Gå til innhold

Spydig venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Gammel venn
Skrevet

Har en god venninne som jeg har kjent i snart 18 år. Vi har jobbet sammen i mange år og vært som erteris. De siste årene har det naturlig nok ikke blitt like mye fest og moro, vi har begge mann og barn og hus. Men vi har mye kontakt!

For ca 3 år siden byttet vi jobber begge 2. Hun havnet i helsevesenet, mens jeg og mannen driver eget firma.

Og det var da vi startet med det jeg begynte å få en følelse av at ting ikke er som de skal. Ikke at hun ikke er grei nok når vi snakkes, men hun kan være skikkelig kvalm i fylla! Da får jeg hørt meg om alt jeg gjør feil med ungene mine, hvor stygt jeg har det hjemme også videre. Jeg er ikke så opptatt av at alt må være så fint i huset, hun har det alltid ryddig og nyvasket. Hun kritiserer alt mulig, tilogmed ting som bare ikke henger på greip!

Jeg har bare funnet meg i det, har tatt det halveis som en spøk, men søren om jeg vet... Jeg har ikke sagt noe stygt hverken til eller om henne heller, og jeg snakker aldri om jobben min. ( Hun liker ikke å prate om det.)

Hva skal jeg gjøre? Ungene våre er aktive i samme idretten, og vi er nesten naboer. Så vi må treffes. Jeg vil gjerne beholde henne som venninne, men orker ikke mer av spydighetene heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

hvis det er slik det høres ut, må du degradere henne fra god venninne til bekjent/nabo.

Det oser av misunnelse, og er ethvert vennskaps verste fiende.

Det er hardt å innse/ godta, men enkelte venner utraderer seg selv med slik adferd. Det må man bare ta konsekvensen av. Too bad.

Du forjener nok bedre, håper du har andre GODE venninner.

Litt rotete formulert, håper du forstår meg rett :)

Skrevet

Her må du sette grenser.

Neste gang hun begynner å snakke sånn, må du si vennlig, men bestemt at du ikke har lyst til å bruke tid på å høre på slike kommentarer, evt. at hun ikke har noen rett til å snakke slik til deg.

Om hun ikke hører etter, nevner du det for henne når hun _ikke_ drikker. Hvis hun da fraskriver seg ansvaret ved å skylde på alkoholen, sier du at hvis du ikke kan være sikker på å slippe denslags, kan du kan være sammen med henne i situasjoner med alkohol.

Du kan gjerne si at du setter pris på henne som venninne og ikke vil miste henne, men at de kommentarene hun kommer med, ikke hører hjemme i et vennskap.

Skrevet

Be henne klappe igjen og fortell henne med store ord at det ikke er hennes problem.

Så smiler du pent etterpå og kjøper en drink til henne. Og hvis hun nevner det en gang til så bare minner du henne på forrige gang hun forsøkte seg.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Be henne klappe igjen og fortell henne med store ord at det ikke er hennes problem.

Så smiler du pent etterpå og kjøper en drink til henne. Og hvis hun nevner det en gang til så bare minner du henne på forrige gang hun forsøkte seg.

Du er jommen effektiv :))

pent ment, asså!

Skrevet

Du er jommen effektiv :))

pent ment, asså!

Begynner å få erfaring med kjipe venninner. Men har egentlig lært den metoden av datteren min, hun er ikke snau når noen er ekle.

Skrevet

Jeg lærte en nyttig setning, som man kan gjenta til det kjedsommelig om folk sier noe man ikke liker:

"Hva mener du med det?"

Da MÅ hun forklare.....

Folk som ikke vil deg noe godt, har du ikke bruk for.

Skrevet

Jeg lærte en nyttig setning, som man kan gjenta til det kjedsommelig om folk sier noe man ikke liker:

"Hva mener du med det?"

Da MÅ hun forklare.....

Veldig nyttig spørsmål, ja!

Gjest tjohooo
Skrevet

"Hva mener du med det?"

Da MÅ hun forklare.....

Tja, da kan hun også bortforklare. Bedre å sette fingern rett på greia, noe hun ikke kan vri seg unna: "Hvorfor er du så sint" funker ALLTID :D (men ender som oftest med masse gråting og trøsting og snakking om hva som egentlig er problemet)

Skrevet

Tja, da kan hun også bortforklare. Bedre å sette fingern rett på greia, noe hun ikke kan vri seg unna: "Hvorfor er du så sint" funker ALLTID :D (men ender som oftest med masse gråting og trøsting og snakking om hva som egentlig er problemet)

jeg har fått spydigheter som ikke er av det "sinte" slaget, så derfor er MIN setning bedre! hehe

æda, bæda

Gjest tjohooo
Skrevet

jeg har fått spydigheter som ikke er av det "sinte" slaget, så derfor er MIN setning bedre! hehe

æda, bæda

pøøøh, alle spydigheter ligger det aggresjon bak :P

Bædda pædda!:P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...