ja....

Dersom det er tullete å bruke ringer når en er forlovet, da er det faktisk like tullete å bruke gifteringer.

Ikke noe mer enn symbolikk gifteringer heller. Symbolikken er at her er en opptatt i et seriøst forhold.

For oss var det helt naturlig å kjøpe ringer når vi bestemte dag for bryllup. Syntes det var fint å ha ringen mens jeg ventet på vielsen jeg.

Skrevet

Dersom det er tullete å bruke ringer når en er forlovet, da er det faktisk like tullete å bruke gifteringer.

Ikke noe mer enn symbolikk gifteringer heller. Symbolikken er at her er en opptatt i et seriøst forhold.

For oss var det helt naturlig å kjøpe ringer når vi bestemte dag for bryllup. Syntes det var fint å ha ringen mens jeg ventet på vielsen jeg.

"Dersom det er tullete å bruke ringer når en er forlovet, da er det faktisk like tullete å bruke gifteringer."

*smil* Alltid like festlig hver gang noen bruker denne typen logikk for å forsvare seg! :-)

bruk ringer så mye du vil og syns hva du vil om forlovelsesringer kontra gifteringer.

Men jeg mener det jeg mener! ;-)

Skrevet

"Dersom det er tullete å bruke ringer når en er forlovet, da er det faktisk like tullete å bruke gifteringer."

*smil* Alltid like festlig hver gang noen bruker denne typen logikk for å forsvare seg! :-)

bruk ringer så mye du vil og syns hva du vil om forlovelsesringer kontra gifteringer.

Men jeg mener det jeg mener! ;-)

Du mener det du mener og jeg mener det jeg mener.

Var ikke ment som noe forsvar, for meg var det logisk, for jeg skjønte ikke helt hvorfor gifteringer skiller seg ut.

Men pytt.

Skrevet

Du mener det du mener og jeg mener det jeg mener.

Var ikke ment som noe forsvar, for meg var det logisk, for jeg skjønte ikke helt hvorfor gifteringer skiller seg ut.

Men pytt.

Jeg har aldri sagt at gifteringer skiller seg ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...