Gå til innhold

100% vs 50% ufør??

Gjest hva skjer fremover????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i den posisjonen at jeg kan gå for 100% uføresgrad, men "tviholder" på 50% fordi jeg vil så gjerne prøve!

Men så har jeg tenkt fremover.. HVA vil det bety å være 100% uførestrygdet fremfor 50%? Hva vil det ha å si for fremtidige pensjonspoeng? Selvfølgelig så vil det være mindre utbetalt å være 100%, men man har jo muligheteten til å tjene 1G i tillegg (kan kanskje det også når man går i 50%, men poenget er jo at man ikke klarer å jobbe så mye)

Fullt Særfradrag får man med 100%, får man da halvt i 50%

neon som kan si meg for og imot å gå for 100%??

Please

Videoannonse
Annonse
Gjest snart ufør
Skrevet

Det jeg tenker på er at når man går 100% ufør må man ha noe å fylle dagene sine med. Man må finne seg et nytt nettverk. Det nettverket jobben normalt ville vært.

Gjest hva sker fremover????
Skrevet

Det jeg tenker på er at når man går 100% ufør må man ha noe å fylle dagene sine med. Man må finne seg et nytt nettverk. Det nettverket jobben normalt ville vært.

jeg har et stort nettverk utenom jobben og mener at dette ikke skal være et problem.. Jeg har dessuten stort behov for å komme meg i bevegelse, få trent og bygget opp det som nå er brutt ned! Selvsagt er det dager og timer som ikke blir fullt opp ifht aktiviteter, men hus hjem og familie trenger jo også å ha en oppegående kone/mor!

Jeg går mer og mer og tenker på det å satse på 100%, og så om et par år så kan jeg jobe innimellom og tjene 1 G i tillegg til trygd. Dermed kan jeg styre mye av hverdagen selv..

Men hvem vet?? - hva det blir??

Skrevet

jeg har et stort nettverk utenom jobben og mener at dette ikke skal være et problem.. Jeg har dessuten stort behov for å komme meg i bevegelse, få trent og bygget opp det som nå er brutt ned! Selvsagt er det dager og timer som ikke blir fullt opp ifht aktiviteter, men hus hjem og familie trenger jo også å ha en oppegående kone/mor!

Jeg går mer og mer og tenker på det å satse på 100%, og så om et par år så kan jeg jobe innimellom og tjene 1 G i tillegg til trygd. Dermed kan jeg styre mye av hverdagen selv..

Men hvem vet?? - hva det blir??

Nå er det ikke du som bestemmer da men trygdekontoret så egentlig er det et hypotetisk spørsmål.

Skrevet

Jeg kunne også få 100% da jeg søkte, for flere år siden, men tviholdt på 50%. Jeg ville så gjerne jobbe litt.

Det ble tøft, etter noen år søkte jeg opp til 100% og det gikk greit, måtte ikke gjennom noen legekontroller igjen da.

Jeg synes det var greit i min situasjon å få 100%, kan styre dagen i mitt tempo. Dagene blir som du selv gjør dem til. Vil man, så får man den sosiale kontakten man trenger, er min erfaring. Man må jo gjøre noe selv.

Jeg kan nå tjene 1G, og skulle jeg orke noen vikarjobber f.eks. er det jo kjærkomne penger å ta med seg. Kunne tjene 1G etter et år på 100% trygd.

For meg er det dette som fungerer best, jeg angrer ikke på mitt valg, men er jo glad for at jeg tross alt orker noe i hverdagen selv om jeg ikke orket å gå ut i jobb daglig. Måtte nemlig jobbe noen timer daglig da jeg jobbet 50% så ut måtte jeg. Dette passet best i min type jobb.

Skrevet

Nå er det ikke du som bestemmer da men trygdekontoret så egentlig er det et hypotetisk spørsmål.

Det var trygdekontoret som sa jeg kunne velge.

Gjest Svar til Dame55
Skrevet

Det var trygdekontoret som sa jeg kunne velge.

Det fikk jeg også beskjed om da jeg søkte om ufør...

Jeg valgte midlertidig ufør, og fikk det innvilget...

Er det vanlig av trygdekontoret å si at det kan du bestemme?

Skrevet

Jeg kunne også få 100% da jeg søkte, for flere år siden, men tviholdt på 50%. Jeg ville så gjerne jobbe litt.

Det ble tøft, etter noen år søkte jeg opp til 100% og det gikk greit, måtte ikke gjennom noen legekontroller igjen da.

Jeg synes det var greit i min situasjon å få 100%, kan styre dagen i mitt tempo. Dagene blir som du selv gjør dem til. Vil man, så får man den sosiale kontakten man trenger, er min erfaring. Man må jo gjøre noe selv.

Jeg kan nå tjene 1G, og skulle jeg orke noen vikarjobber f.eks. er det jo kjærkomne penger å ta med seg. Kunne tjene 1G etter et år på 100% trygd.

For meg er det dette som fungerer best, jeg angrer ikke på mitt valg, men er jo glad for at jeg tross alt orker noe i hverdagen selv om jeg ikke orket å gå ut i jobb daglig. Måtte nemlig jobbe noen timer daglig da jeg jobbet 50% så ut måtte jeg. Dette passet best i min type jobb.

Akurat det som jeg også tenker på.. om trygdekontoret sier at jeg kan få 100%, men om jeg velger å være i 50% jobb....

Heldigvis så har jeg 1 år jeg kan gå sykemeldt slik at jeg får sett hvordan det fungerer med 50% jobbing!

jeg starter opp med sykemeldingen etter nyttår!

Skrevet

Det fikk jeg også beskjed om da jeg søkte om ufør...

Jeg valgte midlertidig ufør, og fikk det innvilget...

Er det vanlig av trygdekontoret å si at det kan du bestemme?

Det tror jeg ikke, men etter hva jeg har hørt av andre har de veldig forskjellig erfaring fra trygdekontorene. Skulle jo vært likt da, men hver og en av oss har jo forskjellig bakgrunn så har vel noe med det å gjøre også. Men, er nok forskjell på hvor "hyggelige og forståelsesfulle" de er også. Eller vil være....!

Jeg for min del møtte hele veien full forståelse derfra, noe som var veldig godt i den situasjonen jeg var i. Tror ikke alle blir forstått og føler alt går like greit.

Nå tok jeg litt kontakt selv underveis, satt ikke bare og ventet, kanskje det hjalp litt. Ba om en samtale bl.a. Synes det var viktig å få fram saken under fire øyne, ikke bare at de skulle sitte og lese papirer.

Skrevet

Akurat det som jeg også tenker på.. om trygdekontoret sier at jeg kan få 100%, men om jeg velger å være i 50% jobb....

Heldigvis så har jeg 1 år jeg kan gå sykemeldt slik at jeg får sett hvordan det fungerer med 50% jobbing!

jeg starter opp med sykemeldingen etter nyttår!

Lykke til, ønsker jeg deg.

Jeg gikk også et år sykmeldt og fikk jo prøvd meg fram litt da.

Er glad jeg tok 50% i starten for da kunne jeg føle meg fram for hva jeg orket. Ikke minst så følte jeg at det betydde litt etterpå, da jeg søkte om 100% at jeg hadde forsøkt å jobbe 50% først.

Skrevet

Lykke til, ønsker jeg deg.

Jeg gikk også et år sykmeldt og fikk jo prøvd meg fram litt da.

Er glad jeg tok 50% i starten for da kunne jeg føle meg fram for hva jeg orket. Ikke minst så følte jeg at det betydde litt etterpå, da jeg søkte om 100% at jeg hadde forsøkt å jobbe 50% først.

takk for det!

Skrevet

Kunne noe mellom 50% og 100% være mulig? 70% for eksempel.

Da beholder du en viss kontakt med arbeidslivet.

mvh

• 2 uker senere...
Gjest tror jeg ikke
Skrevet

tviler sterkt på at man får særfradrag på skatten ved 50 % ufør...

Det er nok fordi det er en gradert uførytelse hvor evnen til å skaffe seg jobb ikke er 100 % nedsatt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...