Gå til innhold

asperger hos kvinner


Gjest baktusbror

Anbefalte innlegg

Du har rett men folk har så lett for å stue andre bort i bås. Det er vel det jeg misliker mest. Jeg vil ikke bli plassert usynlig i et hjørnet samtidig som jeg ikke vil være mer synlig enn andre :o)

Da må du velge en annen farge enn gul i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Gemini

    11

  • frosken

    11

  • Dorthe

    11

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Du har rett men folk har så lett for å stue andre bort i bås. Det er vel det jeg misliker mest. Jeg vil ikke bli plassert usynlig i et hjørnet samtidig som jeg ikke vil være mer synlig enn andre :o)

Litt er nok reelt hvordan andre setter en i bås, og litt er hvordan man selv er redd for å bli satt i bås, redd for hva andre kanskje måtte tro om en selv. Det å jobbe med å gi mer "f" i sånt er ofte det man har mest igjen for.

Har ei i familien som er sterkt plaget av revmatisme, og som sånn sett er kronisk syk/funksjonshemmet. Vet sannelig ikke hva jeg skal kalle det, det begrenser livsutfoldelsen i alle fall... Hva man orker og klarer å henge med på. Hun er veldig klar og tydelig, prioriterer de tingene som er viktig for henne å være med på, og er helt klar på at hun av og til må avlyse selv om hun ikke vil. Noen dager er rett og slett ikke formen tilstrekkelig. Noen forstår og andre ikke. De som ikke har forståelse blir heller ikke prioritert på samme måte som de som viser forståelse og ekte vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette har med identitet å gjøre, og at folk som har andre forutsetninger enn det vanlige i forhold til funksjon bør få slippe å bli kategorisert etter sin funksjonsevne annet enn når dette er nyttig.

Jeg vet at enkelte er opptatt av at de foretrekker å bli kalt funksjonshemmede istedenfor syke, og dersom de har negative assosiasjoner til å bli omtalt som syk, så synes jeg man skal respektere dette. Men flere av de problemer de har stammer fra tilstander som i andre sammenhenger vil bli definert som sykdom.

Jeg synes imidlertig at det blir en del kamp om ord og definsjoner, og at det er viktigere ting å kjempe om:-)

Det er klart!

Samtidig er det noe med hvordan "samfunnet" ser på sine medmennesker. Et holdningsspørsmål, rett og slett. Ikke bare hva den enkelte føler.

Jeg traff eksempelvis nylig ei som sitter i rullestol (tror det er ryggmarksbrokk, uten at jeg er sikker, det var ikke noe tema i samtalen). Hun er i jobb, er aktiv, har ingen plager med sitt handikap som jeg er kjent med, fremstår ikke som sykere enn undertegnede på noen måte. Hun har noen praktiske hindringer når det gjelder høye terskler, trapper mm, selvsagt. Men i sin jobb er hun som alle andre. Og jeg tenker oftest på at syk = ikke arbeidsfør, eller i alle fall redusert arbeidsevne/-kapasitet.

Nei, dette blir sikkert bare ord - men som sagt, jeg tror også det har litt med holdninger å gjøre.

Mulig det ikke er så stort poeng i å diskutere dette kl kvart på to om natta, når jeg skal tidlig opp og på jobb... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du velge en annen farge enn gul i morgen!

Ok, ok, jeg velger grå. Jeg skal høre på deg og ergoen. LOL. Hvor lang tid tror du forresten jeg må vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men dersom du ikke er blitt tipset om Donna Williams sine bøker før, så bør du ta en titt på dem.

Du spør hvordan man oppdager det , og det skjer vel som med diagnostisering av andre psykiske lidelser. Personen selv eller omgivelsene opplever f.eks.personens evne til å klare seg i livet som begrenset i forhold til det man vanligvis forventer, og oppsøker derfor hjelpeapparatet. Og i hjelpeapparatet deles som kjent merkelappene ut.

Henger meg på frosken sitt forslag her!

Bøkene til Donna Williams, og da særlig "Ingen ingensteds", "Fra ingen til en", og "Som farge for en blind" anbefales på det varmeste. Fåes bl.a. på http://www.haugenbok.no/ som paperback, og kanskje på biblioteket. Bør leses i nevnte rekkefølge.

Se også nettsiden hennes: http://www.donnawilliams.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart!

Samtidig er det noe med hvordan "samfunnet" ser på sine medmennesker. Et holdningsspørsmål, rett og slett. Ikke bare hva den enkelte føler.

Jeg traff eksempelvis nylig ei som sitter i rullestol (tror det er ryggmarksbrokk, uten at jeg er sikker, det var ikke noe tema i samtalen). Hun er i jobb, er aktiv, har ingen plager med sitt handikap som jeg er kjent med, fremstår ikke som sykere enn undertegnede på noen måte. Hun har noen praktiske hindringer når det gjelder høye terskler, trapper mm, selvsagt. Men i sin jobb er hun som alle andre. Og jeg tenker oftest på at syk = ikke arbeidsfør, eller i alle fall redusert arbeidsevne/-kapasitet.

Nei, dette blir sikkert bare ord - men som sagt, jeg tror også det har litt med holdninger å gjøre.

Mulig det ikke er så stort poeng i å diskutere dette kl kvart på to om natta, når jeg skal tidlig opp og på jobb... ;-)

God natt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles ut som en evighet når jeg først har bestemt meg.

Kanskje ergo'en din kan presse frem et vedtak raskt? Spør Tore om leveringstiden nå for tiden, de har hatt kapasitetsproblemer tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ergo'en din kan presse frem et vedtak raskt? Spør Tore om leveringstiden nå for tiden, de har hatt kapasitetsproblemer tidligere.

Det kan jeg gjøre. Kan jeg ikke beholde den noen dager nå, kan jeg si, jeg trenger den fordi jeg har ikke bil som starter akkurat nå og ikke kjøring fra tirsdag og ut uka ;o)

Det er faktisk sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier, men jeg er bare ute etter litt mer fakta. Skal prøve å få lest en bok som heter: Pretending to be normal. Den er skrevet av ei dame som har "sykdommen"

Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter. Det er ikke noe vanskeligere å bekrefte asperger hos kvinner enn menn, og hvis du kjenner noen med asperger så vet du hva det er. Hvis denne kvinnen du tenker ikke vil la seg teste er det umulig for deg å få gjort noe annet enn å anta. Du har tydeligvis linker og vet om bøker og der får du førstehåndskjennskap som ingen kan gi deg herinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jeg gjøre. Kan jeg ikke beholde den noen dager nå, kan jeg si, jeg trenger den fordi jeg har ikke bil som starter akkurat nå og ikke kjøring fra tirsdag og ut uka ;o)

Det er faktisk sant.

Mye av sommelet med leveranser fra hj.sentr. nå skyldes ikke kapasitetsproblemer ifbm. produktene, men omlegging til nytt datasystem. Vet ikke om dere er kjent med det, og om det gjelder der dere bor? Dette sto i dt.no nylig (Drammens Tidende):

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041105/NYHET/111050224&SearchID=73189324644842

og

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041105/NYHET/111050226

Står på den siste linken at også 4-5 andre sentraler har fått det samme datasystemet, men ikke hvilke sentraler dette gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fibrodame

Nå er ikke jeg noen ekspert, men sånne ting virker mer som fine omformuleringer for å skåne den "syke", ikke noe som avspeiler et funksjonelt begrepsapparat.

Eller så er det laget for bedre å kunne sjonglere med våre forskjellige plager i trygdesystemet?

Lidelser, sykdommer og funksjonshemninger gir vel forskjellig behandling når det gjelder hva en har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av sommelet med leveranser fra hj.sentr. nå skyldes ikke kapasitetsproblemer ifbm. produktene, men omlegging til nytt datasystem. Vet ikke om dere er kjent med det, og om det gjelder der dere bor? Dette sto i dt.no nylig (Drammens Tidende):

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041105/NYHET/111050224&SearchID=73189324644842

og

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041105/NYHET/111050226

Står på den siste linken at også 4-5 andre sentraler har fått det samme datasystemet, men ikke hvilke sentraler dette gjelder...

Jeg har snakket med hjelpemiddelsentralen i dag og de har fått helt nye rutiner og legger stort sett alt ansvar over på bydelen hvor det overhode ikke er ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av sommelet med leveranser fra hj.sentr. nå skyldes ikke kapasitetsproblemer ifbm. produktene, men omlegging til nytt datasystem. Vet ikke om dere er kjent med det, og om det gjelder der dere bor? Dette sto i dt.no nylig (Drammens Tidende):

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041105/NYHET/111050224&SearchID=73189324644842

og

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041105/NYHET/111050226

Står på den siste linken at også 4-5 andre sentraler har fått det samme datasystemet, men ikke hvilke sentraler dette gjelder...

Det nye systemet har bare økt ventetidene som allerede var svært lange på forhånd... Men Oslo innfører ikke det nye datasystemet før etter nyttår - nettopp pga alle problemene i andre fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...