Gå til innhold

Er nordmenn mindre høflige en andre folkeslag?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart Buddy
Skrevet

skal være fadder for noen utenlandske studenter på nyåret. jeg planlegger hva jeg skal fortelle om stedet de kommer til , praktiske opplysninger om studiet og sånn osv. Men så lurer jeg på om jeg skal si noe om vårt forhold til høfflighet. Jeg vet at vi ikke er som britene som klarer å lage kø med bare en person men hvem kan vi sammenlikne oss med. og hva er viktig for dem å vite om oss nordmenn?

noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell dem om det demokratiske synet at alle nordmenn må komme til ordet, men at de ikke skal tro at de blir tatt alvorlig for det. Det er viktig at de forstår at det tar lang tid å komme i kontakt med folk, men når de har fått kontakten så er den gjerne får livet. Fortell dem at nordmenn vil gjerne vite hva de synes om andre nordmenn, men kan bli snurte hvis det de mener ikke er positivt. Fortell dem at de skal prøve å lære seg godt norsk og prøve å forstå norsk humor og at de vil de storkose seg sammen med nordmenn. Fortell dem at nordmenn anser seg som viktige i internasjonal sammenheng, noe de kanskje ikke kommer til å forstå. Fortell dem at nordmenn synes de skal være takknemlige for å få lov til å være her, og at det bør de absolutt være. Fortell dem at de skal først og fremst kose seg med å være her, og ikke være så opptatt av hva andre mener.

Noen tips fra meg som har kommet som utlending til Norge.

Gjest Snart Buddy
Skrevet

Fortell dem om det demokratiske synet at alle nordmenn må komme til ordet, men at de ikke skal tro at de blir tatt alvorlig for det. Det er viktig at de forstår at det tar lang tid å komme i kontakt med folk, men når de har fått kontakten så er den gjerne får livet. Fortell dem at nordmenn vil gjerne vite hva de synes om andre nordmenn, men kan bli snurte hvis det de mener ikke er positivt. Fortell dem at de skal prøve å lære seg godt norsk og prøve å forstå norsk humor og at de vil de storkose seg sammen med nordmenn. Fortell dem at nordmenn anser seg som viktige i internasjonal sammenheng, noe de kanskje ikke kommer til å forstå. Fortell dem at nordmenn synes de skal være takknemlige for å få lov til å være her, og at det bør de absolutt være. Fortell dem at de skal først og fremst kose seg med å være her, og ikke være så opptatt av hva andre mener.

Noen tips fra meg som har kommet som utlending til Norge.

tusen takk for gode tips:)

kan jeg spørre om hvor i verden du har innvandret fra?

Skrevet

tusen takk for gode tips:)

kan jeg spørre om hvor i verden du har innvandret fra?

Det er ikke så lang vei:) Jeg vandret tilbake den veien som vikingene seilet for ca. 1100 år siden da de flyktet fra Norge. Jeg er etterkommer av de menneskene som tok vare på sagaene og fortellerkunsten. Da forstår du sikkert hvor jeg kommer fra.

Skrevet

Det er ikke så lang vei:) Jeg vandret tilbake den veien som vikingene seilet for ca. 1100 år siden da de flyktet fra Norge. Jeg er etterkommer av de menneskene som tok vare på sagaene og fortellerkunsten. Da forstår du sikkert hvor jeg kommer fra.

Fra en lite kjent gruppe som feil-navigerte dramatisk, og endte i Nepal! :D

Med vennlig hilsen

Gjest tjohooo
Skrevet

at vi har et ganske avslappet forhold til dette med høflighet. Og at vi sikkert kan oppfattes som uforskammede av mange andre folkeslag. At vi synes det er hyggelig med høflige utlendinger, selv om vi ikke alltid vet hvordan vi skal respondere i farten.

Skrevet

at vi har et ganske avslappet forhold til dette med høflighet. Og at vi sikkert kan oppfattes som uforskammede av mange andre folkeslag. At vi synes det er hyggelig med høflige utlendinger, selv om vi ikke alltid vet hvordan vi skal respondere i farten.

Jeg vil ikke si at nordmenn har et avslappet forhold til høflighet, tvertimot har blir vi forvirret og stressa når utlendinger viser en avslappet og naturlig høflighet.

Skrevet

Fra en lite kjent gruppe som feil-navigerte dramatisk, og endte i Nepal! :D

Med vennlig hilsen

Eller fra den gruppen som fortsatte vest og fant Amerika først av alle Europeere. Da hadde denne stammegruppen min kvittet seg med sin norske identitet, noe jeg antar at de gjorde rimelig kjapt.

Skrevet

Islendingene tok ikke bare vare på fortellingene sine. I dag er det vel ingen andre land i verden som så iherdig slår ring om seg selv og sitt og bortimot nekter påfyll fra andre kulturer.

Skrevet

På reise opplever jeg nordmenn flest som beskjedne og høflige.

Unntaket er idiotene på feriefylla (men trøsten er at ihvertfall tyskere, engelskmenn og svensker slår oss grundig der).

Hjemme blir det litt vanskeligere å sammenligne, da vi er vår egen målestokk.

Skrevet

Islendingene tok ikke bare vare på fortellingene sine. I dag er det vel ingen andre land i verden som så iherdig slår ring om seg selv og sitt og bortimot nekter påfyll fra andre kulturer.

Hvorfor det, fordi de lager sine egne ord istedenfor de internasjonale, eller fordi innvandringen begynte senere enn i Norge, eller fordi landet er så isolert at Atlanterhavet er rundt det på alle kanter. Det er en ring rundt landet som har vært der hele tiden. Jeg er enig i at islendinger verner om seg og sitt, men lurer veldig på hvorfor du uttaler deg på denne måten.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg har lest en gang at det å takke for maten når man får mat hjemme hos noen er særnorsk. Kan være greit å lære for utlendinger. ELlers at vi oftest er på fornavn med hverandre, og er raske med å presentere oss. Og at vi er lite opptatt av titler, og at få presenterer seg med tittel.

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg vil ikke si at nordmenn har et avslappet forhold til høflighet, tvertimot har blir vi forvirret og stressa når utlendinger viser en avslappet og naturlig høflighet.

Avslappet forhold til høflighet oss i mellom :)

Skrevet

Avslappet forhold til høflighet oss i mellom :)

?????.........synes egentlig det råder en forvirring om jeg er utlending eller ikke..........kanskje derfor jeg ikke forstår dette med 'oss i mellom'

Gjest tjohooo
Skrevet

?????.........synes egentlig det råder en forvirring om jeg er utlending eller ikke..........kanskje derfor jeg ikke forstår dette med 'oss i mellom'

Det jeg mente, var at vi er ikke så overhøflige av oss som mange folkeslag er (i våre øyne), vi har en litt mer avslappet omgangsform. Vi håndhilser ikke på skolekamerater når vi treffes om morgenen, vi sier du og ikke De. Vi er kanskje ikke så opptatt av dette med høflighet, til tider er vi alt for lite opptatt av høflighet.

Skrevet

Det jeg mente, var at vi er ikke så overhøflige av oss som mange folkeslag er (i våre øyne), vi har en litt mer avslappet omgangsform. Vi håndhilser ikke på skolekamerater når vi treffes om morgenen, vi sier du og ikke De. Vi er kanskje ikke så opptatt av dette med høflighet, til tider er vi alt for lite opptatt av høflighet.

Det er viktig å huske på dette med i 'våre øyne'. Tror ikkek dette er noe vanskelig for de som er vant til det.

Gjest tjohooo
Skrevet

Det er viktig å huske på dette med i 'våre øyne'. Tror ikkek dette er noe vanskelig for de som er vant til det.

Det som er vant, er sjelden rart...

Da jeg kom på skolen i tyskland om morningen, syntes jeg det var ganske rart dette med at de skulle håndhilse på meg hver dag. Trodde det var kødd, jeg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Når jeg satt på t-banen her forleden satte det seg et ungt par ned ved siden av meg. Engelskspråklige og sannsynligvis vesteuropere.

De hilste og smilte til meg.

Husker jeg syntes det var litt rart. Jeg flyr jo ikke selv rundt og hilser på folk jeg ikke kjenner på t-banen, men for disse virket det som den største selvfølge.

Skrevet

Det som er vant, er sjelden rart...

Da jeg kom på skolen i tyskland om morningen, syntes jeg det var ganske rart dette med at de skulle håndhilse på meg hver dag. Trodde det var kødd, jeg.

Etter alle de årene jeg har bodd i Norge synes jeg det fremdeles er rart å snakke om at vi må ta vare på hverandre. Jeg synes det er mye greiere å ta vare på hverandre i virkeligheten og ikke bare snakke om det sånn som her i Oslo

Gjest har vært der
Skrevet

Noe så arrogant. Jeg tror ikke du kjenner mye til Island og den islandske kulturen. At de nekter påfyll fra andre kulturer henger ikke sammen med at nordmenn mener at de er veldig amerikaniserte. Island er et veldig høyt teknisk utviklet samfunn, og motenes Mekka. De er mye mere moderne enn nordmenn, og når du kommer til Reykjavik så ser du hvordan moten kommer til å bli her.

At de slår ring om språket sitt og lager nye ord er riktig, men de snakker også flytende engelsk og mange snakker dansk, norsk eller svensk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...