Gå til innhold

Ringe på en ledig stilling....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....det står en jobb i avisa jeg har lyst til å søke på. Alle sier jeg bør ringe kontaktpersonen før jeg søker, viktigheten av å presentere seg, henvise til "hyggelig telefonsamtale med den-og-den" i søknaden osv.

Problemet er at jeg, så vidt jeg kan se - faktisk ikke lurer på noen ting, beskrivelsen over ønskede kvalifikasjoner, stillingsinstruks, info om firma etc er veldig utfyllende.

Jeg har altså ingen ting å spørre om, og å ringe uten å ha noen smarte spørsmål må jo virke totalt mot sin hensikt.

Så er det noen kloke hoder der ute som vet om noen "generelle spørsmål" som kan stilles?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke enig med de som hevder at det er et must å ringe. Jeg har for øvrig aldri gjort det.

Hvis du ikke lurer på noe, så konsentrer deg heller om å skrive en søknad som er både saklig og personlig, med litt....karisma?

Skrevet

Jeg synes faktisk det er tullete å ringe bare for å ringe.

Har selv vært kontaktperson i jobbannonser, og man merker fort om folk virkelig lurer på noe, eller om de har hørt at det er lurt å ringe.

Send en god og poengtert søknad, du. Så kan du heller ta kontakt senere og høre hvordan det går med prosessen.

Skrevet

Har selv vært kontaktperson i jobbannonser, og man merker fort om folk virkelig lurer på noe, eller om de har hørt at det er lurt å ringe.

Send en god og poengtert søknad, du. Så kan du heller ta kontakt senere og høre hvordan det går med prosessen.

...akkurat det har jeg også argumentert med!

Skrevet

Jeg er ikke enig med de som hevder at det er et must å ringe. Jeg har for øvrig aldri gjort det.

Hvis du ikke lurer på noe, så konsentrer deg heller om å skrive en søknad som er både saklig og personlig, med litt....karisma?

...en karismatisk søknad....hmmmmmm.....

Kanskje jeg skal bytte ut portrettbildet på cv`n med et aldri så lite bikinibilde? :-)

Skrevet

Jeg har aldri ringt og har fått de jobbene jeg har søkt på

Skrevet

Det høres veldig fint ut, jeg har søkt en del jobber og har ikke fått napp enda....det kan ha noe å si at det er sånn ce 200 søkere på de fleste av stillingene jeg søker på. Med andre ord så gjelder det å hvertfall prøve å skille seg ut.

Skrevet

Det høres veldig fint ut, jeg har søkt en del jobber og har ikke fått napp enda....det kan ha noe å si at det er sånn ce 200 søkere på de fleste av stillingene jeg søker på. Med andre ord så gjelder det å hvertfall prøve å skille seg ut.

Sånn har det vært på de jobbene jeg har søkt på også, 140-250 søkere...

Hvordan klarer man å skille seg tilstrekkelig ut, men samtidig skrive en saklig og seriøs søknad?

Skrevet

Fortell meg hemmeligheten din! :-)

Hvordan være den blant 250 søknader som faktisk får jobben? Særlig når man har jobb fra før, med 3 mnd. oppsigelsestid, mens de kan velge og vrake i folk som kan begynne på dagen om så er...

Skrevet

Sånn har det vært på de jobbene jeg har søkt på også, 140-250 søkere...

Hvordan klarer man å skille seg tilstrekkelig ut, men samtidig skrive en saklig og seriøs søknad?

...jeg vet ikke, men hvis jeg noen gang finner det ut skal jeg gi deg beskjed, og håper det samme gjelder for deg:-)

Skrevet

Det er noen år siden jeg søkte på jobb da så det var ikke så ille som nå. 4 år eller 5, jeg husker ikke

Skrevet

Fortell meg hemmeligheten din! :-)

Hvordan være den blant 250 søknader som faktisk får jobben? Særlig når man har jobb fra før, med 3 mnd. oppsigelsestid, mens de kan velge og vrake i folk som kan begynne på dagen om så er...

Du må ha den utdannelsen som er poppis akkurat da slik at det er mange ledige jobber og vanskelig å få jobb og ikke ha jobb fra før. Jeg søkte tre jobber og fikk alle :o)

Gjest driver med dette
Skrevet

Må si meg litt uenig i det som har blitt skrevet.

Nå om dagen når det er så mange om benet - så er det faktisk viktig å ringe for å spørre litt om stillingen. Presentere seg og gi et positivt inntrykk i tlf.

Når det er så mange søkere om jobben så kan en tlf. gjøre at de ser litt ekstra på søknaden og cv!

Tro meg jeg driver med ansettelser!

Skrevet

Må si meg litt uenig i det som har blitt skrevet.

Nå om dagen når det er så mange om benet - så er det faktisk viktig å ringe for å spørre litt om stillingen. Presentere seg og gi et positivt inntrykk i tlf.

Når det er så mange søkere om jobben så kan en tlf. gjøre at de ser litt ekstra på søknaden og cv!

Tro meg jeg driver med ansettelser!

Hva slags spørsmål?

Skrevet

Jeg er helt enig. Jeg blir bare irritert hver gang det ringer en jobbsøker som helt tydelig ikke har noe som helst å spørre konkret om. Bedre å legge masse arbeid i en god søknad.

Skrevet

Du kan forsøke å stille spørsmål rundt selve jobben. Det at du klarer å stille spørsmål utover det som står i stillingsannonsen kanvise arbeidsgiver at du forstår, og krever, noe av arbeidsplassen også. Men dersom du ringer bare for å ringe, får det antagelig motsatt effekt.

Lykke til!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Kanskje jeg skal bytte ut portrettbildet på cv`n med et aldri så lite bikinibilde? :-)

hehe...

Vel, søknaden skal vel være svært kort og poengtert. Så det der med karisma..? Vil heller si at du bør jobbe med språket, så søknaden blir så stringent som mulig. Uten at du vikrer som en robot.. Entusiasme er bra, feks.

CV'n er viktig, den kan man jobbe masse med. Få et par andre til å se på den, noen som har erfaring fra den siden av bordet.

Skrevet

Hehe, er det relevant for jobben?

Skrevet

hehe...

Vel, søknaden skal vel være svært kort og poengtert. Så det der med karisma..? Vil heller si at du bør jobbe med språket, så søknaden blir så stringent som mulig. Uten at du vikrer som en robot.. Entusiasme er bra, feks.

CV'n er viktig, den kan man jobbe masse med. Få et par andre til å se på den, noen som har erfaring fra den siden av bordet.

Skulle det være noen motsetning mellom "karisma" og "kort og konsis?"

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Skulle det være noen motsetning mellom "karisma" og "kort og konsis?"

nei ikke nødvendigvis noen motsetning. Men en stor utfordring/ en kunst å få det til.

Saklighet og karisma kan være fiender, men er det ikke i alle tilfeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...