Gå til innhold

Behandling av narkomane

Anbefalte innlegg

Skrevet

En omstridt lege behandler narkomane med avhengighetsskapende medikamenter og blir forsøkt stanset av Helsetilsynet.

Er 'alt' lov for å redde mennesker som er til enorm belastning for seg selv, sine familier og samfunnet?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/11/10/414047.html

I den refererte statistikken over overdosedødsfall for tidsrommet 2002/2003, må det vel ha sneket seg inn en trykkfeil for Oslo? 7953 kan umulig være riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

79/53

*lol*

Takk. Jeg tok 700-900 for å være realistisk, jaja.

Gjest støtter legen
Skrevet

*lol*

Takk. Jeg tok 700-900 for å være realistisk, jaja.

Støtter denne legen fullt ut.

Hadde en person i min familie som gikk på heroin i 10 år. Han fikk så av legen tabeletter(vet ikke hvilke), som gjorde slik at han klarte seg uten annen dop og fungerte veldig godt i hverdagen. Denne legen ble stoppet.

Nå er min venn død av overdose på heroin......(første sprøyte han satte etter legens "dop")

Skrevet

Hadde en person i min familie som gikk på heroin i 10 år. Han fikk så av legen tabeletter(vet ikke hvilke), som gjorde slik at han klarte seg uten annen dop og fungerte veldig godt i hverdagen. Denne legen ble stoppet.

Nå er min venn død av overdose på heroin......(første sprøyte han satte etter legens "dop")

Jeg støtter også denne legen. Narkotikapolitikken er i landet er helt på jordet, det er på tide at noen tar ansvar.

Skrevet

Så trist å høre, kondolerer. Mye lidelse i familien på grunn av dette, vil jeg tro.

Denne legen (i artikkelen) har jo helt rett når han peker på at Norges narkopolitikk har ført til at de narkomane nærmest dør som fluer.

Det ligger en pietistisk greie i bunnen her et sted, tror jeg. På en måte er det nemlig slik at man ikke erkjenner at narkomani eksisterer og at de narkomane er svært syke og trenger hjelp. Gjør man det, er det (visstnok) ensbetydende med å akseptere narkotika (!).

Strutsepolitikk med døden til følge.

Skrevet

Jeg støtter også denne legen. Narkotikapolitikken er i landet er helt på jordet, det er på tide at noen tar ansvar.

Leste du hva noen foreldre i Tromsø gjør? De regelrett kidnapper narkomane ungdommer, drar dem ut i skogen og tvinger i dem metadon før de sendes på klinikk i Portugal for avrusing.

http://www.sa.no/Innenriks/article1300538.ece?service=print

Skrevet

Ja, hvorfor skulle det være verre å være avhengig av denne medisinen enn av insulin eller thyroxin? Makan

Skrevet

Ja, hvorfor skulle det være verre å være avhengig av denne medisinen enn av insulin eller thyroxin? Makan

Du har helt rett. Tusenvis av mennesker i dette landet er totalt avhengige av ulike medisiner for å leve eller i det minste for å ha en tilværelse med noenlunde kvalitet. Hvorfor kan ikke narkomani karakteriseres som en sykdom med påfølgende livslang medisinering?

Skrevet

Leste du hva noen foreldre i Tromsø gjør? De regelrett kidnapper narkomane ungdommer, drar dem ut i skogen og tvinger i dem metadon før de sendes på klinikk i Portugal for avrusing.

Jeg lurer på hvorfor det er så viktig for politikerne og plage folk gjennom avrusning når det kan gjøres greit med en narkosebehandling i utlandet. Og så undrer jeg på hvorfor de ikke sender folk til behandling med en gang etter avrusningen i steden for å vente flere uker slik at de narkomane ikke klarer å la være og begynne igjen fordi de bor på et hospits hvor de er omringet av andre narkomane som frister dem hele tida.

Skrevet

Det er et helt annet spørsmål. Er man syk så er man syk. Bare se hvor knipne legene er med smertebehandling for folk med kroniske smerter også. I dette landet er man nødt til å være døden nær før man for brukbare medisiner og det er ikke alltid man får da heller.

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor det er så viktig for politikerne og plage folk gjennom avrusning når det kan gjøres greit med en narkosebehandling i utlandet. Og så undrer jeg på hvorfor de ikke sender folk til behandling med en gang etter avrusningen i steden for å vente flere uker slik at de narkomane ikke klarer å la være og begynne igjen fordi de bor på et hospits hvor de er omringet av andre narkomane som frister dem hele tida.

Jeg tror alt bunner i at narkotika og narkomani på sett og vis er tabu, at de narkomane er samfunnets pariakaste og at de ansvarlige ikke har tatt innover seg at fenomenet finnes.

I og med det strafferettslige ved dop, kan man ikke akseptere at det er der. Å ta en narkoman under beskyttende vinger, vil med andre ord være å godta dopet.

Noe sånt, tror jeg.

Skrevet

I alle fall for unge mennesker tror jeg faktisk dette kan være en god løsning. Men de må være borte lenge og drive med noe meningsfullt. Arbeid som fyller dagene, og får de til å skjønne at de kan klare seg selv, og at de har verdi som mennesker.

Skrevet

Jeg tror alt bunner i at narkotika og narkomani på sett og vis er tabu, at de narkomane er samfunnets pariakaste og at de ansvarlige ikke har tatt innover seg at fenomenet finnes.

I og med det strafferettslige ved dop, kan man ikke akseptere at det er der. Å ta en narkoman under beskyttende vinger, vil med andre ord være å godta dopet.

Noe sånt, tror jeg.

Jeg innbiller meg at politikerne skal straffe narkomane og at det er derfor de må la dem gå gjennom full avrusning uten medikamenter. Det er vel litt av samme tankegangen.

Skrevet

Jeg innbiller meg at politikerne skal straffe narkomane og at det er derfor de må la dem gå gjennom full avrusning uten medikamenter. Det er vel litt av samme tankegangen.

Med ondt skal ondt fordrives? Ja, Norge står jo med begge bena innenfor pietismen, og har en prest som statsminister.

Skrevet

Du har helt rett. Tusenvis av mennesker i dette landet er totalt avhengige av ulike medisiner for å leve eller i det minste for å ha en tilværelse med noenlunde kvalitet. Hvorfor kan ikke narkomani karakteriseres som en sykdom med påfølgende livslang medisinering?

Ja, og det forundrer meg at folk kan si imot slike ting. MANGE jeg kjenner er i MOT Metadon f.eks - og de klarer ikke å fortelle meg hvorfor - de blir bare forbanna på meg! hehe

Skrevet

Det er et helt annet spørsmål. Er man syk så er man syk. Bare se hvor knipne legene er med smertebehandling for folk med kroniske smerter også. I dette landet er man nødt til å være døden nær før man for brukbare medisiner og det er ikke alltid man får da heller.

jeg syns det er forbanna tarvelig at man skal bestemme over folk på den måten. Folk har forskjellige tålegrenser.Og det er ikke snakk om hypokondere dette her.

Skrevet

jeg syns det er forbanna tarvelig at man skal bestemme over folk på den måten. Folk har forskjellige tålegrenser.Og det er ikke snakk om hypokondere dette her.

Jeg skjønner ikke hvordan de tenker i det hele tatt. Men sannsynligvis har de aldri vært dårlige selv og hvis de har så får de hjelp på dagen og slipper lange ventelister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...