Gå til innhold

asperger hos kvinner


Gjest baktusbror

Anbefalte innlegg

Om man faktisk føler seg syk eller funksjonshemmet er jo en helt annet sak.

Alle med litt sunn fornuft ville jo mene at en døv er funksjonshemmet.

Og skal man bruke begrepet sykdom korrekt, så er det også en sykdom å være døv.

Skjønner ikke hvorfor folk skal være så fine på det, kall nå en spade for en spade spør du meg.

Man får jo sosial angst om man hele tiden skal gjemme seg bak omformuleringer. Om man ikke står fram med sykdommen sin.

Men om man har en funksjonshemning, la oss fortsette eksempelet med en døv person, og denne føler seg veldig frisk, mestrer livet og sin funksjonshemning slik at man ikke føler det som et problem i sin hverdag. Da har jeg ingen problem med å forstå at vedkommende reagerer på å bli kalt syk.

Det kan umulig være så vanskelig å omtale asperger, døvhet, fysiske funksjonshemninger osv. for en funksjonshemning fremfor en sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Gemini

    11

  • frosken

    11

  • Dorthe

    11

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor er ikke døvhet noen sykdom? En sykdom kan jo regnes som en forstyrrelse av et organs normalfunksjonen.

Jeg er ikke syk bare så det er sagt. Syk er å ha en sykdom, ikke en funksjonsnedsettelse. Jeg tror en døv hadde blitt blodig fornærmet over å bli kalt syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Men om man har en funksjonshemning, la oss fortsette eksempelet med en døv person, og denne føler seg veldig frisk, mestrer livet og sin funksjonshemning slik at man ikke føler det som et problem i sin hverdag. Da har jeg ingen problem med å forstå at vedkommende reagerer på å bli kalt syk.

Det kan umulig være så vanskelig å omtale asperger, døvhet, fysiske funksjonshemninger osv. for en funksjonshemning fremfor en sykdom?

Jeg ser bare ikke vitsen. Skulle tro folk som vet hva funksjonshemminger innebærer, ikke ville bry seg så mye om småproblemer som at noen kaller dem syke, mens de egentlig ikke føler seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare ikke vitsen. Skulle tro folk som vet hva funksjonshemminger innebærer, ikke ville bry seg så mye om småproblemer som at noen kaller dem syke, mens de egentlig ikke føler seg slik.

Jeg tror det handler om identitet, hvem man ER. Å hele livet "stemples" og evt. selv omtale seg som syk blir feil, når man er frisk, oppegående og velfungerende, sitt handikap til tross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Jeg tror det handler om identitet, hvem man ER. Å hele livet "stemples" og evt. selv omtale seg som syk blir feil, når man er frisk, oppegående og velfungerende, sitt handikap til tross.

Skulle ønske folk kallte meg syk oftere jeg, så hadde jeg i alle fall hatt en forklaring på udugeligheten min.

Men neeeeida, jeg er bare en drittsekk som gir faen i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske folk kallte meg syk oftere jeg, så hadde jeg i alle fall hatt en forklaring på udugeligheten min.

Men neeeeida, jeg er bare en drittsekk som gir faen i fremtiden.

Å være syk, betyr at det forventes at du blir bra, helst i overimorgen. Vil du at folk skal forvente det? Forventer du det selv?

Kanskje ikke så kult å bli kalt syk likevel for da har folk høyere forventninger til deg enn du kan oppfylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest baktusbror

Skulle ønske folk kallte meg syk oftere jeg, så hadde jeg i alle fall hatt en forklaring på udugeligheten min.

Men neeeeida, jeg er bare en drittsekk som gir faen i fremtiden.

Blir kanskje litt personlig, men hva er det som er din diagnose/ sykdom. Jeg har lett for å bli ironisk innimellom når vi havner litt unna det som var temaet. Så innlegget ditt litt "lenger" opp på siden her, en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være syk, betyr at det forventes at du blir bra, helst i overimorgen. Vil du at folk skal forvente det? Forventer du det selv?

Kanskje ikke så kult å bli kalt syk likevel for da har folk høyere forventninger til deg enn du kan oppfylle.

Man har jo kronisk sykdom også da, ikke alle sykdommer man blir frisk av snart. Men er jo som du ser enig i at uttrykket sykdom ikke er særlig dekkende og passende for enhver diagnose.

Dette er faktisk en mer filosofisk og vanskelig definisjon, se bl.a. denne artikkelen: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=960319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo kronisk sykdom også da, ikke alle sykdommer man blir frisk av snart. Men er jo som du ser enig i at uttrykket sykdom ikke er særlig dekkende og passende for enhver diagnose.

Dette er faktisk en mer filosofisk og vanskelig definisjon, se bl.a. denne artikkelen: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=960319

Jeg skjønner jo at syddomsbegrepet blir kritisert når det står

"Definisjoner er blitt kritisert for å inkludere tilstander som graviditet, homofili, det å bli gammel, det å ha en vanlig skade eller det å ha en funksjonshemning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baktusbror

Interresant å se hvilke vendinger slike diskusjoner tar, jeg har vel bare fått et par svar som har med saken og gjøre, resten er om definisjonen på sykdom/diagnose. Det blir vel ikke noe bedre av dette innlegget tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant å se hvilke vendinger slike diskusjoner tar, jeg har vel bare fått et par svar som har med saken og gjøre, resten er om definisjonen på sykdom/diagnose. Det blir vel ikke noe bedre av dette innlegget tenker jeg...

Kanskje du får svar hos psykiateren ;o)

Unnskyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man har en funksjonshemning, la oss fortsette eksempelet med en døv person, og denne føler seg veldig frisk, mestrer livet og sin funksjonshemning slik at man ikke føler det som et problem i sin hverdag. Da har jeg ingen problem med å forstå at vedkommende reagerer på å bli kalt syk.

Det kan umulig være så vanskelig å omtale asperger, døvhet, fysiske funksjonshemninger osv. for en funksjonshemning fremfor en sykdom?

Men hvor går grensen mellom sykdom og funksjonshemning (eller funksjonsnedsettelse)?

Jeg synes disse diskusjonene ofte bærer preg av at noen ser på det som mindreverdig å være syk, mens det derimot er ok å være en person med funksjonsnedsettelse.

Uloba påstår f.eks. bombastisk at funksjonshemmede ikke er syke - noe som selvfølgelig er tull da mange med funksjonshemninger også er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor går grensen mellom sykdom og funksjonshemning (eller funksjonsnedsettelse)?

Jeg synes disse diskusjonene ofte bærer preg av at noen ser på det som mindreverdig å være syk, mens det derimot er ok å være en person med funksjonsnedsettelse.

Uloba påstår f.eks. bombastisk at funksjonshemmede ikke er syke - noe som selvfølgelig er tull da mange med funksjonshemninger også er syke.

Men er alle funksjonshemmede syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest hele tråden, men dersom du ikke er blitt tipset om Donna Williams sine bøker før, så bør du ta en titt på dem.

Du spør hvordan man oppdager det , og det skjer vel som med diagnostisering av andre psykiske lidelser. Personen selv eller omgivelsene opplever f.eks.personens evne til å klare seg i livet som begrenset i forhold til det man vanligvis forventer, og oppsøker derfor hjelpeapparatet. Og i hjelpeapparatet deles som kjent merkelappene ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er alle funksjonshemmede syke?

Kommer selvfølgelig an på hvilken definisjon man legger til grunn.

Det er helt greit for meg at en del med stabile tilstander ikke ønsker å definere seg selv som "syke", men jeg får hikke av f.eks. Ulobas utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor går grensen mellom sykdom og funksjonshemning (eller funksjonsnedsettelse)?

Jeg synes disse diskusjonene ofte bærer preg av at noen ser på det som mindreverdig å være syk, mens det derimot er ok å være en person med funksjonsnedsettelse.

Uloba påstår f.eks. bombastisk at funksjonshemmede ikke er syke - noe som selvfølgelig er tull da mange med funksjonshemninger også er syke.

Men alle er ikke det. Men jeg er syk når jeg har urinveisinfeksjon, jeg innrømmer det. Men det er vanskelig å skille begrepene og deter ofte følgene av funksjonshemmingen som gjør at man er syk eller en sykdom som gjør at man er funksjonshemmet.

Jeg tror jeg har en veldig negativ holdning dersom noen kaller meg syk. Og så kommer det veldig an på hvem som sier det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvfølgelig an på hvilken definisjon man legger til grunn.

Det er helt greit for meg at en del med stabile tilstander ikke ønsker å definere seg selv som "syke", men jeg får hikke av f.eks. Ulobas utsagn.

Glem Uloba.

Hva hvis en person som er døv, blind, trafikkskadet, har CP eller annen fysisk, stabil funksjonshemning misliker sterkt å kalles syk. Reagerer du på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle er ikke det. Men jeg er syk når jeg har urinveisinfeksjon, jeg innrømmer det. Men det er vanskelig å skille begrepene og deter ofte følgene av funksjonshemmingen som gjør at man er syk eller en sykdom som gjør at man er funksjonshemmet.

Jeg tror jeg har en veldig negativ holdning dersom noen kaller meg syk. Og så kommer det veldig an på hvem som sier det :o)

Poenget er kanskje at man må huske på at du primært er et menneske, og at de andre merkelappene ikke trengs å bli benyttet annet enn når de er til nytte for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er kanskje at man må huske på at du primært er et menneske, og at de andre merkelappene ikke trengs å bli benyttet annet enn når de er til nytte for deg.

Du har rett men folk har så lett for å stue andre bort i bås. Det er vel det jeg misliker mest. Jeg vil ikke bli plassert usynlig i et hjørnet samtidig som jeg ikke vil være mer synlig enn andre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem Uloba.

Hva hvis en person som er døv, blind, trafikkskadet, har CP eller annen fysisk, stabil funksjonshemning misliker sterkt å kalles syk. Reagerer du på det?

Jeg tenker at dette har med identitet å gjøre, og at folk som har andre forutsetninger enn det vanlige i forhold til funksjon bør få slippe å bli kategorisert etter sin funksjonsevne annet enn når dette er nyttig.

Jeg vet at enkelte er opptatt av at de foretrekker å bli kalt funksjonshemmede istedenfor syke, og dersom de har negative assosiasjoner til å bli omtalt som syk, så synes jeg man skal respektere dette. Men flere av de problemer de har stammer fra tilstander som i andre sammenhenger vil bli definert som sykdom.

Jeg synes imidlertig at det blir en del kamp om ord og definsjoner, og at det er viktigere ting å kjempe om:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...