Gå til innhold

Om å være anonym eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vrir meg også når jeg kjenner igjen 'folk' under anonyme nick. Man kan jo liksom ikke varsle fra...

Dere kan jo varsle nå,- si at det og det og det nicket kanskje kan gjenkjennes på anonyme nick? _Uten_at det er like etter at de har skrevet et "anonymt" innlegg? Og uten å si hva som avslører dem. Da kan man jo få en advarsel uten at andre har lett for å finne ut hva det anonyme nicket var?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

9

• flisa

7

• favn

6

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

OJJJJJJJ

E kollega av meg går rundt med en sånn teit binders i jakkeslaget...

Etter holdningene hans å dømme....

.....sør?

Ja, eller sær! :)

Skrevet

Jeg vrir meg også når jeg kjenner igjen 'folk' under anonyme nick. Man kan jo liksom ikke varsle fra...

Nei, for da legger man jo ufrivillig opp til at andre skal begynne å spekulere på hvem dette kan være.

Jeg medgir gjerne at jeg er kronisk nysgjerrig, men kan faktisk ikke hjelpe for at jeg ser hvem det er. Går ut fra at det er sånn med deg også.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Noen forteller mye om seg selv - alder og "signalement", barnas navn,bosted, yrke etc. Det er flere jeg lett skulle kjenne igjen om jeg møtte dem, og jeg vil tro at naboer, kolleger og bekjente kjenner igjen en del, ut fra det de skriver.

En annen sak er at noen av og til bruker et annet nick for å gjøre seg ekstra annonym. Men av og til er forkledningen veldig lettt å gjennomskue. Jeg har mange ganger hatt lyst til å advare dem, men vet ikke hvordan jeg skal få gjort det på en diskret måte.

Vi lulles inn i en falsk atmosfære av trygghet, her vi sitter ved hver vår PC. Men i bunn og grunn er det samme sak å legge ut et innlegg her, som i et ukeblad i papirutgave. Muligens har sistnevnte atskilig flere lesere, men prinsipielt blir det samme sak.

"Jeg har mange ganger hatt lyst til å advare dem, men vet ikke hvordan jeg skal få gjort det på en diskret måte."

Håper ikke jeg er en av dem!! :-)

Skrevet

Du ksal da også være klar over at man kan TRO at noen skriver under et annet nick, men at de ikke gjør det. Både min mann og jeg har blitt "beskyldt" for å være både den og den, med innlegg skrevet på tidspunkt hvor vi har vært så langt fra internett at det ikke ville være mulig å skrevet det. Men så har man heller ikke lyst til å forsvare seg mot noe som ANDRE paranoide igjen tror - - og så har vi det gående. Man kan aldri BEVISE og ønsker heller ikke å måtte forklare slikt,

Om jeg sier at, "nei - det var ikke meg, da var jeg på fjellet i Romsdalen" - so what? - det er jo bare en påstand fra meg det.

Så man får heller bare late som ikkeno. :)

Poenget mitt er at folk kan tro at ingen ser hvem de er, og røper sensitive opplysninger. Og da tenker jeg ikke på hemorroider, men ting som f. eks. har med økonomisk uføre å gjøre.

Skrevet

"Jeg har mange ganger hatt lyst til å advare dem, men vet ikke hvordan jeg skal få gjort det på en diskret måte."

Nei, det er ikke deg. Jeg vet dessuten så lite om deg at jeg neppe ville kunne "avsløre" deg.

Skrevet

Nei, for da legger man jo ufrivillig opp til at andre skal begynne å spekulere på hvem dette kan være.

Jeg medgir gjerne at jeg er kronisk nysgjerrig, men kan faktisk ikke hjelpe for at jeg ser hvem det er. Går ut fra at det er sånn med deg også.

'Min' doling er springende og temmelig formålsløs, jeg hopper fra det ene til det andre uten mål og mening. Det er ikke alltid jeg husket å sjekke inngående post heller. Noen nick fester seg imidlertid, og i likhet med deg, kan jeg faktisk ikke hjelpe for at jeg skjønner hvem det er.

På en måte gjør det jo ingenting, jeg kjenner dem jo overhodet ikke og snakker aldri med en kjeft om dolingen. Dessuten kan jeg ikke si at folks privatliv opptar meg særlig lengre enn der og da.

Men jeg vet jo at ikke alle er like dannede og diskrete som meg :)

Skrevet

Nei, det er ikke deg. Jeg vet dessuten så lite om deg at jeg neppe ville kunne "avsløre" deg.

*s* Bra!:-)

Skrevet

Dere kan jo varsle nå,- si at det og det og det nicket kanskje kan gjenkjennes på anonyme nick? _Uten_at det er like etter at de har skrevet et "anonymt" innlegg? Og uten å si hva som avslører dem. Da kan man jo få en advarsel uten at andre har lett for å finne ut hva det anonyme nicket var?

Neeei... satser heller på folk tenker litt mer på hva de utleverer av ting de ikke ønsker skal knyttes til faste nick.

Skrevet

'Min' doling er springende og temmelig formålsløs, jeg hopper fra det ene til det andre uten mål og mening. Det er ikke alltid jeg husket å sjekke inngående post heller. Noen nick fester seg imidlertid, og i likhet med deg, kan jeg faktisk ikke hjelpe for at jeg skjønner hvem det er.

På en måte gjør det jo ingenting, jeg kjenner dem jo overhodet ikke og snakker aldri med en kjeft om dolingen. Dessuten kan jeg ikke si at folks privatliv opptar meg særlig lengre enn der og da.

Men jeg vet jo at ikke alle er like dannede og diskrete som meg :)

Nei, det gjør meg ingenting heller. Og det har selvsagt ingen konsekvenser for noen.

Men de hadde neppe lagt ut sensitive opplsyninger hvis de hadde visst at noen kan skjønne hvem de er. Ellers er det jo ikke noe poeng i å bruke provisorisk nick.

Skrevet

Håper ikke det er meg heller...

Skrevet

*s* Bra!:-)

Men jeg må jo tilføye at jeg utmerket godt forstår de som vil dekke seg litt ekstra til.

Hvis jeg f. eks. hadde et innlegg om at jeg ikke kan fordra den grisete sønnen til samboeren min, vil jeg ikke at dette skal knyttes til mitt vanlige "image". Pluss at faren for gjenkjennelse vil være større hvis man går inn på faktaopplysninger rundt familie og forhold.

Gjest Tar ingen sjanser jeg.
Skrevet

Jeg skulle også ha kjent igjen noen av nickene hvis jeg traff på menneskene i virkeligheten.Det gjelder bl.a både dorthe og vin.

Derfor bruker jeg sjelden mitt eget nick.Nicket mitt tilhører et bestemt forum hvor jeg har fått venner i virkeligheten fra og som kjenner igjen nicket mitt.Derfor bruker jeg hva som helst som nick overalt ellers -etter som det passer inn i sammenhengen på det nye jeg skriver.Og bryr meg ikke om at noen her inne blir fornærmet fordi at det ikke blir brukt et fast nick hele tiden.I tillegg kan jeg vri litt på virkeligheten (lyve -om du vil) slik at meningen blir lik som jeg eventuellt ønsker svar på , men slik at ingen kjenner meg igjen uansett!!

Skrevet

Nei, det gjør meg ingenting heller. Og det har selvsagt ingen konsekvenser for noen.

Men de hadde neppe lagt ut sensitive opplsyninger hvis de hadde visst at noen kan skjønne hvem de er. Ellers er det jo ikke noe poeng i å bruke provisorisk nick.

Javisst. Hvis jeg faktisk skjønner hvem det er, er det ingeting i veien for at noen med plaprekjeft kan gjøre det samme.

Det hadde jo vært bra om 'alle' dette angår leste denne tråden NÅ.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Noen forteller mye om seg selv - alder og "signalement", barnas navn,bosted, yrke etc. Det er flere jeg lett skulle kjenne igjen om jeg møtte dem, og jeg vil tro at naboer, kolleger og bekjente kjenner igjen en del, ut fra det de skriver.

En annen sak er at noen av og til bruker et annet nick for å gjøre seg ekstra annonym. Men av og til er forkledningen veldig lettt å gjennomskue. Jeg har mange ganger hatt lyst til å advare dem, men vet ikke hvordan jeg skal få gjort det på en diskret måte.

Vi lulles inn i en falsk atmosfære av trygghet, her vi sitter ved hver vår PC. Men i bunn og grunn er det samme sak å legge ut et innlegg her, som i et ukeblad i papirutgave. Muligens har sistnevnte atskilig flere lesere, men prinsipielt blir det samme sak.

Hmmm...

Trenger jeg å advares tror du?

Skrevet

Sier aldrii til kjente at jeg er her... : ) Må være litt lur vettu! Er bare sambis som vet det, og vil han lese så værså god.

Skrevet

Hmmm...

Trenger jeg å advares tror du?

Fot all del: Ikke la dere stresse av dette. Det er det ingen grunn til.

Skrevet

Sier aldrii til kjente at jeg er her... : ) Må være litt lur vettu! Er bare sambis som vet det, og vil han lese så værså god.

Men man kan jo bli gjenkjent på bakgrunn av det man skriver her inne, selv om man ikke har fortalt det til noen.

Også vennene dine, naboene dine, andre foreldre i barnehagen etc kan være hemmelige dol'ere, og da kan de jo avsløre deg fordi du legger ut om en historie her inne.

Så hvis du for eksempel skriver om "det grusomme barnet" i bhg og forteller en historie om hva som ble sagt og gjort, så kan det jo hende at dette barnets mor kjenner igjen dette. Så selv om hun kanskje ikke skjønner HVEM av de andre mødrene som har beklaget seg, så er det jo leit å lese om dette på internett uansett.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og jeg er forskrekket over hvor mye folk utleverer om seg selv og sine nærmeste (barn spesielt..) her på sidene. Det virker som om noen tror at dette er en lukket klubb hvor intet kommer ut. Barna burde beskyttes mot foreldre som bruker fast nick, bruker barnas navn i innleggene osv... Og alle svigermødrene, det blir snart oppnevnt eget ombud for svigermødre.

Skrevet

Men man kan jo bli gjenkjent på bakgrunn av det man skriver her inne, selv om man ikke har fortalt det til noen.

Også vennene dine, naboene dine, andre foreldre i barnehagen etc kan være hemmelige dol'ere, og da kan de jo avsløre deg fordi du legger ut om en historie her inne.

Så hvis du for eksempel skriver om "det grusomme barnet" i bhg og forteller en historie om hva som ble sagt og gjort, så kan det jo hende at dette barnets mor kjenner igjen dette. Så selv om hun kanskje ikke skjønner HVEM av de andre mødrene som har beklaget seg, så er det jo leit å lese om dette på internett uansett.

Ja, men hun kan ikke vite med sikkerhet at det er hennes unge det er snakk om.. men har man enb ufordraglig unge, må man tåle å høre at andre synes det også. Selv på nettet, man legger jo ikke ut bilde av ungen eller forteller hvor man bor...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...