Gå til innhold

lav forbrenning eller noe galt med stoff skifte ? eller alderen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 31 år. Har i alle år kunnet spise veldig mye, uten at jeg har lagt på meg noe særlig, har vel gått opp/ned en ca 2-3 kg. Men det skjedde noe "magisk" etter fylte 31... :-( Nå har jeg lagt på meg 5 kg på en 6 mnd tid. Jeg har en enorm apetitt, og klarer ikke å slanke meg. SÅ: hva kan jeg gjøre ? Har begynt å trene litt, men er dette en aldersbetinget greie, ? eller kan det være noe i veien med stoffskifte ? eller noe helt annet ??

Håper på mange svar på denne.... :-)

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg begynte å legge på meg da jeg ble 20. Husker da jeg var yngre, høy forbrenning, spiste hva jeg ville, la aldri på meg. Min mor hadde det på samme måte, men sa at "bare vent til du blir 20. Hvis du ikke begynner å trene, så kommer du til å legge på deg."

Jeg tenkte at hun vet ikke hva hun snakker om. Fordi det skjedde med henne trenger det ikke skje meg... Men guess what. Samme sommer jeg fyllte 20 så la jeg på meg 5-6 kg. Har nå gått ned 2-3 kg igjen, og har greid å holde det mer eller mindre stabilt. Men jeg er jo bare 22, så er jo ikke sikkert jeg greier å holde det sånn så mye lenger. (jeg bruker mye fløte og rømme i matlaging, og spiser flere poser med chips/ostepop etc i uka, og drikker cola, så er bare å vente og se, plutselig er vekta på vei opp igjen)

Nei, men siden jeg egentlig aldri har hatt særlig problemer med vekta, og ikke brydd meg så mye heller, så har jeg ikke noe fornuftig svar å gi deg. Så får håpe noen andre har det. Tenkte bare å gi min versjon :)

Skrevet

Hvis du har en enorm appetitt, er det neppe stoffskiftet ditt som er sykelig lavt.

Det er nærliggende å svare at det er alderen som er slått inn...med mindre du er gravid, da? Det ville forklart alt. ;o)

Gjest Uglemor
Skrevet

Jeg har hørt at stoffskiftet gradvis går nedover etter 30 års alder. Det er ikke noe unormalt med det. Hvis stoffskiftet er unormalt lavt, får man jo endel tilleggsplager som tretthet, økt søvnbehov, depresjon, tiltaksløshet osv. Symptomene kommer svært gradvis. Du kan jo få det sjekket med en blodprøve om du tror stoffskiftet er unormalt lavt.

Skrevet

Noe som heter alderstillegg og de aller fleste får det.

Hva skal du gjøre? Svaret er enkelt, du må legge om spisevanene dine, rett og slett, hvis ikke vil du se ut som en michelin "mann" i løpet av kort tid.

Ikke slutt å spis, men spis sundt, lite og ofte.

Trening er absolutt å anbefale.

Gjest sånn er det nok
Skrevet

Oj... Vel; jeg har lagt på meg 10 kg. på 1-2 år. Ingen spesiell grunn.. Lever og spiser som før. Blir 31.. Har hørt at kroppen endres rundt denne alderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...