Gå til innhold

Kleskode for somaliere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig med dress i Somalia?

Jeg synes alle somaliske menn jeg ser avbildet og ellers har på seg dress.

Riktignok 90-tallsdresser, men de har da pyntet seg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, alle her flyr med hvite vide bukser og kjortler.

De unge guttene har dongerybukser og kler seg som alle andre undommer.

Jentene har svart burka, dvs at de dekker seg helt til, noen dekker ansiktet, andre ikke.

Men de snakker utrolig høyt, skriker til hverandre selv om de sitter/står ved siden av hverandre. Jeg har akkurat vært hos legen og de overdøvde radioen på venteværelse.

Skrevet

Jentene har svart burka, dvs at de dekker seg helt til, noen dekker ansiktet, andre ikke.

Men de snakker utrolig høyt, skriker til hverandre selv om de sitter/står ved siden av hverandre. Jeg har akkurat vært hos legen og de overdøvde radioen på venteværelse.

Ja, hva kommer det av egentlig? Ikke bare somaliere, men veldig mange sør for skagerak o.s.v.

Er det fordi det stort sett er mer støy og liv i gatene etc. i de landene, slik at de venner seg til et annet lydnivå enn nordeuropeere? Av og til synes jeg det er irriterende å bli ufrivillig tilhører når de snakker norsk. Verbal blotting :-)

"........................"

Skrevet

Hei,

Burka har de nok ikke, for det er afghansk. (Sånn med nett foran øynene.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Er det chador det heter, det side sjalet som dekker hele hodet og skuldrene, minus ansiktet?

Skrevet

Er det chador det heter, det side sjalet som dekker hele hodet og skuldrene, minus ansiktet?

Hei,

Jo, det høres ut som chador (som egentlig er iransk).

Definitivt ikke noe å trakte etter!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Nei, men kjekt for bad hair-days. ;o)

Jeg har for øvrig prøvd burka, og det var en absolutt lammende klaustrofobisk affære.

*grøss*

Skrevet

Nei, men kjekt for bad hair-days. ;o)

Jeg har for øvrig prøvd burka, og det var en absolutt lammende klaustrofobisk affære.

*grøss*

Praktisk på halloween! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, hva kommer det av egentlig? Ikke bare somaliere, men veldig mange sør for skagerak o.s.v.

Er det fordi det stort sett er mer støy og liv i gatene etc. i de landene, slik at de venner seg til et annet lydnivå enn nordeuropeere? Av og til synes jeg det er irriterende å bli ufrivillig tilhører når de snakker norsk. Verbal blotting :-)

"........................"

Det hender jeg sitter på verandaen med naboen og så kommer det et par og så skriker de til hverandre og da har jeg snakket høyt til naboen og da ser de forskrekket opp. Men jeg vet ikke helt om de tar hintet.

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Hva heter den svarte drakta med slør foran ansiktet men med øynene fri da? Jeg kaller det flaggermusdrakt ;o)

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Men hvorfor orker så mange å gå med det? Det virker som det er siste mote og flere og flere som bruker det og de som ikke bruker det blir utestengt fra miljøet fordi de er for norske.

Skrevet

Men hvorfor orker så mange å gå med det? Det virker som det er siste mote og flere og flere som bruker det og de som ikke bruker det blir utestengt fra miljøet fordi de er for norske.

Hei,

Én grunn er velkjent: når selv ikke "frigjorte musliske kvinner" (altså, de som er slik vi "forventer") får innpass eller jobb i det norske samfunnet, så havner de i isolasjon.

De vil ikke være en del av "de religiøse", og de får ikke være likeverdige nordmenn, men ender som 2. klasses borgere.

Hva gjør man? Man går tilbake til den gruppen som aksepterer en - i dette tilfellet "de religiøse", og søker tilhørighet der.

Det er tøft å bryte ut av et slikt samfunn. Dessverre så sender vi dem rett tilbake dit når vi alltid skal snakke om "nordmenn" og "innvandrere", som om vi var motpoler.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det kommer helt ann på miljøet de vanker i. Mange somaliere har vestlige klær, mange har chador, og mange har noe midt i mellom.

Skrevet

Nå kjenner jeg ikke spesielt til kulturen i Somalia, men i svært mange land der folk generelt har mindre tilgang til materielle goder enn oss, er det å kle seg pent ett utrykk for at man tar seg selv alvorlig (i positiv forstand) og har respekt for andre. I svært mange land rundt om kring i verden oppfatter de for eksempel shorts på menn over tenårene som direkte latterlig - det vekker asosiasjoner til barnslighet. De godtar det som oftest på turister mange steder, men i mer offisielle eller forretningsmessige sammenhenger bør shortsen definitivt bli i kofferten.

Det finnes historier om nordmenn som stiller i forretningsmøter med afrikanere i den tro at man da viser at det materielle ikke er så viktig, og at man har respekt for dem uansett om de ikke er så rike - men av de fleste afrikanere blir dette oppfattet som det motsatte, total mangel på respekt. Det å gå uformelt kledd i forretningssammenheng er jo temmelig sær-norsk også - bare man kommer over kjølen til Danmark er dette mindre vanlig, og de fleste britiske bedrifter har strikte kleskoder som krever dress/ slips eller tilsvarende med ett mulig unntak for fredager uten kundekontakt "casual day" der slipset og hvitskjorte kanskje kan vike for en pen tennisskjorte eller mer uformell skjorte enn den hvite.

Skrevet

Hei,

Én grunn er velkjent: når selv ikke "frigjorte musliske kvinner" (altså, de som er slik vi "forventer") får innpass eller jobb i det norske samfunnet, så havner de i isolasjon.

De vil ikke være en del av "de religiøse", og de får ikke være likeverdige nordmenn, men ender som 2. klasses borgere.

Hva gjør man? Man går tilbake til den gruppen som aksepterer en - i dette tilfellet "de religiøse", og søker tilhørighet der.

Det er tøft å bryte ut av et slikt samfunn. Dessverre så sender vi dem rett tilbake dit når vi alltid skal snakke om "nordmenn" og "innvandrere", som om vi var motpoler.

Med vennlig hilsen

Jeg er faktisk helt enig med deg. Men det er lite jeg kan gjøre annet enn å snakke med de som jeg anser prøver å tilpasse seg samfunnet her og backe opp dem. Jeg kan ikke skaffe dem jobb og klarer ikke engang å skaffe meg selv jobb fordi jeg blir regnet som annenrangs.

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg. Men det er lite jeg kan gjøre annet enn å snakke med de som jeg anser prøver å tilpasse seg samfunnet her og backe opp dem. Jeg kan ikke skaffe dem jobb og klarer ikke engang å skaffe meg selv jobb fordi jeg blir regnet som annenrangs.

Hei,

Jeg holder deg ikke personlig ansvarlig for borgerkrigen i Somalia! ;-)

Det vi snakker om her er nettopp grunnen til at jeg er imot den overdrevne fokuseringen på hvem som er "innvandrer" og hvem som er "nordmann". Istedet bør vi fokusere på hvem som holder seg innenfor straffeloven, og heller konsentrere oss om de som bryter den.

Og det er også derfor jeg opponerer slik mot sammenligninger av alle muslimer med "nazisme" - det rammer jo nettopp de som vil bryte ut (eller vil tro på en "mild islam"), og det eneste "vi" gjør (når vi ikke aksepterer dem i vårt samfunn) er å sende dem rett tilbake til fundamentalistene.

Det viktige er at vi støtter dem som tolker religionen deres på en human måte, uavhengig av om religionen er kristendom, judaisme, hinduisme eller islam.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...