Gå til innhold

Oppbevaring av brukte malingspensler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp oljet balkongmøblene mine, og lurer nå på hva jeg gjør med penselen. Regnes pensler for å være engangs, eller kan jeg bruke den igjen neste år? Hvis jeg kan det, hvordan oppbevarer jeg den slik at den ikke tørker helt inn?(jeg vil helst slippe å ha den stående i white spirit i ett helt år!) Noen som vet?

Fortsetter under...

Skrevet

Så et tips på TV. De brukte en bolle med plastlokk. Tredde skaftet på penselen gjennom lokket, fylte bollen med vann akkurat så høyt at det dekket busta, men ikke nådde metallbeltet rundt den. Slik kunne det visst stå i månedsvis hvis en bare passer på at vannet ikke fordamper.

Selv putter jeg dem bare i ei bøtte med vann eller pakker dem inn i plastikk hvis jeg skal bruke dem igjen i løpet av et par dager. Rengjøring av pensler etter bruk av oljemaling er noe dritt, vannbasert er mye enklere

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Du må rense dem hvis de skal holde til neste år. Plastinnpakning holder kun mellom strøkene, dvs. en ukes tid.

det er ingen stor kunst,når man først har vendt seg til det. :)

Skrevet

Så et tips på TV. De brukte en bolle med plastlokk. Tredde skaftet på penselen gjennom lokket, fylte bollen med vann akkurat så høyt at det dekket busta, men ikke nådde metallbeltet rundt den. Slik kunne det visst stå i månedsvis hvis en bare passer på at vannet ikke fordamper.

Selv putter jeg dem bare i ei bøtte med vann eller pakker dem inn i plastikk hvis jeg skal bruke dem igjen i løpet av et par dager. Rengjøring av pensler etter bruk av oljemaling er noe dritt, vannbasert er mye enklere

Hei!

Tusen takk for svar alle sammen! Så konklusjonen er at den beste oppbevaringen for brukte pensler er å la de ligge i vann(og ikke i white spirit som jeg trodde!) Man lærer noe nytt hver dag:)

Gjest bøsted
Skrevet

Hei!

Tusen takk for svar alle sammen! Så konklusjonen er at den beste oppbevaringen for brukte pensler er å la de ligge i vann(og ikke i white spirit som jeg trodde!) Man lærer noe nytt hver dag:)

Tull, pensler med oljemaling må ligge i whitespirit eller legges i plast dersom de skal brukes noen dager senere.

De blir fort ubrukelige dersom de skal ligge over en lengre periode.

Da er det like greit å kjøpe nye dersom du vil ha et brukbart resultat.

Annonse

Gjest jobber med maling til vanlig
Skrevet

Hvis penslene skal ligge i veldig lang tid f.eks til neste år så må du først rengjøre dem godt og deretter sette dem inn med grønnsåpe eller matolje osv.Dette gjøres for å holde busta myk ellers blir den veldig hard og vanskelig å male med igjen.

Obs! det er kjempeviktig at olje eller såpe er vasket helt vekk før du bruker den påny altså!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...