Gå til innhold

Hva er forklaringen??

Anbefalte innlegg

Gjest overnaturlig
Skrevet

Fra jeg var ei lita jente har jeg opplevd mange rare ting.

Det begynte vel i 8 års alderen at jeg så og hørte ting andre ikke gjorde.

Til tider var jeg redd,men etterhvert ble det vanlig for meg å oppleve dette.

Jeg "vokste" dette fra meg,men i voksen alder opplever jeg andre ting.

F.eks. at jeg våkna midt på natta med en visshet om at faren min var i fare.

2 timer etterpå ringer moren min og forteller at faren min den natta hadde fått styrtblødning fra magen og lå i koma.

Et år etterpå våkner jeg av den samme følelsen,bare at denne gangen er det sønnen min.

Jeg styrter inn på rommet hans hvor han da ligger bevissløs i senga med 41 i feber.

Det var livstruende lenge og han lå inne på sykehuset i 2 uker.

Sist var nå i sommer.

Vi kjører en lang tur fra svigerforeldrene mine.

Mannen min reagerer på at jeg er uvanlig stille.

Jeg kunne ikke forklare han hva det var,men noe gjorde meg urolig.

Jeg ba han kjøre ekstra forsiktig.

Han kjørte forbi 3 biler i løpet av en timers tid.

Så smeller det.

En bil som kommer kjørende i motsatt retning sklir ut og krasjer med bil nr. 3 bak oss!

Det kunne vært oss hadde ikke mannen min tatt de forbi kjøringene.

Allikevel,hva kan dette skyldes?

Kunne ramset opp en del andre ting,men det blir for personlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest petronella barjer
Skrevet

Hva med å ramse opp alle gangene det gikk feil? Eller alle de gangene du har følt noe og det viste seg å ikke stemme?

Gjest skulle gjerne visst ja..
Skrevet

mange er mere følsom for slike ting. vet om en del som opplever sånt, de bare vet noe er galt og får beskjed like etterpå om noe som har skjedd. f.eks. mamma var ute å kjørte med en venninne, og følte at noe var galt og ba venninna stoppe bilen. noen hundre meter foran de kom det et stort steinras på veien.

Enkelte er rett og slett så heldig at de føler / får varsel om slike ting. Andre er desverre ikke slik, og ser gjerne dumt på deg når du fortelle om det.

jeg vegrer meg noen få skjeldne ganger for å sette meg i bilen og kjøre, og kjører derfor ekstra forsiktig. Merker at veldig mange rundt meg på veiene da kjører helt tullete. Kanskje påvirkning av planeter som står i en bestemt stilling eller noe?

Er vel vanskelig med noen forklaring på hvorfor det er slik. Kanskje man har en 6. sans for det, kanskje man har noen som passer på seg og varsler?

Gjest overnaturlig
Skrevet

Hva med å ramse opp alle gangene det gikk feil? Eller alle de gangene du har følt noe og det viste seg å ikke stemme?

Det tror jeg ikke har hendt.

Gjest petronella barjer
Skrevet

Det tror jeg ikke har hendt.

Det har det nok, men slikt glemer man mye lettere, ikke sant?

Skrevet

Jeg vet ikke men tror nok vi har en egen "sans" som ligger gjemt et sted.

De aller fleste av oss kjenner den ikke, eller evner ikke høre på den...

Har hørt mye slikt rundt meg og har vært borti "rare" ting selv.

Det nærmeste jeg har kommet var når jeg som ca 13 åring kunne legge mange kort på bordet med bilder/tall ned.

Ved å ta hånden rolig over dem alle kunne jeg føle hvem som var høyest. Det var en rar dragning. En sjelden gang tok jeg feil.

Jeg var facinert den gang men gjorde ikke noe mer med det. Kanskje kan man jobbe med disse følelsene og lære dem å kjenne, lære seg å høre på dem?

Min mor har også slike følelser iblandt. Det har gjeldt urofølelser og ofte har det vist seg at en eller annen som hun bryr seg om har vært i "fare". Hun har dog bommet noen ganger hun også.

Hva som er sant vet ikke jeg, men jeg tror iallefall at du evner å lytte til din "ekstra sans" bedre enn andre.

:)

Gjest naturligover
Skrevet

Jeg har det også slik av og til, fra det store til det lille. Fødsler (selv om det er alt for tidlig), dødsfall, ringer og vekker min søster på en annen kant av landet fordi hun har forsovet seg, vet når parkeringsvaktene kommer osv.

Jeg vet ikke hva det skyldes, det går jo egentlig ikke an, men så er det slik likevel. Praktisk kan det hvertfall være. : )

Skrevet

Det har det nok, men slikt glemer man mye lettere, ikke sant?

Neppe. Akkurat det disse beskriver er noe helt annet enn andre ting som blir feilaktig kalt "overnaturlige".

"........................."

Skrevet

Intuisjon, rett og slett. Riktignok hakket sterkere og mer oppfangende enn gjennomsnittet.

Slikt blir gjerne kalt overnaturlig selv om det er en helt naturlig del av sinnet. Ikke så rart, kanskje, iom. at det er ikke-fysisk og ikke kan forklares med fysikkens lover. Da er det mange som i sin misforståtte virkelighetsoppfattelse fornekter at det eksisterer.

"........................"

Skrevet

jeg leste et sted om forstyrrelser i binyrene - at det kunne gi slike symptomer! ikke tull altså! :)

Skrevet

jeg leste et sted om forstyrrelser i binyrene - at det kunne gi slike symptomer! ikke tull altså! :)

Tviler ikke på at du har lest det. Det er utrolig hvor mye renspikket svada enkelte vitenskapsfolk presterer å komme opp med, for å forklare ting de ikke har mulighet til å forklare. Det der er langt fra det snåleste jeg har hørt. Er det noe som irriterer meg, så er det vitenskapsfolk som SKAL forklare ALT ut i fra sitt fag. Som ikke evner ydmykhet nok til å si at "nei, det der har vi ingen vitenskapelig forklaring på foreløpig". Resultatet blir da de latterligste teorier. Jeg har f.eks lest mange underholdende teorier på hvorfor folk som har vært døde og våknet opp igjen alle snakker om en tunnell og et lys. Ikke en eneste av de teoriene har vitenskapelig hold utover ren gjetting.

Skrevet

Tviler ikke på at du har lest det. Det er utrolig hvor mye renspikket svada enkelte vitenskapsfolk presterer å komme opp med, for å forklare ting de ikke har mulighet til å forklare. Det der er langt fra det snåleste jeg har hørt. Er det noe som irriterer meg, så er det vitenskapsfolk som SKAL forklare ALT ut i fra sitt fag. Som ikke evner ydmykhet nok til å si at "nei, det der har vi ingen vitenskapelig forklaring på foreløpig". Resultatet blir da de latterligste teorier. Jeg har f.eks lest mange underholdende teorier på hvorfor folk som har vært døde og våknet opp igjen alle snakker om en tunnell og et lys. Ikke en eneste av de teoriene har vitenskapelig hold utover ren gjetting.

det var i sammenheng med sykdommen min, Hypothyreose jeg leste det, ofte kan man i tillegg ha hormonforandringer i binyrene - som da har slike symptomer som intuisjon -at man kan "fornemme" hva andre tenker etc. Heldigvis hadde ikke jeg det! :)

Men det kan jo hende de VET det om det har vært forandringer når de har behandlet binyrene?

Ikke noen viktig sak for meg - men det er jo sånn at vi sier "kvinnelig intuisjon" - og det er flest kvinner som feiler dette med binyrene også....

Nå finner jeg jo ikke igjen NOE av det jeg leste - typisk.

jeg tror at alt henger sammen, ikke mye er gentlig så veldig mystisk :)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Neppe. Akkurat det disse beskriver er noe helt annet enn andre ting som blir feilaktig kalt "overnaturlige".

Hva med å si at 'det overnaturlige' er helt naturlig?

à la: 'jeg har ganske mye naturlige evner' ?

Skrevet

Der er du inne på noe, vet du :-)

Mye av grunnen til at enkelte fenomener blir kalt "overnaturlige" i dag, er at vitenskapen ikke har noen forklaring på det. Og det blir da også gjerne fornektet nettopp av den grunnen.

Faktum er at vi er overarrogante og utrolig naive hvis vi innbiller oss at den ynkelige lille vitenskapen vi har sitter inne med informasjon og løsninger om alt.

Fenomener vi ikke kan forklare v.h.a vitenskap i dag kan f.eks sammenlignes med at Copernicus ikke hadde mulighet til å hverken forklare eller vite noe som spalting av atomer og eksistensen av kvarkiærplasma. Slike ting ville fortonet seg helt urimelig, og derfor sansynligvis blitt benektet på den tiden. Akkurat som mye såkalt "overnaturlig" blir i dag :-)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Der er du inne på noe, vet du :-)

Mye av grunnen til at enkelte fenomener blir kalt "overnaturlige" i dag, er at vitenskapen ikke har noen forklaring på det. Og det blir da også gjerne fornektet nettopp av den grunnen.

Faktum er at vi er overarrogante og utrolig naive hvis vi innbiller oss at den ynkelige lille vitenskapen vi har sitter inne med informasjon og løsninger om alt.

Fenomener vi ikke kan forklare v.h.a vitenskap i dag kan f.eks sammenlignes med at Copernicus ikke hadde mulighet til å hverken forklare eller vite noe som spalting av atomer og eksistensen av kvarkiærplasma. Slike ting ville fortonet seg helt urimelig, og derfor sansynligvis blitt benektet på den tiden. Akkurat som mye såkalt "overnaturlig" blir i dag :-)

ja akkurat som det er overnaturlig/kjettersk/hekseri å mene at jorden er rund og ikke flat

(jeg mener den er rund..)

Skrevet

ja akkurat som det er overnaturlig/kjettersk/hekseri å mene at jorden er rund og ikke flat

(jeg mener den er rund..)

Var, ihvertfall :-)

"..........................."

Skrevet

Jeg har opplevd noe overnaturlig (eller intuisjon?) en gang. Midt på natta våkna jeg av dunking i senga mi (3X3 dunk). Undra meg fælt på hva denne dunkinga var og fikk en plutselig følelse av at datteren min (den gang 2 år gammel) måtte sjekkes. Da oppdaget jeg at hun var i ferd med å få feberkramper.. Grøsser ved tanken på hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde våkna...

Mormoren min hadde nok litt evner utenom det normale. En gang våkna hun midt på natta og forlangte at morfaren min måtte går ned til sjøen og sjekke båten. Hun var nemlig helt sikker på at fortøyningene til båten hadde løsna. Morfar kjente til mormors evner, så han gjorde som hun sa. Båten hadde drevet ganske langt ut på fjorden...

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du er nok en av de med spesielle evner. Heldig/uheldig avhengig av hvordan du tar det.

Du kan sikkert utvikle evnene for å kunne hjelpe andre eller du kan muligens undertrykke dem så godt du kan og leve et mest mulig 'normalt' liv.

Gjest Artige greier
Skrevet

Jeg har det også slik av og til, fra det store til det lille. Fødsler (selv om det er alt for tidlig), dødsfall, ringer og vekker min søster på en annen kant av landet fordi hun har forsovet seg, vet når parkeringsvaktene kommer osv.

Jeg vet ikke hva det skyldes, det går jo egentlig ikke an, men så er det slik likevel. Praktisk kan det hvertfall være. : )

Egentlig har jeg vel snev av det jeg også. Veldig ofte når jeg venter noen i huset hjem, og de blir forsinket, så opplever jeg at akkurat i det jeg bestemmer meg for å ringe dem for å sjekke, så kommer de oppover oppkjørselen eller de rekker å ta telefonen og si at de er rett på utsida.

Ofte har jeg også samme tanke som mannen min. Jeg sier et eller annet og merkelig nok tenkte han akkurat på det samme. Ting vi ikke har pratet om på forhånd.

Har også ei venninne som jeg bestandig tenker på akkurat noen sekunder før hun ringer meg. Enten det er ei uke eller et år siden sist. Hun har det på samme måten når jeg ringer henne. Og det er ikke tull. Vi kan bevise det ved at vi har nevnt det for andre i rommet før vedkommende ringer.

Slike ting må jo være en slags tankeoverføring?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det er helt korrekt. Det som er 'overnaturlig' i dag kommer til å bli forklart bare vi mennesker blir 'flinkere'.

Tenk å fortalt en steinaldermann at menneskene skulle lande på månen! Entid ble folk som sa jorda var rund steinet. Alle tider har sine naturlige og overnaturlige ting. Noen ganger lurer jeg på om det er vi moderne mennesker som er mest 'unaturlige'.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...