Gå til innhold

Skuffet over familien min

Anbefalte innlegg

Thale Karianne 30
Skrevet

For en tid tilbake vant min mann i lotto, ca. 5 millioner.Pengene kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt da vi var rimelig blakke etter 6 år med prøverørsforsøk. Det å være ufrivillig barnløs - jeg kan ikke beskrive følelsen. Vi er flinke til å holde ting i perspektiv, men av og til renner det over. Nå lurer jeg på om det har rent "formye" over hos meg?

Hva syns dere?

Lørdagskveld var min mann og jeg hos min familie, min bestemor og to onkler og en tante av meg. Mine foreldre er døde. Min mann har bare fjern slekt igjen. Og av den grunn er det viktig for oss å være ofte på besøk til familien vi har igjen.

Min mann fortalte meg for et par uker siden hva han ville vi skulle gjøre med lottopremien han vant for en tid tilbake; gi én million til mine onkler, tante og bestemor. Èn million++ skulle vi beholde selv.

Etter middagen, idet vi skulle til å fortelle dette til familien, kom tilfeldigvis min tantes eldste datter på 18 år inn gjennom døra. Alle virket overasket over at hun kom, og selv ble hun paff over at jeg var der. Hun har vært borte på sommerjobb og reise,så jeg har ikke sett henne så ofte. Så kom hun inn døra høygravid med struttende mage. Og det var tydelig at alle visste dette, men ikke ville fortelle til meg.

Jeg er kjempeskuffet. Selvfølgelig over at hun er den som får gjøre bestemor til oldemor, men jeg unner da andre å bli gravid.

Det som virkelig, virkelig sårer er at alle i familien har holdt dette skjult for meg. Vi har ikke direkte fortalt at vi holder på med prøverør,men de har kanskje tenkt at noe er i veien med oss siden vi ikke har fått barn ennå. Jeg regner med at de ikke har villet såre, men hvorfor vente SÅ lenge og gi oss sjokk på den måten?

Det ble ingen "gavedryss" på min familie. Istedet pakket vi bilen og dro til hytta,min mann og jeg. Nå har vi bestemt oss for å beholde pengene selv og fprøvrig kutte ut familien mest mulig. For en skuffelse.

Er jeg urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som dere ikke snakker for mye innen familien? Dere har ikke fortalt at dere strever, de har ikke fortalt om graviditeten, du spurte ikke om _hvorfor_ ingen har sagt noe?

For meg høres det ut som en overreaksjon å kutte kontakten. Hold pengene utenfor, de har ikke noe med dette å gjøre.

Skrevet

beklager men jeg synes du overreagerer veldig. Som du selv sier, har de nok ikke villet fortelle dere om at hun er gravid, nettopp for å ikke såre dere. De gjør jo ikke sånt for moroskyld. Det var selvslagt ikke et veldig smart trekk, men det er kanskje ingen av dem som har villet brakt det på banen, og da har alle heller tiet. Om du vil gi dem pengene eller ikke, kan ikke jeg fortelle deg, dette er noe du må føle selv, og har heller ikke noe med valget om å evnt kutte eller ikke kutte kontakt med dem gjøre.

Gjest nikkemor
Skrevet

Jeg synes du overreagerer til de grader, og jeg skjønner ikke hva lottopengene har med dette å gjøre ?

Du har tydeligvis et problem (psykisk) ifm at du ikke blir gravid.

Gjest mener nå jeg da
Skrevet

Jeg syns også at du overreagerer. Og jeg skjønner IKKE hva lottopremien har inn i dette lille problemet å gjøre.

Du må heller glede deg over at ikke alle har problemer med å bli gravid syns jeg.

Gjest Åpenhet er best
Skrevet

Det har ikke falt deg inn at familien din har hørt ad omveier at dere har gjort prøverørsforsøk da? Og at de av DEN grunn (siden DERE er så lite meddelsomme) ikkeh ar turt å overbringe den gledelige nyheten om en graviditet innen familien?

Det kan også hende at de har obsertvert at du har hatt en veldig anstrengt reaksjon når andre 'gravide' blir nevnt, og at de derfor synes det er vanskelig å være åpen mot deg/dere.

Når dere ikke er åpne om eget liv kan dere jo ikke forvente åpenhet igjen! Familien har nok tolket dere manglende åpenhet om barnløsheten deres som at dette er ting dere ikke VIL prate om. Synes det er en ganske naturlig reaksjon.

Forøvrig, så du ikke beskylder meg for å være 'slem', jeg slet selv i flere år før vi fikk vårt første barn. Så jeg vet hvor selvsentrert og sår en kan bli i en slik situasjon. En må allikevel prøve å unne andre morslykke.

Lykke til videre! Å mene at familien har gjort noe galt, for så å kutte dem ut pga dette vil bare skade dere selv. Det er jo DERE som har lite familie. Og FÅR dere ikke barn,s å trenger dere iallefall all fjern familie dere har!

Skrevet

Du kan i hvert fall glede deg over at du nå har penger til så mange forsøk du vil og også penger til å adoptere flere hvis du fortrekker det.

Det er nok ikke slik at familien går rundt og tenker på andre familiemedlemmers ve og vel hele tida. Hva vet du? Kanskje din tante synes det var flaut at hennes 18 åring skulle ha barn og derfor ikke har fortalt det. Ingen foreldre er noe særlig happy for å bli besteforeldre når ungene er i den alderen.

Skrevet

Snakker om. Skjønner ikke at du lurer en gang på at du oppfører deg rart. Greit nok at graviditet er ett ømt punkt for deg, men det burde du også forstå og oppføre deg deretter.

Du mener det er ille at dere ikke visste noe om hennes graviditet, mens det er greit at dere ikke skal snakke åpent om deres forsøk??

Du må også skjønne at dette ikke er lett å vite hvordan familien skal håndtere dette så lenge dere er i den situasjonen dere er og spesielt ikke når dere ikke er åpne om det.

Når det gjelder pengene, synes jeg ikke dere skal gi bort så mye som en million. Gi dem gjerne noen penger i en sammenheng hvor dere koster på dem en god middag eller noe. Eller kanskje spandere en sydentur? 5 millioner er mye penger, men bruker dere dem ikke ordentlig så er de borte på ett blunk.

Skrevet

Ja faktisk så syntes jeg du er det. De har garantert gjort det i beste mening (selv om det selvfølgelig ikke burde vært holdt tett om). Hun kan jo også hja blitt uønsket gravid, og at det derfor var ennå værre å informere deg.

Å trekke seg bort fra hele familien pga. en dette er barnslig spør du meg. Jeg ville spurt om hvor for de ikke hadde sgt noe, så fikk de stå til ansvar for sine handlinger.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg vet ikke hvor stor nærhet du pleier å ha til denne delen av familien. Men jeg er jo enig i at det kan være skuffende at de ikke har fortalt at hun er gravid.

Men derfra til å si at du ikke ønsker kontakt med familien lenger - det er helt vanvittig.

Folk har ulike grunner til å gjøre det de gjør. Kanskje jenta har bedt sin mor om å ikke fortelle om graviditen, fordi det er traumatisk? Har du spurt dem om hvorfor de ikke har fortalt det?

Jeg ser ikke noen grunn til at dere skal gi penger til familien - jeg ser faktisk ikke hva denne Lotto-gevinsten har i denne historien å gjøre i det hele tatt.

men jeg ville tatt en prat med familien din, og fortalt at dettte med graviditet er litt sårt for dere. og at dere har prøvd lenge å bli gravide. Og at dette var grunnen til at du reagerte litt rart på lørdag.

Jeg syntes at du burde være litt voksen omkring dette, og ikke bare trekke deg unna som en furten unge.

Skrevet

Snakker om. Skjønner ikke at du lurer en gang på at du oppfører deg rart. Greit nok at graviditet er ett ømt punkt for deg, men det burde du også forstå og oppføre deg deretter.

Du mener det er ille at dere ikke visste noe om hennes graviditet, mens det er greit at dere ikke skal snakke åpent om deres forsøk??

Du må også skjønne at dette ikke er lett å vite hvordan familien skal håndtere dette så lenge dere er i den situasjonen dere er og spesielt ikke når dere ikke er åpne om det.

Når det gjelder pengene, synes jeg ikke dere skal gi bort så mye som en million. Gi dem gjerne noen penger i en sammenheng hvor dere koster på dem en god middag eller noe. Eller kanskje spandere en sydentur? 5 millioner er mye penger, men bruker dere dem ikke ordentlig så er de borte på ett blunk.

Så enig så enig.

Skrevet

Milde himmel, det får da være måte på å overreagere!

Har det ikke slått deg at de kanskje har forsøkt å skåne dere dersom de har fått snusen i at dere sliter med å få barn?

Jeg mener ikke å være frekk, men synes du trenger å våkne opp litt og se ting i perspektiv. Ta vare på den lille familien du har. :)

skorpionfisken
Skrevet

Du overreagerer på hennes graviditet. Men det er i din rett å reagere sånn som du gjør. Jeg ville spurt dem hvorfor i all verden ingen hadde fortalt om den.

Men jeg skjønner ikke hva lottogevinsten har med dette å gjøre.

Jeg ville i utgangspunktet ikke delt ut penger til så fjern familie. Kanskje en liten start på sperret konto til noen av barna i familien, men ikke til de voksne/gamle. Jeg ville heller trødd til og hjulpet dem om det var noe jeg så at de virkelig hadde behov for. Det tror jeg de ville blitt gladere for i det lange løp.

Skrevet

Eh, det er vel ganske sannsynlig at en 18-åring ble "uønsket" gravid, i hvertfall at det ikke var noe som var planlagt i veldig lang tid. Da er det kjempevanskelig å fortelle til noen man vet/tror har forsøkt i årevis. Bare det faktum at dere er gift og ikke har fått barn etter flere år vil få de aller fleste til å tro at dere forsøker, hvis ikke dere sier høyt og tydelig at det er noe dere ikke ønsker dere, og lyver på dere de diskusjonene som det innebærer. Man er uhyre forsiktige med å spørre folk som sliter med å få barn om det er det de gjør når de ikke forteller det selv.

Ring denne tanta og spør hvorfor hun ikke har fortalt om denne graviditen før. Kanskje hun ikke turde av hensyn til dere, kanskje jenta selv har nedlagt veto om at dette ikke skal snakkes om.

De har sikkert ikke latt vær å informere dere i ond hensikt i hvertfall.

Skrevet

ja, jeg synest du er urimelig. Skjønner at det kom som et sjokk for dere, men dere kan ikkekutte kontakten uten å finne ut hva som har skjedd, hva som er blitt fortalt/ikke fortalt og hvorfor. Du må tenke over at dere har ikke vært "ærlige" heller, dere har jo holdt hemmelig at dere har forsøkt prøverør... så hvis dere skal kunne kreve full åpenhet; så må dere være det selv også.

det mener jeg.,

Gratulerer med gevinsten forresten!!

Skrevet

Også enig....

Skrevet

Ja, jeg også synes du overreagerer voldsomt.

Det er ikke lett å være ufrivillig barnløs!! Men det kan ikke familien din vite, hvis dere ikke er åpne på det.

Du vil at din familie skal fortelle deg om ting som foregår, men at du/og din mann skal holde alt for dere selv??

Spør hvorfor de ikke har fortalt det? Kanskje de ikke har tenkt på dere i det hele tatt, men valgt å holde graviditeten litt lavt.

Ufrivillig barnløse er det faktisk ganske vanskelig å forholde seg til. Noen er veldig åpne på det, mens andre er av den oppfatning at ingen skal vite.

Er dere av de som vil holde alt for dere selv, blir det mange sånne "vanskelige" situasjoner.

Dere kan ikke forvente at alle som blir gravide skal sperres inne for at dere skal skånes.

Og hva har penger oppi dette å gjøre?? Ikke annet enn at dere har flere muligheter til å prøve videre, uten å måtte tenke økonomi!

Skrevet

Enig med mrxx.

Gjest sådetså!
Skrevet

Hadde selv også vansker for å snakke om min graviditet, ikke fordi jeg ville holde det hemmelig egentlig, men fordi jeg ikke er av den typen som absolutt skal åpne meg og fortelle alle og enhver om personlige ting & tang - folk kunne se det selv etterhvert, og dessuten de første mndene var jeg veldig opptatt av at alt var så usikkert - en vet jo aldri hva som skjer i løpet av et svangerskap - om det går bra eller ikke...og da ble det bare sånn i begynnelsen, og fant etterhvert aldri et godt tidspunkt å annonsere for andre; jeg er gravid! - De aller fleste måtte enten se det selv eller høre det gjennom rykter - selv en tidligere venninne som ble dritsur men det hadde hun ikke noe med når jeg hadde opplevd på nært hold hvor utrolig falsk hun kunne være mot folk som ble gravide midt i utdannelsen :P

Uansett, hver sine grunner - at du følte deg ekstra såret fordi dere prøver og prøver får være så som så - bare prøv å tenk at de sikkert hadde sine like irrasjonelle grunner som dere hadde/føler i forhold til barnløsheten deres.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Helt enig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...