Gå til innhold

Rettigheter - sosialkontor


Anbefalte innlegg

Gjest himmel og hav.
Skrevet

I min kommune har de én "front-desk" som tar seg av alle saker til kommunen. I denne "desken" skal hele historien frem, det være seg skatt eller barnehageplass, eller hvorfor du trenger sosialhjelp. Det leses også høyt fra søknader ved denne "front-desken"/luka. Luka vender rett ut om venterommet der alle sitter, og det er umulig å ikke få med seg alle detaljer.

Er dette lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor står det sannsynligvis også at du kan be om å snakke med saksbehandler i enerom, hvis du ønsker det.

Det gjør det ihvertfall i Stavanger.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jepp, slik er det her også. Sikkert ikke lovlig men det bryr de seg nok lite om

Skrevet

At det brukes en slik skranke innebærer ofte brudd på taushetsplikten og personvernet. Be om å få snakke med noen i enerom!

Slik er det mange steder, men de som jobber der bør prøve å unngå dette ved at de tar deg unna fronten.

For å få gjort noe med dette tror jeg en må gå politisk til verks..

Politikerne burde prøve å stå og brette ut livet sitt foran en skranke selv så får de se åssen det er!

Ellers kan det klages til Fylkesmannen som kan komme og se på forholdene. Det er ikke riktig at folk skal måtte ydmyke seg slik for å få hjelp..

Først kan en prøve å henvende seg til sosialsjefen, selvsagt..

Ofte er det studenter som har praksis ved sosialkontorene. Bruk disse til å sette i gang en skriftlig spørreundersøkelse der det settes fokus på dette! Eller er det en sak som er interessant for avisa og som politikerne har interesse av?

Det er en del tiltak som sosialkontoret kan gjøre ved at det settes opp sperrelinjer slik som i en del banker og legekontor feks.

Gjest himmel og hav
Skrevet

At det brukes en slik skranke innebærer ofte brudd på taushetsplikten og personvernet. Be om å få snakke med noen i enerom!

Slik er det mange steder, men de som jobber der bør prøve å unngå dette ved at de tar deg unna fronten.

For å få gjort noe med dette tror jeg en må gå politisk til verks..

Politikerne burde prøve å stå og brette ut livet sitt foran en skranke selv så får de se åssen det er!

Ellers kan det klages til Fylkesmannen som kan komme og se på forholdene. Det er ikke riktig at folk skal måtte ydmyke seg slik for å få hjelp..

Først kan en prøve å henvende seg til sosialsjefen, selvsagt..

Ofte er det studenter som har praksis ved sosialkontorene. Bruk disse til å sette i gang en skriftlig spørreundersøkelse der det settes fokus på dette! Eller er det en sak som er interessant for avisa og som politikerne har interesse av?

Det er en del tiltak som sosialkontoret kan gjøre ved at det settes opp sperrelinjer slik som i en del banker og legekontor feks.

De leste også høyt fra søknaden til han som var før meg, og sto rett bak luken og diskuterte dette høylydt så hele lokalet hørte det.

De påstår de har hatt flere brukerundersøkelser og at alle synes dette er helt greit.

Mon tro hva som skjedde om de hadde spurt de som egentlig ville ha utført andre kommunale tjenester som ikke engang tør gå inn i bygget fordi det er "sosialskranken" der de "narkomane" henger.

Skrevet

De leste også høyt fra søknaden til han som var før meg, og sto rett bak luken og diskuterte dette høylydt så hele lokalet hørte det.

De påstår de har hatt flere brukerundersøkelser og at alle synes dette er helt greit.

Mon tro hva som skjedde om de hadde spurt de som egentlig ville ha utført andre kommunale tjenester som ikke engang tør gå inn i bygget fordi det er "sosialskranken" der de "narkomane" henger.

Det er ikke bra, nei.

Skjønner godt at du reagerer og du er ikke alene om det..

For de som er uvant med sosialkontoret og som syns det er ubehagelig å spørre om hjelp så er dette en stor ekstrabelastning som er helt unødvendig påført. Det er ikke noe hyggelig når private opplysninger blir håndtert på den måten.

Det har sine ulemper med denne åpne måten å fronte alle kommunale tjenester på. Men det SKAL gå an å både håndheve personvern og taushetsplikt samtidig som en yter et bredt servicetilbud. Problemet er kanskje uvilje til endring i kommunen/bydelen? Og selvsagt holdninger..

Er ikke sikkert det skal mer til enn noen biter med teip eller et skilt hvor det står "vent her - til det er din tur" for å få en vesentlig endring til!

Og å snakke lavt er helt gratis for de ansatte..

Hva om du sender innlegget ditt til sosialsjefen, Fylkesmannen, lokalavisa og/eller til nærmeste sosialhøyskole! Fint at du skriver her om det, men om det skal endres på noe så må de som har noe makt se det svart på hvitt, tror jeg... Eller helst oppleve det selv..

Beste hadde vært å gitt sosialsjefen og lokalpolitikerne en oppgave. La dem notere noen personlige problemer som de ikke vil snakke med hvmsomhelst om og la dem få prøve å henvende seg i skranken og presentere dette en dag det er god trafikk ved kontoret.. Kan nok hende de skjønner problemet da..

Gjest himmel og hav
Skrevet

Det er ikke bra, nei.

Skjønner godt at du reagerer og du er ikke alene om det..

For de som er uvant med sosialkontoret og som syns det er ubehagelig å spørre om hjelp så er dette en stor ekstrabelastning som er helt unødvendig påført. Det er ikke noe hyggelig når private opplysninger blir håndtert på den måten.

Det har sine ulemper med denne åpne måten å fronte alle kommunale tjenester på. Men det SKAL gå an å både håndheve personvern og taushetsplikt samtidig som en yter et bredt servicetilbud. Problemet er kanskje uvilje til endring i kommunen/bydelen? Og selvsagt holdninger..

Er ikke sikkert det skal mer til enn noen biter med teip eller et skilt hvor det står "vent her - til det er din tur" for å få en vesentlig endring til!

Og å snakke lavt er helt gratis for de ansatte..

Hva om du sender innlegget ditt til sosialsjefen, Fylkesmannen, lokalavisa og/eller til nærmeste sosialhøyskole! Fint at du skriver her om det, men om det skal endres på noe så må de som har noe makt se det svart på hvitt, tror jeg... Eller helst oppleve det selv..

Beste hadde vært å gitt sosialsjefen og lokalpolitikerne en oppgave. La dem notere noen personlige problemer som de ikke vil snakke med hvmsomhelst om og la dem få prøve å henvende seg i skranken og presentere dette en dag det er god trafikk ved kontoret.. Kan nok hende de skjønner problemet da..

Grunnet mye annet trøbbel også (uverdig behandling av mennesker - flere har brutt sammen når de kom ut av bygget), "glemt" å betale noens strømregninger i 6 mnd, kun rekvisisjoner til alt utenom mat og husleie (xxx ny vaskemaskin max kr xx stemplet kommune sosialkontor) ..fantasilav maks-grense på husleie/strøm/forsikring samlet (familie på 3 - 3500 kr), helt ujustert etter strømpris-endringer..

Men de svarte stadig med at "vi har spurt brukerne og de er fornøyde".

Annet jeg kjenner til er å nekte folk nødhjelp, bruke opp til 3 uker på nødhjelpsbehandling, nekte folk økonomisk rådgivning grunnet mangel på ressurser o.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...