Gå til innhold

Holocaust

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var det noen andre som så redaksjon1 i går kveld på NRK?

Må si jeg ble rimelig overrasket over oppførselen til Hans-Wilhelm Steinfeld. Skulle tro det gikk an å ha en saklig diskusjon om et tema uten å gå til personangrep og avbryte de andre debattantene i deres replikker.

Når det er sagt vil jeg si meg enig med Arne Borgir når han etterlyser beviser for at Holocaut virkelig fant sted. Jeg sier ikke at jeg benekter H, men er helt enig i at de "bevis" som Steinfeld la fram i går var regelrett latterlige. Leirkommandant i Auschwitz, Rudolf Höss, ble , som Borgir korrekt påpekte, torturert i flere dager før han tilsto å ha beordret x antall millioner jøder gasset ihjel. Han ble også fortalt at dersom han ikke samarbeidet, skulle familien hans sendes til Sovjetunionen. Som kjent vil de fleste mennesker skrive under på hva som helst, hvis de blir utsatt for tortur og trusler over tid. Dette ifølge en av vaktene som var tilstede (har selv lest deler av boken).

Synes det er rart at bevisbyrden synes å ligge på forsvarerne, i motsetning til i alle andre saker.

Har lest så mange latterlige beretninger av "fontener" av blod og lignende at jeg nesten ikke vet hva jeg skal tro lenger. Som historikeren Raul Hilberg sa; "Når det gjelder Holocaust, er det ingen kvalitetskontroll".

Såvidt jeg kan se, så fins det jo ingen beviser ut over beretninger fra de som visstnok har opplevd det. Og blant de finnes det igjen mange, svært mange, som har blitt tilbakebevist som oppspinn.

Har selv vært på klassetur til både Auschwitz/Birkenau og Sachsenhausen, og jeg har ellers lest mye om emnet da det har interessert meg i mange år. Selv om jeg selv ikke benkter, syns jeg det er idiotisk og feil å stemple tvilere som nazister og rasister. De er stort sett folk som tenker selv og ikke sluker alt de får servert. Det handler ikke nødvendigvis om antisemittisme og fremmedhat, men om å søke etter sannheten. Selv har jeg som sagt gjort meg opp en mening, men har ingen problemer med at andre ikke deler den. Det ble vel også sagt i debatten at statsråd Dørum hadde satt en stopper for opprettelsen av en kommisjon som skulle undersøke om norske frontkjempere var innblandet i overgrep på sivile. Hvorfor gjorde han egentlig det? Frontkjemperne er selv positive til et slikt tiltak, selv om alle sier at de ikke var med på dette.

At folk tar stilling til et slikt tema det knapt fins objektiv informasjon om uten å stille spørsmål, er egentlig bekymringsverdig i seg selv.

Det er jo ikke akkurat politisk korrekt å si noe om dette, så nå blir jeg vel bannet fra Doktoronline...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pimson

29

• mil1365380270

7

• flisa

6

• Sør

5

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Hvis du ser bort fra alle som opplevde det pluss alle likene, kan man selvfølgelig få seg til å tro hva som helst. Motivasjonen din er mer interesant - og skremmende!

Skrevet

Jeg blir bare målløs når jeg leser innlegg som dette. Javel er det ytringsfrihet, men likevel............

Jaja, det er vel mer trolig at 5 mill jøder forsvant i løse lufta........

Vet jo at det er mange som fornekter Holocaust, men slutter aldri å forundre meg over at noen kan være så naive, og tro at dette er oppspinn? Naive er vel ikke rette ordet, men fant ikke noe bedre i forbauselsen...........

mvh

Skrevet

Hvis du ser bort fra alle som opplevde det pluss alle likene, kan man selvfølgelig få seg til å tro hva som helst. Motivasjonen din er mer interesant - og skremmende!

Motivasjon?

Jeg mener at folk bør tenke selv, men samtidig være tolerante overfor andres meninger. Jeg syns det er forståelig at mange tviler på Holocaust, selv om jeg personlig tror det skjedde.

Hva er skremmende med det?

Skrevet

Jeg blir bare målløs når jeg leser innlegg som dette. Javel er det ytringsfrihet, men likevel............

Jaja, det er vel mer trolig at 5 mill jøder forsvant i løse lufta........

Vet jo at det er mange som fornekter Holocaust, men slutter aldri å forundre meg over at noen kan være så naive, og tro at dette er oppspinn? Naive er vel ikke rette ordet, men fant ikke noe bedre i forbauselsen...........

mvh

Naive er vel snarere det motsatte av det de er når de fortsatt er skeptisk etter alt det vi har hørt om Holocaust?

Ellers er jeg egentlig enig med deg...

Gjest Beviser i mengder!
Skrevet

Hva med stablene av lik som ble funnet ved befrielsen av utrydningsleirene? Er ikke det bevis?

Hva med de millioner av personer som regelrett forsvant - og som sist ble sett enten i transport til slike leire eller I slike leire?

Hva med overlevelsesberetninger?

Hva med navnelister som tyskerne nitidig førte, der det også ble ført inn hvem som ble tilintetgjort?

Hva med gasskamrene og ovnene - var de bare dekorasjoner, tror du?

Skrevet

Man kan sikkert diskutere om antallet, som etter krigen ble justert opp og ned flere ganger, for så til slutt å havne på 6 millioner.

Men i Yad-vashems arkiver i Israel har man så langt kunnet finne navn på 5 millioner jøder som ikke overlevde krigen. Dette er arkiver som er tilgjengelige for omverdenen og for alle dem som måtte ønske å undersøke ekteheten.

Jeg synes uansett ikke det nøyaktihge antall er det vesentlige, men den vanvittige tankegang og filosofi som lå bak. For jeg regner ikke med at du på tross av din tvil om bevismaterialet benekter nazismens glødene jødehat og at de ble deportert vekk fra sine hjemsteder, også i fra Norge.

mil1365380270
Skrevet

Motivasjon?

Jeg mener at folk bør tenke selv, men samtidig være tolerante overfor andres meninger. Jeg syns det er forståelig at mange tviler på Holocaust, selv om jeg personlig tror det skjedde.

Hva er skremmende med det?

Ok, da misforsto jeg deg. Men har du tenkt på den bakenforliggende motivasjonen til de som påstår det aldri har hent? Hvilke evner de å påvirke? Eller tror du de mener det de hevder?

Ble Hiroshimabomben sluppet, eller er alt bare oppspinn? Var det japanerne som gjorde det selv for å sverte USA?

Skrevet

Man kan sikkert diskutere om antallet, som etter krigen ble justert opp og ned flere ganger, for så til slutt å havne på 6 millioner.

Men i Yad-vashems arkiver i Israel har man så langt kunnet finne navn på 5 millioner jøder som ikke overlevde krigen. Dette er arkiver som er tilgjengelige for omverdenen og for alle dem som måtte ønske å undersøke ekteheten.

Jeg synes uansett ikke det nøyaktihge antall er det vesentlige, men den vanvittige tankegang og filosofi som lå bak. For jeg regner ikke med at du på tross av din tvil om bevismaterialet benekter nazismens glødene jødehat og at de ble deportert vekk fra sine hjemsteder, også i fra Norge.

Tar selv avstand fra nasjonalsosialismen som ideologi og er enig i det du sier

6 millioner er feil, men som sagt; tall ikke er så viktig

Skrevet

Ok, da misforsto jeg deg. Men har du tenkt på den bakenforliggende motivasjonen til de som påstår det aldri har hent? Hvilke evner de å påvirke? Eller tror du de mener det de hevder?

Ble Hiroshimabomben sluppet, eller er alt bare oppspinn? Var det japanerne som gjorde det selv for å sverte USA?

De mener nok det de hevder ja.

Men de jeg kjenner har også et helt annet syn på verdenskrigene i sin helhet enn det de fleste andre har.

Når det gjelder Hiroshima har det da vel aldri blitt benektet fra Amerika sin side?

Japan var jo heller ikke i besittelse av den teknologien.

Skrevet

Beklager å måtte si det; men ALVORLIG talt, Hva trenger du av bevis da????

Skrevet

Hva med stablene av lik som ble funnet ved befrielsen av utrydningsleirene? Er ikke det bevis?

Hva med de millioner av personer som regelrett forsvant - og som sist ble sett enten i transport til slike leire eller I slike leire?

Hva med overlevelsesberetninger?

Hva med navnelister som tyskerne nitidig førte, der det også ble ført inn hvem som ble tilintetgjort?

Hva med gasskamrene og ovnene - var de bare dekorasjoner, tror du?

Stabler med lik: Tyfusofre. Svært mange bilder har også blitt forfalsket.

Etter krigen var ikke Europa rensket for jøder. Det var fortsatt mange igjen. Mange hadde selvsagt dødd av krigen (det er alltid sivile ofre), atter andre hadde hadde dødd i internerings/arbeidsleire (ref tyfus), og mange flyktet ut fra europa, f.eks til usa. Mange flyttet fra Europa rett etter krigen også, og kan ha blitt tatt med i statistikken på den måten.

Overlevelseseberetninger. For det første har svært mange beretninger blitt avslørt som oppspinn. For det andre er det bare noen ganske få personer som hevder å ha sett gassing av mennesker. Er ikke det rart da dette angivelig skal ha skjedd midt i en leir med mange, mange tusen internerte?

Navnelister kan som så mye annet forfalskes. Ingen bestrider at nazistene internerte folk i leire. Mange døde av epidemier o.l.

Har aldri blitt bevist at det har eksistert gasskammer til bruk på annet enn klær (avlusning).

Når det gjelder krematorieovnene, så ble de brukt til å brenne ofre av tyfus. Dersom alle krematorieovnene hadde gått døgnet rundt, hadde de måttet holde på fram til ca år 2060 før de fikk brent opp det antall som hevdes brent. Og hvor er all asken? Her snakker vi mange tusen kubikkmeter...

Dette er argumenter jeg har hørt som svar på bevisene dine. Dette er ikke mine argumenter, og jeg sitter ikke med kildehenvisninger her

Skrevet

"Gratulerer" med din skillsmisse fra virkeligheten.

Håper du får de medisinene du trenger!

Skrevet

Beklager å måtte si det; men ALVORLIG talt, Hva trenger du av bevis da????

Det er ikke jeg som trenger flere bevis, og ergo er ikke jeg den rette personen å spørre.

Men tror mange vil snu på spørsmålet og spørre hvilke bevis som finnes for holocaust.

Mye av det som den dag i dag sies om Auschwitz bygger på det leirkommandanten sa. Et eksempel på at det han sa var feil var når han hevdet at mennene hans gikk inn i gasskamrene for å hente ut de døde 10 minutter etter de døde. Dersom dette ble gjort ville også disse dø, da det tar lang tid, kanskje opp mot et døgn, å lufte ut godt nok.

mil1365380270
Skrevet

De mener nok det de hevder ja.

Men de jeg kjenner har også et helt annet syn på verdenskrigene i sin helhet enn det de fleste andre har.

Når det gjelder Hiroshima har det da vel aldri blitt benektet fra Amerika sin side?

Japan var jo heller ikke i besittelse av den teknologien.

Og hvordan vet du det? Du kan bare forholde deg til det du har lest og hørt. Hvis du er klar for å se bort fra all dokumentasjon og alle vitnene til Holocaust, kan du umulig godta sånn uten videre at noe stemmer?

Og det er nok noen av disse vennene dine som tror på det de sier. Men ikke alle. De smarteste driver et farlig spill, et spill som er så bra at de klarer å lure noen unge mennesker. De er intelligente og overbevisende, og så frekke og påståelige at folk tror det må være noe i det, siden de tør hevde så kontroversielle ting.

Alle som ble drept/mishandlet var ikke jøder. Hvorfor skal vi se bort fra en ikke-jødes vitneutsagn? Hva har h*n å vinne på det, kontra en antisemittist?

Skrevet

Det er ikke jeg som trenger flere bevis, og ergo er ikke jeg den rette personen å spørre.

Men tror mange vil snu på spørsmålet og spørre hvilke bevis som finnes for holocaust.

Mye av det som den dag i dag sies om Auschwitz bygger på det leirkommandanten sa. Et eksempel på at det han sa var feil var når han hevdet at mennene hans gikk inn i gasskamrene for å hente ut de døde 10 minutter etter de døde. Dersom dette ble gjort ville også disse dø, da det tar lang tid, kanskje opp mot et døgn, å lufte ut godt nok.

En leirkommandant er vel ikke den eneste som har uttalt seg iallefall.... Har tom. en i familien som har beretta de værste historier...Så kom ikke her med sånt oppspinn!

Skrevet

Du sier deg enig med Borgir sier du.... så du lurer jo du også??

Gjest Beviser i mengder....
Skrevet

Etter krigen var ikke Europa rensket for jøder. Det var fortsatt mange igjen. Mange hadde selvsagt dødd av krigen (det er alltid sivile ofre), atter andre hadde hadde dødd i internerings/arbeidsleire (ref tyfus), og mange flyktet ut fra europa, f.eks til usa. Mange flyttet fra Europa rett etter krigen også, og kan ha blitt tatt med i statistikken på den måten.

Overlevelseseberetninger. For det første har svært mange beretninger blitt avslørt som oppspinn. For det andre er det bare noen ganske få personer som hevder å ha sett gassing av mennesker. Er ikke det rart da dette angivelig skal ha skjedd midt i en leir med mange, mange tusen internerte?

Navnelister kan som så mye annet forfalskes. Ingen bestrider at nazistene internerte folk i leire. Mange døde av epidemier o.l.

Har aldri blitt bevist at det har eksistert gasskammer til bruk på annet enn klær (avlusning).

Når det gjelder krematorieovnene, så ble de brukt til å brenne ofre av tyfus. Dersom alle krematorieovnene hadde gått døgnet rundt, hadde de måttet holde på fram til ca år 2060 før de fikk brent opp det antall som hevdes brent. Og hvor er all asken? Her snakker vi mange tusen kubikkmeter...

Dette er argumenter jeg har hørt som svar på bevisene dine. Dette er ikke mine argumenter, og jeg sitter ikke med kildehenvisninger her

En gedigen, internasjonal konspirasjon, med andre ord. Det er SVÆRT mange fotografer, både film og foto-fotografer, som dokumenterte det som møtte dem som befridde arbeidsleirene. Å manipulere bilder i den tiden (for ikke å snakke om film!) er svært vanskelig, og ikke minst lett å oppdage. Dersom alle foto og filmbiter med disse haugene av menneskelik var forfalsket, må datateknologien ha vært svært langt fremskredet på førti/femti-tallet...

"Det var mange igjen" - prosentvis var det slett ikke mange igjen. mange døde under krigen - ja, hallo - man dør gjerne av å bli gasset, sultet eller nedslaktet på annen måte. Noen av dem som flyttet etter krigen KAN selvsagt være med i statistikken, men prosentvis er det nok statistisk insignifikant.

Overlevelseseberetninger. For det første har svært mange beretninger blitt avslørt som oppspinn.

Å? Noen er sikkert oppspinn - på samme måte som at det finnes lystløgnere i alle samfunn, som vil sko seg på andres tragedier. Men når så mange tusen uavhengige kilder sier det samme - så er det ingen grunn til å forkaste tusenvis av vitneforklaringer på bakgrunn av noen få falske.

For det andre er det bare noen ganske få personer som hevder å ha sett gassing av mennesker.

Det var vel ikke så enkelt å bevitne selve gassingen - da ville du blitt gasset selv. Gasskamrene hadde jo ikke akkurat panoramavinduer. Det er også tyske soldater som har berettet om hva som skjedde - uten å ha blitt torturert osv.

Er ikke det rart da dette angivelig skal ha skjedd midt i en leir med mange, mange tusen internerte?

mange øyenvitner beretter om at mennesker blir ført levende inn i gasskamrene, for så å bli hentet døde ut.

Ja, mange døde selvsagt av epidemier og sult. Og medisinske forsøk (som ER grundig dokumentert). Men er det bedre å ta livet av folk gjennom å sulte/arbeide dem ihjel under epedemi-vennlige forhold, enn å gasse dem i hjel? Det er en DEL av holocost, det også!

Å??????? Da har dine kilder ikke vært særlig grundig i sitt kildearbeid!

Når det gjelder krematorieovnene, så ble de brukt til å brenne ofre av tyfus.

Ååååå???? Var ikke de stablet utenfor, da? jmfr. tidligere argumentasjon?

Noe som er en vanlig argumentasjon når man ikke har noe å fare med :"dette er ikke JEG som sier, men "de andre"....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...