Gå til innhold

Om å være anonym eller ikke...

Anbefalte innlegg

millymollymandy
Skrevet

Ja, vi lever i et lite land og det er veldig lett å identifisere folk. Har selv for noen år siden vært med på å "spore opp" en DOLER som forsvant fra ett forum og ingen visste hva som hadde skjedd. Ut fra de (sparsomme) opplysningene hun hadde gitt om seg selv og yrke, fant noen av oss ut hvem hun var og ringte til henne.

Heldigvis tok hun det veldig positivt.

Så flere nick og anonymiserende opplyninger er nødvendig her. (F.eks. trenger du ikke fortelle rett antall barn eller hvilke kjønn barna dine har, ikke oppgi hva du jobber med eller oppgi et lignende yrke osv).

DOL er jo en fiktiv verden - så det spiller jo ingen rolle hvilke egenskper eller opplysninger som knyttes til de ulike nickene. Det er vel meningsutvekslingene som er viktige, ikke hvem vi er.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

9

• flisa

7

• favn

6

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I grunnen så synes jeg forfattersøket burde vært fjernet så hadde man ikke hatt mulighet til å samle alle opplysningene.

Men jeg har vel outet meg så fælt her inne at de fleste som traff meg hadde forstått hvem jeg var.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg ville aldri røpet nicket mitt til noen om jeg hadde skrevet noe jeg ikke ville at andre skulle lese.

Det burde selvfølgelig du også tenkt på før du begynte fyllevåset ditt.

Jeg har for øvrig blitt kjent igjen her selv, helt uten å røpe nicket mitt.

Dog har jeg aldri skrevet noe dumt, så det er ikke noe stort problem for denne fornuftige karen.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Ja, men hun kan ikke vite med sikkerhet at det er hennes unge det er snakk om.. men har man enb ufordraglig unge, må man tåle å høre at andre synes det også. Selv på nettet, man legger jo ikke ut bilde av ungen eller forteller hvor man bor...

Problemet er jo faktisk at noen gjør det også! Forteller hvor de bor. Og er så detaljerte i opplysningene at historien bare kan passe på en person/familie i hele landet. ALLE som da kjenner denne/disse personene vil da skjønne tegninga om de leser her.

En får jo bare håpe at det ikke er så mange DOL'ere i forhold til antall byer/steder da!

Hadde vært artig og hatt en statistikk fra webbis på det forresten! HVOR mange er jevnlig her. Kunne jo gi en pekepinn på hvor utbredt DOL-ing er.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg har ikke slike paranoide tanker i forhold til å være inne på DOL. Både vennene mine og kjæresten min vet at jeg er her inne, og ingenting av det jeg sier her, er noe jeg ikke kan stå for..

Men så er jeg kanskje litt ekstra frigjort når deg gjelder nettet - fant jo kjæresten min på nettet også, og det ser jeg ingen grunn til å holde hemmelig.

Da har du ikke skjønt det helt! Det er ikke slike som deg som risikerer ting på egne og andres vegne! Du sier jo selv at du ikke utleverer mer enn det du tåler å gjøre.

Men NOEN skjønner ikkeh elt konsekvensen av å fortelle i detalj om andre mennesker i sitt liv her inne. Utlevere ting om dem som disse menneskene kanskje skjuler så godt de kan. Det kan være om alkoholmisbruk, utroskap, psykiske problemer, voldstendenser, hvem som har aids, at du mistenker noen for en forbrytelse (noen som kanskje er helt uskyldig). Enkelte SKJØNNER rett og slett ikke at dette kan være problematisk. Det er ikke alle her som kan tenke like langt skjønner du...

Gjest rutangis netu
Skrevet

Men jeg må jo tilføye at jeg utmerket godt forstår de som vil dekke seg litt ekstra til.

Hvis jeg f. eks. hadde et innlegg om at jeg ikke kan fordra den grisete sønnen til samboeren min, vil jeg ikke at dette skal knyttes til mitt vanlige "image". Pluss at faren for gjenkjennelse vil være større hvis man går inn på faktaopplysninger rundt familie og forhold.

Ja, ikke sant? Hvor mange her i landet stemmer det med hvis du har røpet over en periode feks at du er 47 år, kvinne, nyskilt, gift tre ganger før, har fire barn med spesifisert alder og kjønn, bor i den og den byen, jobber på cafe, er uføretrygdet, har langt hår som du farget rødt med sorte striper for et par uker siden, kjører bil med spesifisert alder, farge og modell, vanker på det og det utestedet, veier så og så mye og er så og så høy osv osv osv. En brøkdel av disse opplysningene ville avsløre deg om rette personer leste her inne.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Nei, for da legger man jo ufrivillig opp til at andre skal begynne å spekulere på hvem dette kan være.

Jeg medgir gjerne at jeg er kronisk nysgjerrig, men kan faktisk ikke hjelpe for at jeg ser hvem det er. Går ut fra at det er sånn med deg også.

En kan jo også ganske lett kjenne igjen et nick på skrivestil og tegnsetting, bruk av avsnitt og utrrykksmåte generelt. Noen har bestemte stavefeil som går igjen.

Nytter ikke bytte nick da vet du. Forøvrig regner jeg med at jeg ville kjent igjen meg selv faktisk. hehe... Men jeg endrer på 'lay-out'-en av og til også jeg. For sikkerhets skyld hvis jeg utleverer noe jeg ikke vil stå for.

Gjest rutangis netu
Skrevet

'Min' doling er springende og temmelig formålsløs, jeg hopper fra det ene til det andre uten mål og mening. Det er ikke alltid jeg husket å sjekke inngående post heller. Noen nick fester seg imidlertid, og i likhet med deg, kan jeg faktisk ikke hjelpe for at jeg skjønner hvem det er.

På en måte gjør det jo ingenting, jeg kjenner dem jo overhodet ikke og snakker aldri med en kjeft om dolingen. Dessuten kan jeg ikke si at folks privatliv opptar meg særlig lengre enn der og da.

Men jeg vet jo at ikke alle er like dannede og diskrete som meg :)

Nei, nettopp! Vi har vel fått bevist ofte nok nå at det er en del skrudde personer iblant oss. Ikke godt å vite hva slike kan ha glede av!

Bl.a. så kunne en jo feks tenke seg at 'smarte' individer kunne finne grunnlag for litt enkel pengeutpressing! 10.000 ellers så får kona di vite om utroskapen...

Gjest rutangis netu
Skrevet

Dere kan jo varsle nå,- si at det og det og det nicket kanskje kan gjenkjennes på anonyme nick? _Uten_at det er like etter at de har skrevet et "anonymt" innlegg? Og uten å si hva som avslører dem. Da kan man jo få en advarsel uten at andre har lett for å finne ut hva det anonyme nicket var?

De kan jo ta feil da! Jeg har selv blitt beskyldt for å være en annen en gang jeg blandet meg inn i en opphetet diskusjon. Og det nyttet ikke nekte! hehe... Fikk høre at jeg var uintelligent, amøbe, paranoid, burde ta en tur til psykiateren osv i lange baner.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Ja, visste du ikke det? - vi går med binders i jakkelskaget :)

OK! Finner fram den største bindersen jeg har! hehe... Det er en slik plastsak i rosa, ca 10x5cm. Holder det?

Skrevet

OJJJJJJJ

E kollega av meg går rundt med en sånn teit binders i jakkeslaget...

Etter holdningene hans å dømme....

.....sør?

Nei men så spennende jobber du med sammen med sør.......fortell, fortell............

Skrevet

Jeg ville aldri røpet nicket mitt til noen om jeg hadde skrevet noe jeg ikke ville at andre skulle lese.

Det burde selvfølgelig du også tenkt på før du begynte fyllevåset ditt.

Jeg har for øvrig blitt kjent igjen her selv, helt uten å røpe nicket mitt.

Dog har jeg aldri skrevet noe dumt, så det er ikke noe stort problem for denne fornuftige karen.

Jeg har også blitt gjenkjent uten å ha informert nick og/eller at jeg hang på dol. (dog hun mente det var typisk-meg-nick).

Jeg har også vært den som kjente igjen en annen. Men det er da flere år siden nå, vi ler fortsatt av det.

Ingen av de to nevnte er her lenger nå.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jeg skrev et langt og intelligent innlegg, men saa krasjet nettleseren. Gidder ikke skrive det paa nytt, men jeg er til dels enig med det du skriver.

Heldigvis har jeg ikke skrevet saa mye nedsettende om svigermor, venninner, sjefer osv, saa ingen har noen grunn til aa ta det jeg skriver ille opp.

Men det ville ikke vaere saa kult om sjefen fant ut at jeg sitter her og diskuterer underlivssopp og analsex i arbeidstiden :-)

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg skulle også ha kjent igjen noen av nickene hvis jeg traff på menneskene i virkeligheten.Det gjelder bl.a både dorthe og vin.

Derfor bruker jeg sjelden mitt eget nick.Nicket mitt tilhører et bestemt forum hvor jeg har fått venner i virkeligheten fra og som kjenner igjen nicket mitt.Derfor bruker jeg hva som helst som nick overalt ellers -etter som det passer inn i sammenhengen på det nye jeg skriver.Og bryr meg ikke om at noen her inne blir fornærmet fordi at det ikke blir brukt et fast nick hele tiden.I tillegg kan jeg vri litt på virkeligheten (lyve -om du vil) slik at meningen blir lik som jeg eventuellt ønsker svar på , men slik at ingen kjenner meg igjen uansett!!

Men man kan jo også kjennes igjen på tegnsettingen.Foreksempel ingen opprom etter punktum;)

Skrevet

En kan jo også ganske lett kjenne igjen et nick på skrivestil og tegnsetting, bruk av avsnitt og utrrykksmåte generelt. Noen har bestemte stavefeil som går igjen.

Nytter ikke bytte nick da vet du. Forøvrig regner jeg med at jeg ville kjent igjen meg selv faktisk. hehe... Men jeg endrer på 'lay-out'-en av og til også jeg. For sikkerhets skyld hvis jeg utleverer noe jeg ikke vil stå for.

Jeg ville også kjent igjen meg selv.

For øvrig skjønner jeg ikke at noen kan si at de ikke kjenner noen som "vanker" her. Hvordan i huleste kan de vite det med sikkerhet?

Går også ut fra at det er mange som bare leser, aldri skriver.

Men når det gjelder bruk av nick eller ikke nick, er det en ting jeg absolutt ikke fatter, og la meg ta et konkret eksempel. I tråden "høydeforskjell" skrev jeg feilaktig at Mick Jagger skal løfte taket. Det korrekte er at han skal senke gulvet. Dette er det ei som påpeker, og hun skriver hele denne setningen som nick! Hvorfor i all verden gjør hun det, tro? Er det SÅ flaut å lese Se og Hør?

Gjest er anonym
Skrevet

Men man kan jo også kjennes igjen på tegnsettingen.Foreksempel ingen opprom etter punktum;)

Eller noen som stokker om på bokstavene.. ("ejg")

Skrevet

Jeg har også blitt gjenkjent uten å ha informert nick og/eller at jeg hang på dol. (dog hun mente det var typisk-meg-nick).

Jeg har også vært den som kjente igjen en annen. Men det er da flere år siden nå, vi ler fortsatt av det.

Ingen av de to nevnte er her lenger nå.

"Ingen av de to nevnte er her lenger nå."

Hehe, sikker på det?

Gjest tjohooo
Skrevet

Eller noen som stokker om på bokstavene.. ("ejg")

aj, frokesmeple.

Gjest er anonym
Skrevet

aj, frokesmeple.

Forsto ikke med en gang hva du skrev...:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...