Gå til innhold

Attføring eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil, men..
Skrevet

Nå har jeg etter å ha vært på aktiv sykemelding en stund innsett at skuldrene mine ikke fungerer i den jobben jeg har. Jeg har operert begge to og trent en hel haug uten at det har hatt noen god effekt, det verker ved minste belastning.

Nå skal jeg søke om yrkesrettet attføring for jeg vil jo ikke gå hjemme og vase. Men så er det det jeg har litt vanskelig for å innse, for jeg vil jo så gjerne gjøre noe, men sånn jeg er i helsa i dag vet jeg ikke om jeg kan fungere noe særlig i arbeidslivet. Armene bruker en jo nesten uansett hva en skal til med. Skole er en ting, arbeid blir jo noe helt annet.

Så da lurer jeg: Har jo gått på rehab.penger noen måneder nå. Hvis jeg ikke er i stand til å gå på yrkesrettet attføring nå men kanskje senere, hva gjør en da? Fortsetter en på rehabilitering eller er det andre tiltak? Hvilke muligheter har en?

Saksbehandleren min på trygdekontoret var også litt i tvil om hva jeg var i stand til å gjøre, men da jeg snakket med henne var jeg nok en smule opptatt av at jeg skulle klare gå på skole hvertfall, fikk en søknad til attføring og spurte ikke mer der. Noe jeg sikkert burde gjort ;o)

Håper noen kan svare :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke er frisk nok til attføring vil du kunne gå på rehabiliteringspenger generelt sett max 1 år (det finnes unntak som gir lengre, men de er få - etter innstramming).

Du kan også forsøke attføring, og gå tilbake til rehabiliteringspenger hvis du ikke greier det.

Etter 1 år med rehab er det midlertidig ufør som står for tur, og dette vurderes sjelden hvis du ikke har forsøkt attføring.

Gjest revmatikeren
Skrevet

Dersom du ikke er frisk nok til attføring vil du kunne gå på rehabiliteringspenger generelt sett max 1 år (det finnes unntak som gir lengre, men de er få - etter innstramming).

Du kan også forsøke attføring, og gå tilbake til rehabiliteringspenger hvis du ikke greier det.

Etter 1 år med rehab er det midlertidig ufør som står for tur, og dette vurderes sjelden hvis du ikke har forsøkt attføring.

Hvis man er i arbeidslivet og ikke klarer dette 100%, er det da muligheter for yrkesmessig attføring??

har bare undersøkt mulighetene for uførespensjon og ikke Yrkesmessig attføring. Er det jeg som må foreslå dette eller er det trygdekontoret??

Skrevet

Hvis man er i arbeidslivet og ikke klarer dette 100%, er det da muligheter for yrkesmessig attføring??

har bare undersøkt mulighetene for uførespensjon og ikke Yrkesmessig attføring. Er det jeg som må foreslå dette eller er det trygdekontoret??

Først så må du vel gå sykemeldt et år og deretter over på rehab hvis du har muligheter for å bli bedre ved behandling. Hvis ikke vet jeg ikke for trygdekontorene har for mye skjønn etter min mening

Skrevet

Etter innstramningene MÅ man prøve attføring før man søker på uføretrygd. I de aller fleste tilfellene gidder de ikke å se på uføresøknaden en gang hvis du ikke har prøvd attføring først.

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

Takk for svar! :o)

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

Takket for svar på feil jeg!! Sorry! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...