Gå til innhold

Tips til en husmor

Gjest male- og vaskefrua

Anbefalte innlegg

Gjest male- og vaskefrua
Skrevet

Jeg holder på å pusse opp. Jeg har noen stygge skjolder på veggen der det har hengt lamper. Veggen er lakker (lasert). Hva bruker jeg for å få vasket vekk disse stygge merkene ?

Jeg skal kjøpe meg nye store bokhyller som skal romme alle bøkene som jeg er så glad i. Jeg har vært medlem av div. bokklubber og har bøker med omslag. Skal de vare på eller tas av ? Hva synes dere er penest.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett bokhylla foran flekken på veggen! Hehe :P

Om omslagene er stygge, kan du kaste dem. Er de pene så behold dem.

Skrevet

Jeg synes det er penest med omslagene på. De er til for å bevare bøkene.

Skrevet

Omslagene skal være på! *Grøss* :o) Jada, jeg jobber i bibliotek...

Gjest Uglemor
Skrevet

Jeg beholder omslagene på så lenge de ser ok ut. Begynner de å bli fillete og stygge, hiver jeg dem.

Skrevet

Penest? Har du bøker for at det skal være pent? Hva med å lese dem? Omslaget er en del av boka.

Gjest male- og vaskefrua
Skrevet

Penest? Har du bøker for at det skal være pent? Hva med å lese dem? Omslaget er en del av boka.

Var du saklig nå ? Jeg er faktisk veldig glad i bøkene mine jeg og leser de med stor glede. Jeg lurer mere på om det virker rotete med så mye forskjellige farger omslag i hyllene. Selv om innholdet i bøkene er det viktigste så gjør det ikke noe om det ser bra ut heller ....

Gjest male- og vaskefrua
Skrevet

Sett bokhylla foran flekken på veggen! Hehe :P

Om omslagene er stygge, kan du kaste dem. Er de pene så behold dem.

Gode tips ! Gjem møkka - pynt opp med bøker i bokhylla :o)

Skrevet

Var du saklig nå ? Jeg er faktisk veldig glad i bøkene mine jeg og leser de med stor glede. Jeg lurer mere på om det virker rotete med så mye forskjellige farger omslag i hyllene. Selv om innholdet i bøkene er det viktigste så gjør det ikke noe om det ser bra ut heller ....

Har aldri tenkt på at bøkene ser dårlig ut med omslag, menmen...

Skrevet

Har aldri tenkt på at bøkene ser dårlig ut med omslag, menmen...

Har ikke tidene forandret seg litt her?

I "gamle dager" hadde jeg inntykk av at bøkene skulle stå pent sortert etter farge og størrelse, uten omslaget. Og så har det kanskje blitt til at man synes at det ser mer intelektuelt ut (?) slash kult å ha dem _med_ omslaget på?

Og så blir man bare vant til at "sånn skal det være" uten å ofre det så mye en tanke...

Skrevet

Har ikke tidene forandret seg litt her?

I "gamle dager" hadde jeg inntykk av at bøkene skulle stå pent sortert etter farge og størrelse, uten omslaget. Og så har det kanskje blitt til at man synes at det ser mer intelektuelt ut (?) slash kult å ha dem _med_ omslaget på?

Og så blir man bare vant til at "sånn skal det være" uten å ofre det så mye en tanke...

Det har du sikkert rett i, jeg aner ikke.

Men omslaget på ei bok er jo en del av boka, smusstekst, design som knyttes til bokas innhold... Ei bok er mer enn ord og bokstaver på noen hvitgule ark.

Vi kaster da ikke cd- og dvd'omslagene', gjør vi vel, morsan?

Skrevet

Det har du sikkert rett i, jeg aner ikke.

Men omslaget på ei bok er jo en del av boka, smusstekst, design som knyttes til bokas innhold... Ei bok er mer enn ord og bokstaver på noen hvitgule ark.

Vi kaster da ikke cd- og dvd'omslagene', gjør vi vel, morsan?

Nei, jeg beholder alt mulig jeg! *S* Selv om jeg har vært meget fristet til å hive noen sånne papphylser som har vært _utenpå_ det vanlige CD-omslaget, og som nå bare ligger og slenger et sted! ;-)

Men selve plastcoveret med papir inni er jo noe annet enn disse bokomslagene, og jeg ville derfor ha fjernet dem hvis/når de blir veldig fillete.

Husker godt fra mine barneår at mange hadde fjernet omslagene, og bøkene sto der i bokhyller av teak el palisander med gullskrift på ryggen etc. Hele bokhylla så derfor "besteborgerlig" ut.

Så da jeg flyttet på studenthybel med "IVAR"-bokhylle var det helt utenkelig å gjøre det samme. Bøker i ymse størrelser og med omslag i ymse farger passet liksom bedre inn i den ungdommelige stilen.

Og selv om mange unge sikkert vil påstå at det nå har blitt besteborgerlig hjemme hos meg, og IVAR forlengst har havnet i boden, så har jeg beholdt alle bokomslagene.

*S*

Skrevet

Nei, jeg beholder alt mulig jeg! *S* Selv om jeg har vært meget fristet til å hive noen sånne papphylser som har vært _utenpå_ det vanlige CD-omslaget, og som nå bare ligger og slenger et sted! ;-)

Men selve plastcoveret med papir inni er jo noe annet enn disse bokomslagene, og jeg ville derfor ha fjernet dem hvis/når de blir veldig fillete.

Husker godt fra mine barneår at mange hadde fjernet omslagene, og bøkene sto der i bokhyller av teak el palisander med gullskrift på ryggen etc. Hele bokhylla så derfor "besteborgerlig" ut.

Så da jeg flyttet på studenthybel med "IVAR"-bokhylle var det helt utenkelig å gjøre det samme. Bøker i ymse størrelser og med omslag i ymse farger passet liksom bedre inn i den ungdommelige stilen.

Og selv om mange unge sikkert vil påstå at det nå har blitt besteborgerlig hjemme hos meg, og IVAR forlengst har havnet i boden, så har jeg beholdt alle bokomslagene.

*S*

Cd/dvdomslagene var mer ment som analoge eksempler...

Jeg har aldri tenkt tanken at jeg ikke skulle beholde alt ved boka slik jeg beholder alt ved cd-er og dvd-er -- bortsett fra plast, prislapper og den slags vederstyggeligheter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...