Gå til innhold

Trening

Gjest slapp i fisken

Anbefalte innlegg

Gjest slapp i fisken
Skrevet

Jeg skal begynne å trene på helsestudio i en alder av 30 år, noe jeg desverre aldri har gjort før.

Lurer på hvor mange ganger i uka man bør trene, og hvor fort man kan forvente å merke forskjell, både ved at musklene blir strammere og at man kommer i bedre form?

Noen som har noen gode råd og tips til en nybegynner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke tren mer enn 3 ganger i uka i begynnelsen. 2 ganger holder nok i begynnelsen, kanskje i tillegg til en gåtur eller to i uka.

Ta kontakt med et treningsstudio, be om å få en veiledningstime. På treningsstudioet mitt fylte jeg ut et skjema om helse, tidligere trening, fysisk form og hva jeg ville oppnå, som hovedmål og delmål. Så kom instruktøren med mange spørsmål om hva jeg hadde lyst til og kunne tenke meg, jeg fikk en kjempefin omvisning og masse informasjon om forskjellige gruppetimer osv. Veilederen kom med forslag til treningsprogram, og jeg fikk oppfølgingstime 6 uker senere for å prate om hva som hadde gått bra, hva som ikke hadde funket osv.

Så ta en prat med noen på treningsstudioet, så håper vi at de er så seriøse at de tar deg på alvor og gir deg god veiledning.

Det er skikkelig gøy å trene når du kommer i gang! Kos deg :)

Skrevet

Ikke tren mer enn 3 ganger i uka i begynnelsen. 2 ganger holder nok i begynnelsen, kanskje i tillegg til en gåtur eller to i uka.

Ta kontakt med et treningsstudio, be om å få en veiledningstime. På treningsstudioet mitt fylte jeg ut et skjema om helse, tidligere trening, fysisk form og hva jeg ville oppnå, som hovedmål og delmål. Så kom instruktøren med mange spørsmål om hva jeg hadde lyst til og kunne tenke meg, jeg fikk en kjempefin omvisning og masse informasjon om forskjellige gruppetimer osv. Veilederen kom med forslag til treningsprogram, og jeg fikk oppfølgingstime 6 uker senere for å prate om hva som hadde gått bra, hva som ikke hadde funket osv.

Så ta en prat med noen på treningsstudioet, så håper vi at de er så seriøse at de tar deg på alvor og gir deg god veiledning.

Det er skikkelig gøy å trene når du kommer i gang! Kos deg :)

3 ganger i uka mener jeg. Det er jo flere forskjellige treningsøkter du kan være med på der, noen liker det ene og noen det andre.

Få en veiledningstime ved første besøk, det er lurt og pleier å være gratis.

Jeg for min del liker variasjon, både styrke og kondisjonstrening.

Etter et par-tre måneder regner jeg med at du merker framgang med både kondisjon og fasthet i kroppen, om du da trener regelmessig.

Dette er min erfaring.

Lykke til!

MVH

Skrevet

Det viktigste du gjør er å ikke trene for hardt i begynnelsen. Ta det med ro minst en måned, ikke slik at du ikke kjenner at du har trent, men prøv deg frem så du kjenner hva kroppen din tåler. Det er ikke noe som haster, hvorfor skulle det haste, når du ikke har trent de første 30 årene av ditt liv? Om du bruker en måned eller to for å finne ut hvor hardt din kropp kan trenes, spiller ingen rolle. Det viktigste er å komme i gang og få et jevnt og godt driv over dette.

Det de fleste gjør feil er å trene for hardt i starten fordi det er litt moro og at de ønsker effekt fortere enn svint. Trening gir effekt når du har trent lenge og jevnt. Tren 2 til 3 dager i uka.

Jeg trener 2 dager fast i uka, i litt over en time, men den timen trener jeg jevnt og relativt hardt. Har trent i mange år. Har trent 3 dager, men synes at det går for mye tid til dette i forhold til alt annet jeg holder på med.

Dette er noe av det beste du kan gjøre, det gir velvære, du ser bedre ut, føler at du tåler en støyt og ikke minst, du blir fast i fisken:-)

Skrevet

Begynn pent i starten. 2-3 dager i uka, og ikke for lange økter.

Det er veldig greit å variere med både styrketrening og kondisjonstrening. Da blir man ikke så fort lei.

Prøv gjerne å ha en du kan trene sammen med. Da kan dere "dra hverandre" de dagene motivasjonen ikke er på topp.

Framgang vil du nok merke ganske raskt. 2-3 mnd. så vil du nok føle deg bedre. Den gode samvittigheten slår jo til umiddelbart, og du vil nok føle deg bedre bare ved det.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...