Gå til innhold

"Låse" Penger i gave= BSU?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nesten fått min kjæreste til å gå med på å roe den de bortkastete gavene til søsteren og heller gi henne penger. Ungen har mere leker en det er plass til på rommet sitt, stuen, gangen og alt flyter over, og ikke en krone i banken, sykt synest jeg.

Så jeg foreslo at fra nå av gir vi henne bare små gaver til jul og bursdag (ca 250) symbolsk slik at hun ikke skal tro vi ike vil gi henne noe, og heller sette en større sum inn på konto. Sefølgelig får hun litt småting i løpet av året også, men jeg vil at han skal begrense seg. Han har alltid ønsket å starte en konto for henne, MEN har ikke gjort det, for da han var liten tok moren sparepengene hans ut av banken og han vil ikke at hun skal bruke sparepengene han har tjent og gitt til søstren på øl og annet dritt. Så det vi må ha en en konto moren OVERHODET ikke kan ta ut penger fra, uansett om hun ikke har en krone hjemme og trenger bleier til ungen.

Jeg tenke BSU, det finnes vel ikke sjangs for at hun kan sabotere det, når jenten blir gammel nok kan hun ta ut pengene og bruke på bolig, utdannelse eller annet, det er jo bare til å skatte for det om det ikke blir bolig.

Finnes det noen andre konto alternativer der vedkommende KUN kan ta ut penger etter fylte 18, og biologiske foreldre har ingen tilgang uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha en konto på eget navn som blir overført til henne når hun blir voksen, en konto som er sperret fram til hun er voksen. Skal det bli siutasjoner der man MÅ ta ut penger kan det være krav om at broren må skrive under på at det er i orden...

Skrevet

Moren har råderett over pengene uansett, så lenge hun har foreldrerett og barnet ikke er myndig. Det går an å ta penger ut fra BSU, man bare mister skattefordelen man har tjent opp.

I dette tilfellet tror jeg heller broren bør sette pengene inn på en sparekonto som står i sitt eget navn, så har han kontroll over pengene helt til søsteren blir myndig. Da først bør han gi det oppsparte beløpet, evt. sette det inn på en BSU-konto til henne som da vil være hennes egen uten at moren kan kontrollere den.

mil1365380270
Skrevet

Ikke bruk BSU!

Hun kan bare ha en BSU-konto i løpet av livet, og det er bare lov å få skattefradrag til man har satt inn 100 000,- Hvis dere setter inn penger der, bruker dere opp hennes mulighet til å få BSU-skattefradrag som voksen.

Skrevet

Moren har råderett over pengene uansett, så lenge hun har foreldrerett og barnet ikke er myndig. Det går an å ta penger ut fra BSU, man bare mister skattefordelen man har tjent opp.

I dette tilfellet tror jeg heller broren bør sette pengene inn på en sparekonto som står i sitt eget navn, så har han kontroll over pengene helt til søsteren blir myndig. Da først bør han gi det oppsparte beløpet, evt. sette det inn på en BSU-konto til henne som da vil være hennes egen uten at moren kan kontrollere den.

Boren har ikke andre sparepenger en BSU selv (fordi moren brukte hans og nå har han forsjellige lån) Dersom han starter en egen konto, med hennsikt å gi denne til søsteren når hun blir voksen. Og han dør (han har ikke noe testamente og vi er ikke gift) vil moren da arve pengene, fordi om jeg sier at de var ment til søsteren fra oss?

Skrevet

Dere får faktisk ikke lov til å opprette konto på hennes navn. det er veldig strengt. Det er kun foreldre som får lov til.. og da må begge skive under. Sånn var det da mormor ville opprette konto til søstern... Skikkelig styr!

Jeg anbefaller at han oppretter en sparekonto på sitt navn, sparer der (da må han selvfølgelig la være å røre dem), og så setter over på en annen konto på hennes navn da hun blir eldre.

Skrevet

Dere får faktisk ikke lov til å opprette konto på hennes navn. det er veldig strengt. Det er kun foreldre som får lov til.. og da må begge skive under. Sånn var det da mormor ville opprette konto til søstern... Skikkelig styr!

Jeg anbefaller at han oppretter en sparekonto på sitt navn, sparer der (da må han selvfølgelig la være å røre dem), og så setter over på en annen konto på hennes navn da hun blir eldre.

Tusen takk for svar! Jeg har ikke så mye peiling på kontogreier.

Men om han dør, og siden han ikke har testemantet eller er gift, vil ikke moren kunne ta pengene hans og bruke de på øl da? Fordi om jeg sier at disse pengene sparte vi til lillesøster, så har jo ikke jeg noen juridiske rettigheter her, har hun det?

skorpionfisken
Skrevet

Boren har ikke andre sparepenger en BSU selv (fordi moren brukte hans og nå har han forsjellige lån) Dersom han starter en egen konto, med hennsikt å gi denne til søsteren når hun blir voksen. Og han dør (han har ikke noe testamente og vi er ikke gift) vil moren da arve pengene, fordi om jeg sier at de var ment til søsteren fra oss?

Kan han ikke opprette et testamente som gjelder akkurat den kontoen da? I testamentet kan han skrive at han ønsker at den skal være sperret fram til hun fyller 18.

Skrevet

Moren er ikke livsarving, derfor er det ingen pliktarv som går til henne. Så lenge han ikke er gift og ikke har egne barn kan han opprette et testamente der han gir akkurat hva han vil til søsteren. Er det en stor nok sum vil overformynderiet kobles inn og moren vil ikke ha tilgang til pengene - men jeg er ikke sikker på hvor grensen går.

Skrevet

"bare 250 kr" til bursdagpresang?

Syns det hørtes ut som mer enn nok jeg.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har ikke så mye peiling på kontogreier.

Men om han dør, og siden han ikke har testemantet eller er gift, vil ikke moren kunne ta pengene hans og bruke de på øl da? Fordi om jeg sier at disse pengene sparte vi til lillesøster, så har jo ikke jeg noen juridiske rettigheter her, har hun det?

Det er foreldrene hans som arver ham, ikke søsken. Men hvis han vil tilgodese f.eks. niesen eller deg burde han jo sette opp et testamente. Det finnes flere sider på nettet som kan hjelpe med det formelle. Hvis niesen arver 75.000 eller mere er det overformynderiet som disponerer pengene til hun blir 18.

Gjest tjohooo
Skrevet

BSU er jo genialt. Sperret konto er en annen mulighet.

Gjest tjohooo
Skrevet

BSU er jo genialt. Sperret konto er en annen mulighet.

...ok...har lest resten av tråden...bsu var kanskje ikkel ike genialt i dette tilfellet :)

Gjest mer enn nok
Skrevet

"bare 250 kr" til bursdagpresang?

Syns det hørtes ut som mer enn nok jeg.

Helt enig! Jeg gir da aldri mer enn for ca.200 kroner til søsken. Skal han BÅDE spare penger for henne å gi henne en gave, bør han kjøpe en 50-kroners ting (feks på Nille). Men egentlig syns jeg ikke hun trenger annet enn et pent kort der det står at nå har han satt inn så og så mye på konto for henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...