Gå til innhold

Om å være anonym eller ikke...

Anbefalte innlegg

Gjest rutangis netu
Skrevet

Har jo stadig vært diskusjoner her vedr å være anonym eller ikke. Her er et eksempel foir å vise hvor fort gjort det er å bli gjenkjent hvis en bruker bare ett nick. Noe som mange her inne mener er anonymitet nok!

Nå skrev jeg det innlegget under om Ricky Lake. I kveld drar jeg på fest og vi snakker om alt og intet. Jeg drar fram mine meninger om Ricky Lake. Senere snakker vi om surfing på nettet og jeg sier jeg av og til er på Doktor Online. En av de andre festdeltagerne blir nysjerrig, går inn på DOL og finner mitt innlegg om Ricky Lake. Aha, tenker vedkommende. Tar forfattersøk og DA får vedkommende ihvertfall bekreftet at dette nicket er meg. Stemmer jo med mye annet jeg har skrevet, at jeg var på ferie der da, har en vrang svigermor, sliter med spesielle helseproblemer og bor på den og den kanten av landet. Samt alle spesielle meninger jeg har om alt fra Ricky Lake til homofili og hvilken kakesort som jeg liker best.

Det er piece of cake å kjenne igjen et menneske her inne, såsant du kjenner vedkommende i virkeligheten da, hvis vedkommende skriver alt eller mye under bare ett nick.

Tenk på det! Iallefall før dere utleverer familie og venner og naboer og deres problemer og særegenheter. Kan jo fort bli DOL's eget Ricky Lake show det!

Er vel ikke alltid kjekt om denne nysjerrige festdeltageren begynner å spre alt du har betrodd deg til DOL rundt i den lille bygda du bor i heller kanskje? Kan bli mye underholdning ut av slikt vet dere! For festdeltageren på nye fester framover.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

9

• flisa

7

• favn

6

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men man sier vel aldri at man surfer på DOL, gjør man vel?:-)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Men man sier vel aldri at man surfer på DOL, gjør man vel?:-)

Vet ikke... Jeg sa det den første tiden. For maaaaaaaaaange år siden. Og mange nick siden. Før jeg hadde tenkt over konsekvensene av å utlevere meg og mine meninger på DOL amtidig som jeg fortalte at deg sufet her.

Men det er kanskje både lavpanne og harry å innrømme at en er her???

Nå sier jeg aldri at jeg skriver på DOL. Eneste innrømmelsen er at jeg er innom av og til. Forøvrig beskytter jeg meg så godt jeg kan. Sier aldri hvor jeg bor i landet feks. Endrer litt på fakta her og der osv.

Andre her inne sier jo hvor de bor, og da er det anda lettere å spore. Men så flytter noen da. Til Odalen og slikt...

Skrevet

Vet ikke... Jeg sa det den første tiden. For maaaaaaaaaange år siden. Og mange nick siden. Før jeg hadde tenkt over konsekvensene av å utlevere meg og mine meninger på DOL amtidig som jeg fortalte at deg sufet her.

Men det er kanskje både lavpanne og harry å innrømme at en er her???

Nå sier jeg aldri at jeg skriver på DOL. Eneste innrømmelsen er at jeg er innom av og til. Forøvrig beskytter jeg meg så godt jeg kan. Sier aldri hvor jeg bor i landet feks. Endrer litt på fakta her og der osv.

Andre her inne sier jo hvor de bor, og da er det anda lettere å spore. Men så flytter noen da. Til Odalen og slikt...

Ja, jeg skal også flyttet til Odalen :-)

Jeg sier aldri til noen i RL at jeg DOL'er :) de som likevel vet det har "svinet sitt på skogen" selv :)

BLir liksom en hemmelig sekt dette her.

Om det er snakk om Internett og sykdomer, henviser jeg alltid til Lommelegen - hehe

Skrevet

Jeg sier aldri til noen i RL at jeg DOL'er :) de som likevel vet det har "svinet sitt på skogen" selv :)

Om det er snakk om Internett og sykdomer, henviser jeg alltid til Lommelegen - hehe

Godt å høre at det ikke er meg som ikke åpent innrømmer at jeg er en dol'er ;o)

Jeg har etter hvert fått noen gode venner som jeg har truffet via dol, og vi sliter litt med å forklare andre hvordan vi traff hverandre, kan du si ;o)

Beste hilsen fra

Skrevet

Men du har jo stått fram med bilde. Jeg husker hvordan du ser ut, hehe.

Men selv jeg kan vise diskresjon om nødvendig.

Jeg ville ikke rope "flisa" om våre veier skulle krysses.

Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av det du sier der, ja! *S*

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du er like lur som meg du! hehe...

En annen ting folk burde tenke på når de utleverer feks mann og barn eller venninner, er om forholdet til den du utleverer tåler at vedkommende kanskje går inn her, kjenner igjen problemstillingen, finner ut at det er deg og så sitter inne med mye info om hva du mener om vedkommende,uten at du har sagt det til vedkommende direkte.

Vil dattera di fortsatt være glad i deg hvis du har sagt at du mistenker at hun er noe i nærheten av ei hore, vil sønn din fortsatt komme på kaffe hvis han leser at du ønsker det skal bli slutt med kjæresten fordi du ikke liker henne, hvis venninna di får greie på at du vet mann hennes har vært utro med ei felles venninne og du ikke har fortalt henne det, hvis mann din leser at du egentlig tenker på å gå fra han siden du ikke vet om du er så glad i han mer, naboen skjønner at den gutten som bruker narkotika er sin egen sønn osv osv osv.

Det er mye her i livet som en ikke bør få lese i klartekst på en skjerm for å si det slik...

Tror ikke folk tenker på konsekvensene når de utleverer personlige anliggender og forhold i detaljer. Det er jo helt greit så lenge en ikke har noe å skjule. Men hvem har ikke det?

Et nick her inne som jeg garantert hadde kjent igjen hvis jeg kjente vedkommende i RL er Dorthe. Har bestandig forundret meg over hvor mye hun forteller. Men på den annen side, det er jo bare ting (så vidt jeg har lest iallefall) som ikke er 'farlige', så da er det jo greit så lenge nicket ikke gjør noe av at det blir kjent i omgivelsene.

Det beste rådet er vel å aldri skrive ting her som ikke du vil an noen skal kjenne til. Det er nok det beste.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Godt å høre at det ikke er meg som ikke åpent innrømmer at jeg er en dol'er ;o)

Jeg har etter hvert fått noen gode venner som jeg har truffet via dol, og vi sliter litt med å forklare andre hvordan vi traff hverandre, kan du si ;o)

Beste hilsen fra

Jøss, er det så flaut å være på DOL altså? Skjønner at jeg burde skamme meg nå. ;-)

Kanskje det burde dannes et AD? Anonyme Dol'ere...

Skrevet

Det er dødsharry å dole. Jeg er kjempeflau.

:)

Skrevet

Men du har jo stått fram med bilde. Jeg husker hvordan du ser ut, hehe.

Men selv jeg kan vise diskresjon om nødvendig.

Jeg ville ikke rope "flisa" om våre veier skulle krysses.

Men så har jeg ikke fortalt annet her inne enn det du ville fått vite i RL heller da ;:)

Analfissuren iberegnet :)

Skrevet

Jøss, er det så flaut å være på DOL altså? Skjønner at jeg burde skamme meg nå. ;-)

Kanskje det burde dannes et AD? Anonyme Dol'ere...

Ja, visste du ikke det? - vi går med binders i jakkelskaget :)

Skrevet

Det er dødsharry å dole. Jeg er kjempeflau.

:)

Det verste er at jeg tror du mener det også! :)

*ler*

skorpionfisken
Skrevet

Ja, visste du ikke det? - vi går med binders i jakkelskaget :)

OJJJJJJJ

E kollega av meg går rundt med en sånn teit binders i jakkeslaget...

Etter holdningene hans å dømme....

.....sør?

fuji1365380447
Skrevet

Jeg har ikke slike paranoide tanker i forhold til å være inne på DOL. Både vennene mine og kjæresten min vet at jeg er her inne, og ingenting av det jeg sier her, er noe jeg ikke kan stå for..

Men så er jeg kanskje litt ekstra frigjort når deg gjelder nettet - fant jo kjæresten min på nettet også, og det ser jeg ingen grunn til å holde hemmelig.

Skrevet

Du er like lur som meg du! hehe...

En annen ting folk burde tenke på når de utleverer feks mann og barn eller venninner, er om forholdet til den du utleverer tåler at vedkommende kanskje går inn her, kjenner igjen problemstillingen, finner ut at det er deg og så sitter inne med mye info om hva du mener om vedkommende,uten at du har sagt det til vedkommende direkte.

Vil dattera di fortsatt være glad i deg hvis du har sagt at du mistenker at hun er noe i nærheten av ei hore, vil sønn din fortsatt komme på kaffe hvis han leser at du ønsker det skal bli slutt med kjæresten fordi du ikke liker henne, hvis venninna di får greie på at du vet mann hennes har vært utro med ei felles venninne og du ikke har fortalt henne det, hvis mann din leser at du egentlig tenker på å gå fra han siden du ikke vet om du er så glad i han mer, naboen skjønner at den gutten som bruker narkotika er sin egen sønn osv osv osv.

Det er mye her i livet som en ikke bør få lese i klartekst på en skjerm for å si det slik...

Tror ikke folk tenker på konsekvensene når de utleverer personlige anliggender og forhold i detaljer. Det er jo helt greit så lenge en ikke har noe å skjule. Men hvem har ikke det?

Et nick her inne som jeg garantert hadde kjent igjen hvis jeg kjente vedkommende i RL er Dorthe. Har bestandig forundret meg over hvor mye hun forteller. Men på den annen side, det er jo bare ting (så vidt jeg har lest iallefall) som ikke er 'farlige', så da er det jo greit så lenge nicket ikke gjør noe av at det blir kjent i omgivelsene.

Det beste rådet er vel å aldri skrive ting her som ikke du vil an noen skal kjenne til. Det er nok det beste.

Jeg er enig med deg.

Noen forteller mye om seg selv - alder og "signalement", barnas navn,bosted, yrke etc. Det er flere jeg lett skulle kjenne igjen om jeg møtte dem, og jeg vil tro at naboer, kolleger og bekjente kjenner igjen en del, ut fra det de skriver.

En annen sak er at noen av og til bruker et annet nick for å gjøre seg ekstra annonym. Men av og til er forkledningen veldig lettt å gjennomskue. Jeg har mange ganger hatt lyst til å advare dem, men vet ikke hvordan jeg skal få gjort det på en diskret måte.

Vi lulles inn i en falsk atmosfære av trygghet, her vi sitter ved hver vår PC. Men i bunn og grunn er det samme sak å legge ut et innlegg her, som i et ukeblad i papirutgave. Muligens har sistnevnte atskilig flere lesere, men prinsipielt blir det samme sak.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Noen forteller mye om seg selv - alder og "signalement", barnas navn,bosted, yrke etc. Det er flere jeg lett skulle kjenne igjen om jeg møtte dem, og jeg vil tro at naboer, kolleger og bekjente kjenner igjen en del, ut fra det de skriver.

En annen sak er at noen av og til bruker et annet nick for å gjøre seg ekstra annonym. Men av og til er forkledningen veldig lettt å gjennomskue. Jeg har mange ganger hatt lyst til å advare dem, men vet ikke hvordan jeg skal få gjort det på en diskret måte.

Vi lulles inn i en falsk atmosfære av trygghet, her vi sitter ved hver vår PC. Men i bunn og grunn er det samme sak å legge ut et innlegg her, som i et ukeblad i papirutgave. Muligens har sistnevnte atskilig flere lesere, men prinsipielt blir det samme sak.

Jeg vrir meg også når jeg kjenner igjen 'folk' under anonyme nick. Man kan jo liksom ikke varsle fra...

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Du ksal da også være klar over at man kan TRO at noen skriver under et annet nick, men at de ikke gjør det. Både min mann og jeg har blitt "beskyldt" for å være både den og den, med innlegg skrevet på tidspunkt hvor vi har vært så langt fra internett at det ikke ville være mulig å skrevet det. Men så har man heller ikke lyst til å forsvare seg mot noe som ANDRE paranoide igjen tror - - og så har vi det gående. Man kan aldri BEVISE og ønsker heller ikke å måtte forklare slikt,

Om jeg sier at, "nei - det var ikke meg, da var jeg på fjellet i Romsdalen" - so what? - det er jo bare en påstand fra meg det.

Så man får heller bare late som ikkeno. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...