Gå til innhold

Dr.Moen/Sterilisering


Gjest Haraldina

Anbefalte innlegg

Gjest Haraldina

Jeg er 30 år og har 2 barn i skolealder.Jeg har ikke lyst på flere barn.Tåler ikke p-piller.Spiralen har en tendens til å dette ut.Det har skjedd 2 ganger.Kondom er lite aktuelt i og med at jeg har samboer og vi ikke liker å bruke kondom.Jeg har tenkt å sterilisere meg.Er dette en krevende operasjon.Og hvor lang ventetid er det for å få dette(Oslo)?Er det smertefullt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Haraldina

Sterilisering kan utføres på menn eller kvinner over 25 år (under denne alder skal det søkes om tillatelse til inngrepet). Sterilisering av menn er enklest, det kan gjøres i lokalbedøvelse. Men det tar noen tid før det er effektivt, da lageret av sædceller må tømmes ut. Sæden vil ikke for endre seg synlig. Det vil ikke innvirke på mannens potens.

På kvinner gjøres det ved en liten operasjon -laparoskopi- i full narkose. Det føres et tynt instrument gjennom et 1-2 cm snitt ved navlen og egglederne brennes over. Det er fort gjort og effektivt med en gang. Kvinnen må være på sykehuset som dagpasient, hun ligger noen timer etter hun våkner og reiser så hjem med sykmelding for et par dager. Utover litt smerter i magen, iblant strålende opp til skulderen, er det lite problemer etter inngrepet. Menstruasjoner og sexlyst vil være som før.

Ventetiden er lang, kanskje et par år, hør med oversykepleier på avdelingen hvor det utføres. Det kan også gjøres privat, men da koster det over 6.000 kr (jeg har ikke de nyeste priser).

I ventetiden kan du f.eks. bruke p-sprøyte som prevensjon, den er effektiv med lite bivirkninger.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...