Gå til innhold

Hvor mange på julaften?

Anbefalte innlegg

Gjest Blirveljuliårogså:)
Skrevet

Jeg og samboeren har lyst til å feire jul sammen for første gang i år, og har da lyst til å be familien fra begge sider.

Vi har stor plass, så det blir ikke problemet.

Men synes dere det blir mange med 13 voksne og tre barn under 5 år?

Foreldrene mine er skilt, og faren min er gift på nytt. Dette skjedde for 14 år siden. Jeg vil be faren min og kona siden jeg ikke har feiret jul sammen med ham på 10 år, men moren min vil ikke like at jeg ber dem.

Skjønner jo at hun synes det blir rart å feire jul sammen med eksen sin og kona, men skal jeg ta hensyn til henne eller skal jeg gjøre som jeg selv vil.

Ønsker å ha de alle hjemme på julaften og jeg tar alltid hensyn til alle andre. Skal jeg tenke på hva jeg vil, men da vil moren min bli såret. Ikke lett dette her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker på hva du vil. Det er ditt hus, og du bestemmer. De er voksne mennesker som bør klare å vise respekt for hverandre i noen få kveldstimer på en såpass stor dag.

Men informer din mor og din far på forhånd om at de begge to kommer til å være der, slik at de er forberedt og kan velge selv hva de vil.

Skrevet

Det er mange, men kan bli veldig koselig. Pass på å ha gjort i stand så mye som mulig på forhånd, og be om hjelp / deleger alle oppgaver i løpet av kvelden, det er ikke hyggelig når vertinnen er utslitt! De fleste synes det er hygglig å kunne bidra / ha med seg noe.

Hvis man inviterer mennesker som ikke har et helt avslappet forhold til hverandre, så er det lurt å invitere i god tid, og fortelle hvem andre som er invitert, slik at alle kan bestemme selv hva de ønsker.

Skrevet

Du tenker på hva du vil. Det er ditt hus, og du bestemmer. De er voksne mennesker som bør klare å vise respekt for hverandre i noen få kveldstimer på en såpass stor dag.

Men informer din mor og din far på forhånd om at de begge to kommer til å være der, slik at de er forberedt og kan velge selv hva de vil.

Har snakket med faren min og han synes det høres koselig ut, siden vi ikke har feiret jul sammen på 10 år. Jeg har jo også barn han er bestefar til og vil være sammen med.

Mentør nesten ikke si det til moren min.

Hun ble "sur" på meg da hun hørte at samboerens foreldre skulle komme, og når jeg da forteller at faren min kommer også, da vil hun vel ikke komme.

Jeg vil jo ikke at hun skal sitte alene på julaften. Hun har ingen mann. De er jo sammen i bursdager, så hun skulle nok klare noen timer på julaften også.

Ikke lett å gjøre alle til laks.

Men synes du det blir mange med 13 voksne?

Skrevet

Har snakket med faren min og han synes det høres koselig ut, siden vi ikke har feiret jul sammen på 10 år. Jeg har jo også barn han er bestefar til og vil være sammen med.

Mentør nesten ikke si det til moren min.

Hun ble "sur" på meg da hun hørte at samboerens foreldre skulle komme, og når jeg da forteller at faren min kommer også, da vil hun vel ikke komme.

Jeg vil jo ikke at hun skal sitte alene på julaften. Hun har ingen mann. De er jo sammen i bursdager, så hun skulle nok klare noen timer på julaften også.

Ikke lett å gjøre alle til laks.

Men synes du det blir mange med 13 voksne?

Høres hyggelig ut. Og du bestemmer hvordan dere ønsker å invitere, så da er det jo "take it or leave it" for moren din.

Selv ville jeg vel helst bare hatt min familie hos oss, men siden det ikke "går" så "biter" jeg tennene sammen og har en hyggelig kveld. Selv om svigermor er en "mare".

Skrevet

hei, du inviterer de du har lyst skal komme, og så lar du de andre avgjøre om de vil komme. Har litt samme problemet som deg, men skilte foreldre. Så jeg har bestemt meg; jeg inviterer og så får de bestemme om de vil komme.

Skrevet

Har gjennomført et slikt arrangement- 17 mennesker tilsammen.

( kan ikke være flere - kanskje i det meste laget)

Men det gikk jo greit da.

Det var litt murring fra et av parene, likte vel ikke sammensetningen, akkurat Men alle la godviljen til likevel.

Vi var 3 stk som spleiset på både arbeid og råvarer, Og de to andre kom presis kl 17.OO

med sin andel - rykende varm.

Jo, det var vellykket, men det ble jo litt strev og bal.

Skrevet

Høres hyggelig ut. Og du bestemmer hvordan dere ønsker å invitere, så da er det jo "take it or leave it" for moren din.

Selv ville jeg vel helst bare hatt min familie hos oss, men siden det ikke "går" så "biter" jeg tennene sammen og har en hyggelig kveld. Selv om svigermor er en "mare".

Du som er så flink med mat: Kan du si meg hvor mye pinnekjøtt man bør beregne til seks voksne personer?

På forhånd takk.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg skjønner din mor godt jeg. Hun har selvfølgelig ikke noen enerett på å feire jul med deg, så det burde være greit for henne at du etter ti år inviterer din far.

Men hadde jeg vært din mor ville jeg lett etter en alternativ måte å feire jula på. Jeg har litt skrekken for å feire alene, men hadde jeg ikke hatt noen andre å feire sammen med så hadde jeg meldt meg frivillig til å hjelpe til når bymisjonen feirer julaften med de svake i samfunnet.

Selv om jeg har ny samboer selv, ville jeg ikke ønske å feire jul med min eksmann og hans samboer. Det hadde rett og slett blitt en kunstid stemning som ville ødelegge for de andre som feiret sammen med oss.

skorpionfisken
Skrevet

Du som er så flink med mat: Kan du si meg hvor mye pinnekjøtt man bør beregne til seks voksne personer?

På forhånd takk.

Ca 700 gram pr person.

Skrevet

Hvis moren din blir sittende alene, og faren din kan være sammen med kona, synes jeg du skal tenke på moren din. Ellers får du sikkert en dårlig julaften, når dere sitter og koser dere, samtidig som du vet hun sitter der. Inviter heller far og kone lille julaften eller 1. juledag?

Men hva gjøre dere i fortsettelsen? Dere skal vel ikke ha julefeiringen hvert år? Når dere drar hjem til samboeren din sine foreldre, hva gjør moren din da?

Tror det blir lettere for moren din om du sier fra mange måneder før jul hva som skal skje.

Skrevet

Hvis moren din blir sittende alene, og faren din kan være sammen med kona, synes jeg du skal tenke på moren din. Ellers får du sikkert en dårlig julaften, når dere sitter og koser dere, samtidig som du vet hun sitter der. Inviter heller far og kone lille julaften eller 1. juledag?

Men hva gjøre dere i fortsettelsen? Dere skal vel ikke ha julefeiringen hvert år? Når dere drar hjem til samboeren din sine foreldre, hva gjør moren din da?

Tror det blir lettere for moren din om du sier fra mange måneder før jul hva som skal skje.

De er jo sammen alle bursdager siden de har tre barn sammen og tre barnebarn.

Moren min har en kjæreste så hun sa at han skulle komme også. Da går det litt lettere at jeg ber faren min og kona også.

Jeg sa til henne i stad at jeg hadde lyst til å be han også. Da lurte hun på hvorfor det.

Som sagt har jeg ikke feiret jul sammen med ham på 10 år. Men jeg vil feire med de begge.

Like etter ringte hun selvsagt til den andre søstra mi og sa at jeg nok ikke ville ha henne der siden jeg ba faren vår også. Er jo bare tull.

Hun hater at vi besøker faren vår og kona, da sier hun bare "ja, det er vel mere stas med dem enn med meg!"

Blir gal av henne noen ganger.

Nå skal jeg være hard og si at hvis ikke hun vil komme får hun heller være hjemme.

Skrevet

Moren min har en kjæreste så hun sa at han skulle komme også. Da går det litt lettere at jeg ber faren min og kona også.

Jeg sa til henne i stad at jeg hadde lyst til å be han også. Da lurte hun på hvorfor det.

Som sagt har jeg ikke feiret jul sammen med ham på 10 år. Men jeg vil feire med de begge.

Like etter ringte hun selvsagt til den andre søstra mi og sa at jeg nok ikke ville ha henne der siden jeg ba faren vår også. Er jo bare tull.

Hun hater at vi besøker faren vår og kona, da sier hun bare "ja, det er vel mere stas med dem enn med meg!"

Nå skal jeg være hard og si at hvis ikke hun vil komme får hun heller være hjemme.

Da er jeg helt enig med deg! Hun lager ris til egen bak ved å leke martyr på den måten. Inviter og fortell hvem som kommer, så kan hun og kjæresten velge hvor voksne de skal være. Og om de skal tenke på deg eller seg selv. Og kommer de ikke, så har du jo fått svaret på det siste :-)

Skrevet

På forhånd takk.

Det gikk jo rett i hjertet på meg; takk :-)

Ca. 350 gram per. person.

Skrevet

På forhånd takk.

Ok, mulig 400 gram+ da. MEN 700 gram som du har fått av noen andre er SVÆRT mye!!!

Gjest sammenlign med hennes
Skrevet

Spør henne om hun selv var mer glad i faren sin enn imoren. Hun er jo sjalu, og redd for at du skal like ham mer enn henne :o)

Så sammenlign det for henne med hennes egne foreldre og se hva hun sier da.

Skrevet

Spør henne om hun selv var mer glad i faren sin enn imoren. Hun er jo sjalu, og redd for at du skal like ham mer enn henne :o)

Så sammenlign det for henne med hennes egne foreldre og se hva hun sier da.

Hun hater sin egen far, for han har alltid vært slem så den går ikke...

Lurer på om vi heller skal reise til syden i jula. Bare styr med det familiegreiene. Nå er moren min sur på meg.

Skrevet

På forhånd takk.

Alt mellom 350-500 gram anbefales. Jeg pleier nok å ha 350 - 400 gram og det er ALLTID nok. Gravlaks til forrett og multekrem til dessert. Dessuten er jo kålrotstappe svært mektig.

Skrevet

Ca 700 gram pr person.

Mellom 350-500 gram anbefales. 700 gram er SVÆRT mye!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...