Gå til innhold

Ringe på en ledig stilling....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig. Jeg blir bare irritert hver gang det ringer en jobbsøker som helt tydelig ikke har noe som helst å spørre konkret om. Bedre å legge masse arbeid i en god søknad.

Jepp. De gangene jeg har søkt jobb, har jeg nesten aldri ringt på forhånd, men har blitt kalt inn til intervju allikevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. De gangene jeg har søkt jobb, har jeg nesten aldri ringt på forhånd, men har blitt kalt inn til intervju allikevel.

Samma her. Hvis jeg har lurt på noe, har jeg bare sendt en mail. :)

Skrevet

nei ikke nødvendigvis noen motsetning. Men en stor utfordring/ en kunst å få det til.

Saklighet og karisma kan være fiender, men er det ikke i alle tilfeller.

Det jeg mener med karisma i denne forbindelse er en slags utstråling, et "noe" som gjør at du legger merke til den. Jeg leste en slik søknad for noen måneder siden. Den formelig lå og lyste mot meg i bunken og skilte seg klart ut, etter at jeg hadde lest gjennom alle.

Det høres kanskje litt Ari Behnsk ut, og er litt vanskelig å forklare.

Da intervjurunden kom, viste personen seg å være akkurat like sjarmerende og karismatisk som søknaden. Hun hadde altså lykkes i å "selge" seg selv.

Skrevet

...akkurat det har jeg også argumentert med!

Men søknaden er selvsagt veldig, veldig viktig.

Prøv å unngå de vanlige søknadsklisjeene, av typen "Jeg er omgjengelig ...liker å jobbe under press" etc. Det går an å finne andre ord og uttrykk som er mer poengterte og som gjør at man skiller seg ut.

Unngå også å ramse opp cv-en i søknaden. Den legger du jo ved allikevel.

Og for all del: Unngå skrivefeil! Det virker slurvete og uengasjert.

Jeg har for øvrig alltid lagt stor vekt på referanser. Der er det mye å hente.

Skrevet

Hehe, er det relevant for jobben?

Babette....det er_ALLTID_relevant, uansett :-)

Skrevet

Babette....det er_ALLTID_relevant, uansett :-)

Jeg begynner å lure på hva slags jobb du skal søke...

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Det jeg mener med karisma i denne forbindelse er en slags utstråling, et "noe" som gjør at du legger merke til den. Jeg leste en slik søknad for noen måneder siden. Den formelig lå og lyste mot meg i bunken og skilte seg klart ut, etter at jeg hadde lest gjennom alle.

Det høres kanskje litt Ari Behnsk ut, og er litt vanskelig å forklare.

Da intervjurunden kom, viste personen seg å være akkurat like sjarmerende og karismatisk som søknaden. Hun hadde altså lykkes i å "selge" seg selv.

ja, men så var hun sikkert spesiell, og hadde spesielle egenskaper.

En søknad SKAL være kort og presis. Det er ikke alle gitt å få lagt inn personlig sjarm da. Jeg tror ikke vi egentlig er så uenige. Det er som å diskutere hvordan en god lærer bør være. Vi vet vel alle hva en virkelig god lærer er, hvis vi har hatt en engang. Men det er langt mellom de som har naturtalentet som skal til. De er enestående, unike. Man kan ikke bli slik, ved bare å studere hva de gjør. Det er noe de bare HAR.

Når det er sagt, så ang. søknad: De fleste kan sikkert jobbe med en god innledningsreplikk. Men at karisma skinner gjennom hele veien, DET er spesielt :)

Skrevet

Jeg begynner å lure på hva slags jobb du skal søke...

Regnskapsjobb....!

:-)

Skrevet

Regnskapsjobb....!

:-)

Aha, da skjønner jeg at det er nyttig med bikinibilde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...