Gå til innhold

Er dette lov?

Anbefalte innlegg

Gjest har mine tvil
Skrevet

Trodde det var påbudt med bilbelte både fremme og bak i en bil?

Er det tillatt å sitte fem mann i en fireseter, altså tre bak (hvorav èn uten bilbelte)?

Kan noen linke meg til aktuelle lover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke påbudt med bilseler, men er det montert bilseler så skal disse brukes.

Er bilen registrert for fire personer, så er det ikke lov til å kjøre med fem personer, uavhengig av bilseler eller ei.

Vi har forøvrig en gammel veteranbil uten seler, og den er det fullt lovlig å kjøre i - til og med med barn i. Noe vi forøvrig ikke har gjort, bare så det er sagt. Men vi har vært på lange turer i den før vi fikk barn. Uten sele.

Beste hilsne fra

Skrevet

Bilbelte eller ikke - det er ikke lov å sitte flere i en bil enn hva den er typegodkjent for.

Har desverre ingen linker, men du kan jo søke på nettet.

Gjest har mine tvil
Skrevet

Det er ikke påbudt med bilseler, men er det montert bilseler så skal disse brukes.

Er bilen registrert for fire personer, så er det ikke lov til å kjøre med fem personer, uavhengig av bilseler eller ei.

Vi har forøvrig en gammel veteranbil uten seler, og den er det fullt lovlig å kjøre i - til og med med barn i. Noe vi forøvrig ikke har gjort, bare så det er sagt. Men vi har vært på lange turer i den før vi fikk barn. Uten sele.

Beste hilsne fra

Takk for svar.

Skrevet

Beste hilsne fra

Sitat: Det er ikke påbudt med bilseler, men er det montert bilseler så skal disse brukes.

Er dette riktig? Man kan vel ikke bare demontere beltene, bortsett fra på biler som er fra før påbudet kom i 1975.

Gjest har mine tvil
Skrevet

Bilbelte eller ikke - det er ikke lov å sitte flere i en bil enn hva den er typegodkjent for.

Har desverre ingen linker, men du kan jo søke på nettet.

Ja, jeg har søkt til den store gullmedalje, men fant ingen ting.

Takk for svar.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Takk for svar.

jeg tror 'snø' tar feil. Jeg tror det kom påbud om seler i baksetet på 90-tallet.

Er det en 5-personsbil, tror jeg det holder med magebelte, (ikke 3pkt.'s,) i midten av baksetet

Skrevet

Sitat: Det er ikke påbudt med bilseler, men er det montert bilseler så skal disse brukes.

Er dette riktig? Man kan vel ikke bare demontere beltene, bortsett fra på biler som er fra før påbudet kom i 1975.

Jeg uttrykte meg nok litt uklart :-) Man kan selvfølgelig ikke demontere bilselene i nye biler. Jeg mente selvfølgelig at bilseler ikke er påbudt i biler som ikke har bilseler orginalt.

Beste hilsen fra

Skrevet

jeg tror 'snø' tar feil. Jeg tror det kom påbud om seler i baksetet på 90-tallet.

Er det en 5-personsbil, tror jeg det holder med magebelte, (ikke 3pkt.'s,) i midten av baksetet

Hvis du ser svaret mitt til Morsk, så ser du hva jeg mente.

Det er påbudt med bilseler i alle biler som har det orginalt. Men i gamle biler, som ble solgt før påbudet, er det lov til å kjøre uten. Vel å merke hvis det ikke er seler. Er det montert seler, skal denne brukes uansett.

Beste hilsen fra

Gjest Mariaaah
Skrevet

Beste hilsne fra

Jo, det er påbudt med bilsele!

Skrevet

Jo, det er påbudt med bilsele!

Ja det er påbudt med bilsele i biler hvor dette er montert.

Nei det er ikke påbudt med sele i biler som ikke hadde dette orginalt (altså biler som er solgt _før_ påbudet kom).

Og ja, om det er ettermontert bilseler i en gammel bil, så er det påbudt å bruke dem.

Dvs i all enkelthet si at ja, bilsele er påbudt, med visse unntak for veteranbiler. Vi kan kjøre rundt i vår 63 modell Cortina uten seler, helt lovlig. Men skulle vi finne på å sette seler i den, så må disse brukes.

Beste hilsen fra

Skrevet

Hvis du ser svaret mitt til Morsk, så ser du hva jeg mente.

Det er påbudt med bilseler i alle biler som har det orginalt. Men i gamle biler, som ble solgt før påbudet, er det lov til å kjøre uten. Vel å merke hvis det ikke er seler. Er det montert seler, skal denne brukes uansett.

Beste hilsen fra

Ja, du har helt rett.

Vi hadde tidligere en 1953-modell toseter, og den hadde ikke bilbelter originalt, og det var ikke påbudt for oss å montere seler der.

Men hadde vi montert det, så hadde det selvsagt vært påbudt å bruke disse! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...