Gå til innhold

asperger hos kvinner


Gjest baktusbror

Anbefalte innlegg

Gjest baktusbror

Hvordan kan en oppdage asperger hos voksne kvinner? Eventuelt beskrivelse av dette? Innbiller meg at det er vanskligere å oppdage det hos jenter\damer enn hos gutter. Har prøvd meg på et innlegg tidligere, men fikk ikke noe info som hjalp meg noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Gemini

    11

  • frosken

    11

  • Dorthe

    11

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest baktusbror

Hvis det ikke går an å oppdage så er det ikke asperger da vetu. Da er det ikke noen sykdom engang.

Asperger er vel ikke no sykdom heller da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er vanskeligere å oppdage det hos jenter enn gutter, men det er mye hyppigere hos gutter. Det kan være mange andre ting enn asperger som gjør at personen oppleves sær og snål. Et trekk er at de opplever alt bokstavelig så hvis du sier 'rekk meg hånda' så blir de skrekkslagne siden de ser for seg at de skal ta av seg hånda og du skal ta den vekk. De utvikler ikke empati og har liten eller ingen forståelse for andres følelser. De har ofte store problemer med å sette ord på følelsene sine og problemer med sosiale relasjoner. Dette er generell beskrivelse av asperger for begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det da?

Det er en diagnose på en tilstand som mange mennesker er født med. Forsåvidt ser jeg ikke noe galt i å kalle det sykdom, men forstår poenget hos baktusbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snoopy83

Det er en diagnose på en tilstand som mange mennesker er født med. Forsåvidt ser jeg ikke noe galt i å kalle det sykdom, men forstår poenget hos baktusbror.

Noen mener det er en genetisk variasjon, og vil ikke ta inn over seg ta det er en sykdom.

Men det ER jo en sykdom så lenge det hindrer aspergerne å ha normal funksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener det er en genetisk variasjon, og vil ikke ta inn over seg ta det er en sykdom.

Men det ER jo en sykdom så lenge det hindrer aspergerne å ha normal funksjon...

Det forskes mye nå på genetiske grunner ja, og bl.a. har jeg nylig lest om en amerikansk forskning som har tatt for seg sammenhengen mellom alkoholforbruk og kosthold hos mor i svangerskapet.

Det å være døv betegnes ikke som sykdom, og det er tilsvarende asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Det forskes mye nå på genetiske grunner ja, og bl.a. har jeg nylig lest om en amerikansk forskning som har tatt for seg sammenhengen mellom alkoholforbruk og kosthold hos mor i svangerskapet.

Det å være døv betegnes ikke som sykdom, og det er tilsvarende asperger.

Hvorfor er ikke døvhet noen sykdom? En sykdom kan jo regnes som en forstyrrelse av et organs normalfunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baktusbror

Det er en diagnose på en tilstand som mange mennesker er født med. Forsåvidt ser jeg ikke noe galt i å kalle det sykdom, men forstår poenget hos baktusbror.

Kjenner et par gutter som har diagnose Asperger, hoved trekkene er de samme, men det er jo ingen som er like. Det er forskjellige "grader" der som på all annen diagnose som gis. Såkalte normale mennesker har jo også visse trekk av Asperger hvis en bare leser det som er såkalt diagnose. Poenget mitt er at det ikke er så lett å oppdage hos jenter/damer. Dere kan jo prøve å lese her :http://buskerud.autismeforeningen.no/sistenytt/Jentene_blir_ikke_oppdaget.doc eller her:www.asperger.net/newsletter_mayjune03lawson.htm. Kanskje det forklarer litt. Men kan noen gi meg flere steder og lete, så kan jeg se om jeg kanskje tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baktusbror

Hvorfor er ikke døvhet noen sykdom? En sykdom kan jo regnes som en forstyrrelse av et organs normalfunksjonen.

Om det er en sykdom eller ikke er jo ikke noe tema, har du diagnosen så har du den. Blir ikke noe værre om det er en sykdom eller "bare en diagnose"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baktusbror

Kjenner et par gutter som har diagnose Asperger, hoved trekkene er de samme, men det er jo ingen som er like. Det er forskjellige "grader" der som på all annen diagnose som gis. Såkalte normale mennesker har jo også visse trekk av Asperger hvis en bare leser det som er såkalt diagnose. Poenget mitt er at det ikke er så lett å oppdage hos jenter/damer. Dere kan jo prøve å lese her :http://buskerud.autismeforeningen.no/sistenytt/Jentene_blir_ikke_oppdaget.doc eller her:www.asperger.net/newsletter_mayjune03lawson.htm. Kanskje det forklarer litt. Men kan noen gi meg flere steder og lete, så kan jeg se om jeg kanskje tar helt feil.

Her er en til: www.autismtoday.com/articles/Aspergers_in_Women.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Om det er en sykdom eller ikke er jo ikke noe tema, har du diagnosen så har du den. Blir ikke noe værre om det er en sykdom eller "bare en diagnose"

Poenget er vel at alle diagnoser er en sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en til: www.autismtoday.com/articles/Aspergers_in_Women.htm

Hvorfor trenger du mer info om dette? Ser jo ut til at du har klart å bruke google eller en annen søkemotor og finne stoff både på norsk og engelsk om dette.

Mulig at det er vanskeligere å påvise hos kvinner/jenter enn menn/gutter, men vanskelig betyr ikke umulig. Også diagnoser som ADHD (evt ADD, uten hyperaktivitet som H-en står for) er vanskeligere å diagnostisere hos jenter. Men både asperger og ADHD/ADD diagnostiseres jo hos både jenter og gutter (evt. kvinner/menn). En annen årsak til at det er flere gutter enn jenter som har slike diagnoser kan også være at gutter/menn er mer utsatt for ulike funksjonshemninger og slikt generelt. Det er vel flere årsaker til det, en er hvis årsaken til funksjonshemningen følger X-kromosomet. Vi kvinner har to x-kromsomer, og dermed vil det ene kunne "ta over" for det andre hvis en genfeil ligger på det ene x-kromsomet. Dette er noe jeg kjenner fra en annen funksjonshemning (rettere sagt, jeg vet det angår flere, men jeg kjenner spesifikt til en).

De personer som evt. mener å ha symptomer som samsvarer med asperger må vel utredes hos psykolog/psykiater vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baktusbror

Poenget er vel at alle diagnoser er en sykdom.

Hvis du så absolutt vil så er det en sykdom, dødelig også. Ingen har overlevd ennå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke døvhet noen sykdom? En sykdom kan jo regnes som en forstyrrelse av et organs normalfunksjonen.

Det er en diskusjon på bruk av ordet sykdom.

Det er ofte mer aksept for å kalle ulike tilstander en funksjonshemning enn en sykdom, selv om det heller ikke er alle døve (eller andre med ulike diagnoser) som føler seg funksjonshemmet. Men om man tolker ordet bokstavlig, så er det jo en funksjon (hørselen) som er hemmet når vi snakker om personer som er døve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fibrodama

Poenget er vel at alle diagnoser er en sykdom.

Tror det skilles mellom sykdom og lidelse. Enkelte kroniske lidelser blir klassifisert som en lidelse, ikke en sykdom. Har ingen nærmere forklaring. Selv har jeg fått beskjed om at min diagnose fibromylagi bl.a. er en lidelse, ikke en sykdom. Men det er like vondt for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Det er en diskusjon på bruk av ordet sykdom.

Det er ofte mer aksept for å kalle ulike tilstander en funksjonshemning enn en sykdom, selv om det heller ikke er alle døve (eller andre med ulike diagnoser) som føler seg funksjonshemmet. Men om man tolker ordet bokstavlig, så er det jo en funksjon (hørselen) som er hemmet når vi snakker om personer som er døve.

Om man faktisk føler seg syk eller funksjonshemmet er jo en helt annet sak.

Alle med litt sunn fornuft ville jo mene at en døv er funksjonshemmet.

Og skal man bruke begrepet sykdom korrekt, så er det også en sykdom å være døv.

Skjønner ikke hvorfor folk skal være så fine på det, kall nå en spade for en spade spør du meg.

Man får jo sosial angst om man hele tiden skal gjemme seg bak omformuleringer. Om man ikke står fram med sykdommen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baktusbror

Hvorfor trenger du mer info om dette? Ser jo ut til at du har klart å bruke google eller en annen søkemotor og finne stoff både på norsk og engelsk om dette.

Mulig at det er vanskeligere å påvise hos kvinner/jenter enn menn/gutter, men vanskelig betyr ikke umulig. Også diagnoser som ADHD (evt ADD, uten hyperaktivitet som H-en står for) er vanskeligere å diagnostisere hos jenter. Men både asperger og ADHD/ADD diagnostiseres jo hos både jenter og gutter (evt. kvinner/menn). En annen årsak til at det er flere gutter enn jenter som har slike diagnoser kan også være at gutter/menn er mer utsatt for ulike funksjonshemninger og slikt generelt. Det er vel flere årsaker til det, en er hvis årsaken til funksjonshemningen følger X-kromosomet. Vi kvinner har to x-kromsomer, og dermed vil det ene kunne "ta over" for det andre hvis en genfeil ligger på det ene x-kromsomet. Dette er noe jeg kjenner fra en annen funksjonshemning (rettere sagt, jeg vet det angår flere, men jeg kjenner spesifikt til en).

De personer som evt. mener å ha symptomer som samsvarer med asperger må vel utredes hos psykolog/psykiater vil jeg tro.

Sant som du sier, men jeg er bare ute etter litt mer fakta. Skal prøve å få lest en bok som heter: Pretending to be normal. Den er skrevet av ei dame som har "sykdommen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Tror det skilles mellom sykdom og lidelse. Enkelte kroniske lidelser blir klassifisert som en lidelse, ikke en sykdom. Har ingen nærmere forklaring. Selv har jeg fått beskjed om at min diagnose fibromylagi bl.a. er en lidelse, ikke en sykdom. Men det er like vondt for det...

Nå er ikke jeg noen ekspert, men sånne ting virker mer som fine omformuleringer for å skåne den "syke", ikke noe som avspeiler et funksjonelt begrepsapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...