Gå til innhold

Hvilke juletradisjoner har du?

Anbefalte innlegg

Gjest Gleder meg til jul!
Skrevet

Siden juleferien er så kort i år og vi har lang reisevei til begges slekt har vi bestemt oss for at vi skal feire jul for første gang hjemme. Vi har to barn i alderen 0-3 år. Vi har jo litt "ball-last" av tradisjoner fra hver vår kant, men så ønsker vi å lage litt egne tradisjoner. Har du en tradisjon som du synes er fin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Vi legger pepperkaker i en åpen feieluke til nissen kvelden før - for vi har ikke peis :)

Så legger vi alle ungene på samme rom - en gang fikk de til og med ligge på stua - nå er vel dine litt små til å skjønne dette da men. Så våkner de grytidlig på julaften og der har nissen dekket et festbord med pakke, kaker, godteri og brus - og så hører vi dem snakker og gleder seg og ser på barnetv. Hun på 21 vil fremdeles være med på det - hehe

Mine foreldre innførte dette.

Jeg brukte et gammelt tv-understell i teak med jul, med plate på og sølvpapir - som de ikke får se ellers i året - for da er det så klart nissens bord :)

Ja, og før eldstemann kunne lese - helte vi alltid en cola over på en Absolut Vodka-flaske - den er så fin...og hun trodde nissebrusen var sånn - hehe.

Man må jobbe litt med håndksriften på pakka også, og ikke bruke papir eller NOE som de har sett før - de VIL tro det! :)

Nesten så jeg blir litt skremt sjøl! :)

Gjest Gleder meg til jul!
Skrevet

Ja! Vi legger pepperkaker i en åpen feieluke til nissen kvelden før - for vi har ikke peis :)

Så legger vi alle ungene på samme rom - en gang fikk de til og med ligge på stua - nå er vel dine litt små til å skjønne dette da men. Så våkner de grytidlig på julaften og der har nissen dekket et festbord med pakke, kaker, godteri og brus - og så hører vi dem snakker og gleder seg og ser på barnetv. Hun på 21 vil fremdeles være med på det - hehe

Jeg brukte et gammelt tv-understell i teak med jul, med plate på og sølvpapir - som de ikke får se ellers i året - for da er det så klart nissens bord :)

Ja, og før eldstemann kunne lese - helte vi alltid en cola over på en Absolut Vodka-flaske - den er så fin...og hun trodde nissebrusen var sånn - hehe.

Man må jobbe litt med håndksriften på pakka også, og ikke bruke papir eller NOE som de har sett før - de VIL tro det! :)

Så kult!

Skrevet

Så trivelig, da :)

Skrevet

Ungene mine henger alltid opp en julestrømpe kvelden før julaften, den fylles med godteri av nissen.

Før de legger seg på kvelden lille julaften pynter vi treet sammen.

Når de står opp ser de på tegneseriene på tv'en og spiser godteri. Kl. 1200 har vi risengrynsgrøt med mandel i.

Ellers så lager vi jo julekaker, julepynt og julekort sammen i ukene før jul.

Skrevet

Her i huset er to poder som annenhver jul drar til pappan sin slik at feiringen blir etter hvem sitt år det er.

I allefall...i begynnelsen av desember pyntes det ute...maaaaaassse lys :) Har også et stort utejuletre som får en ny lenke hvert år slik at den lyser så vakkert.

Så byttes gardiner, det pyntes, bakes, julekortverksted hjemme, gaveverksted hjemme osv. i løpet av desember.

Siden minste poden her fyller år en uke før jul taes juletre inn på kvelden før slik at de står opp til pyntet juletre, varm kakao, noe godt å spise, gaver osv.

Om de er hos meg julaften så er den feiringa vanlig, skal de bort så feires det som vanlig lille julaften. Telefon draes ut for å ikke bli forstyrret. Da drar de ca kl. 12 julaften og er hjemme andre juledag.

Strømper henges opp, og fylles litt etter litt og disse får de ta julaften morgen.

Hele julaften har vi på barnetv. slika at mamma kan kose seg med julefortellinger mens hun lager mat ;)

Skrevet

Skulle ønske du var mamma'n min jeg ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...