Gå til innhold

Budgivning/ aksept?

Anbefalte innlegg

Gjest kjøperen
Skrevet

Etter en budrunde der vi hadde skrevt på budskjema dato for ønsket ovetakelse fikk vi beskjed at budet vårt var akseptert. I neste runde ved kontraktskriving var dato for overtagelse flyttet en mnd, fordi dette passet selger bedre. Kan de gjøre dette? Eller har de ved aksept også akseptert vårt ønskede overtagelsesdato? Kan noen henvise meg til noe skriftlig kanskje?

Tok det opp med megler, som "blåste" det vekk med at "det er bare en mnd"......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg de kan. Jeg fikk i hvert fall ikke velge overtagelsesdato og jeg ville gjerne ha ventet en mnd til da jeg kjøpte denne. Jeg måtte nemlig overta på under en uke og hadde en leilighet som skulle selges også. Og det kan som mange vet ta tid.

Skrevet

NB: Det jeg sier nedenfor følger av alminnelige avtalerettsølige prinsipper. Det KAN hende at noe annet gjelder på grunn av noe som står i budgivingsskjemaet eller annet dokument.

- - -

De alminnelige avtalrettslige prinsipper sier at selgerens aksept av ditt tilbud må stemme overens for at man skal ha en bindende avtale.

Selger kunne f.eks. ha sagt at de aksepterer budet mht kjøpesummen, men ikke mht overtakelsesdato. Dette er da å betrakte som et nytt tilbud, denne gangen fra selgeren til deg, og som du da kan vege å godta eller forkaste.

Stemmer ikke selgerens aksept overens med ditt tilbud, så er du heller ikke forpliktet til å stå ved de delene av akseptet som stemmer overens med tilbudet.

Med andre ord: Hadde han kommet med et mottilbud som nevnt ovenfor, og dette ikke passet deg, så var du heller ikke bundet av den prisen du tilbød.

Selgeren kan derfor ikke ensidig endre overtagelsesdato, men du kan velge å forhandle med ham om dette.

Her er teksten til avtaleloven § 6 som omhandler dette (link til hele loven nedenfor):

§ 6. Fremtræder svaret som akcept, men stemmer det ikke med tilbudet, ansees det for avslag i forening med nyt tilbud.

Dette gjælder dog ikke, hvis avsenderen av akcepten gaar ut fra, at den stemmer med tilbudet, og tilbyderen maa forstaa dette. I saa fald skal han, hvis han ikke vil godta akcepten, uten ugrundet ophold gi den anden part meddelelse om det. Ellers ansees avtale for sluttet med det indhold, akcepten har.

http://www.lovdata.no/all/nl-19180531-004.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...