Gå til innhold

far som må være hjemme p.g.a mor til behandling

Anbefalte innlegg

Hei har vært plaget av angst i14 år nu og har brukt en god del medisiner som ikke virker.Nu fant psykiateren min ut at han skulle sende meg til ett behandlingssenter som går over tre mnd.Har 2 barn hjemme (3 og 9 år) som jeg har ansvaret for(er ikke i arbeid sjøl p.g.a ansten). Så det jeg lurer på er om samboeren min har rett til noe form for økonomisk hjelp/sykemelding etc når han må være borte fra jobb i 3 mnd for å være hjemme sammen med ungene. Han jobber sjøl 1 uke på og 1 uke av.

Håper at dere kan svare meg.

Fortsetter under...

"§ 9-6. Antall dager med omsorgspenger

Omsorgspenger etter § 9-5 første ledd ytes til den enkelte arbeidstaker i opptil 10 stønadsdager for hvert kalenderår. Har vedkommende omsorgen for mer enn to barn, ytes det omsorgspenger i opptil 15 stønadsdager. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, økes antallet stønadsdager til henholdsvis 20 og 30.

Dersom en arbeidstaker har et kronisk sykt eller funksjonshemmet barn og dette fører til en markert høyere risiko for fravær fra arbeidet, ytes det omsorgspenger i opptil 20 stønadsdager. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, økes antallet stønadsdager til 40.

Arbeidstakeren regnes for å ha aleneomsorg for et barn også hvis den andre av barnets foreldre i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet fordi han eller hun er funksjonshemmet, innlagt i helseinstitusjon e.l."

Dette gir ham iallefall 20 dager. Etter den tid finnes det fint lite ordninger når det er foreldrene som er syke.

Ulønnet velferdspermisjon? Naboer som kan hjelpe? Slekt, venner? Sykemelding? (på kanten, og populært går den inn under "situasjonsbetinget stress") Hør med kommunen om de har noe å stille med.

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...