Gå til innhold

Likestilling - vi må slutte å få barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klart alt dette er greit så lenge parforholdet varer! Men - se på statistikken, hvor mange forhold varer i dag?

Da blir det deltidsarbeidende, lavtlønte alenemødre som må få sosialstøtte for å klare å forsørge seg og sine barn. Dette rammer ikke bare kvinnen men barnet også. Og dette har forverret seg etter at den nye bidragsloven trådte i kraft.

Det er viktig å jobbe for at kvinner og menn har likelønn.

Dere kvinner som har en jævlig behagelig hverdag som hjemmeværende, dere er utrolig lite solidarisk med andre kvinner som ikke har det så greit! Og vi sutrer ikke.

Jeg fatter ikke at dere kan forsvare at en mann med 3 år på ingeniørhøyskole har rett på mye høyere lønn en en sykepleier med 3 år på sykepleierskole. Så lenge dere ikke makter å se lenger enn like utenfor deres egne stuevindu blir det aldri likestilling!!

"Klart alt dette er greit så lenge parforholdet varer! Men - se på statistikken, hvor mange forhold varer i dag?"

Ja, si det? Sier statistikken også noe om _hvorfor_ folk går fra hverandre. Tror du skilsmisseprosenten er lavere for familier hvor begge foreldrene "ofrer" ungene sine til fordel for jobben?

"Da blir det deltidsarbeidende, lavtlønte alenemødre som må få sosialstøtte for å klare å forsørge seg og sine barn."

Det var da svært så du generaliserer! Blir det noe bedre om det i stedet blir en hel haug med lavtlønte alenefedre på sosialstøtte da? Som det jo må bli om vi skal snu opp-ned på samfunnet og la mennene få hovedansvaret for barna.

Eller mener du at ingen av foreldrene skal ofre seg, og at begge skal prioritere karriere på bekostning av barn? Eller skal vi bare slutte å få barn, kanskje...?

"Det er viktig å jobbe for at kvinner og menn har likelønn."

Det er jeg helt 100% enig i - lik lønn for likt arbeid, og ja til en oppjustering av kvinneyrker. Helt klart. samtidig er det en samfunnsøkonomisk side her som gjør det litt vanskelig å lønne arbeid i det offentlige like høyt som i det private. Og sykelpleiere er oftest ansatt i det offentlige, og ingeniører i det private.

"Dere kvinner som har en jævlig behagelig hverdag som hjemmeværende, dere er utrolig lite solidarisk med andre kvinner som ikke har det så greit! Og vi sutrer ikke."

Sutrer ikke?? Kanskje er det ikke sutring du bedriver, men du klager nå i alle fall ganske kraftig!

Jeg er ikke hjemmeværende, og ikke har jeg noe ønske om å være det heller. Og ikke har jeg noe problem med at foreldre - verken kvinner eller menn - velger å være hjemme med ungene sine i et eller flere år. Alvorlig talt!! Usolidarisk?

Egentlig bør du finjustere argumentene dine en smule. For ved å framstille omsorg for barn i så fordømmende negative ordlag som det du gjør, så oppfordrer man jo ikke akkurat menn til å være mer hjemme!! Og det var det man ønsket å oppnå, var det ikke??

Eller er du for et samfunn der man ofrer alt for jobb og karriere og ser ungene når man kysser dem godnatt om kvelden?? Eller burde kanskje ingen gjøre karriere, slik at både mor og far har 8-16 jobber, slik at man kunne kombinere barn og jobb. Hvem skulle sjefe da? Kanskje de ufrivillig barnløse eller homofile som ikke får adoptere? ;o)

Eller mener du med likestilling at kvinner skal ta mennenes plass, og omvendt?

"Så lenge dere ikke makter å se lenger enn like utenfor deres egne stuevindu blir det aldri likestilling!!"

Og med den likestillingen du tydeligvis kjemper for, så er det ikke plass til barn!!!!

Beste hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• mariaflyfly

5

• snø

4

• tvilling75

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Late kvinners valg", "gå hjemme og subbe".

Vet du, jeg har lyst til å fly på deg nå.

Men jeg velger heller å tro at dette er et køddeinnlegg skrevet for å provosere maksimalt.

Jeg tar ikke det du skriver mer på alvor enn det.

Jeg koker over her -og det var sikkert meningen også....:)

Skrevet

At du synes det er greit at man ikke får de samme sjansene på jobben pluss dårligere pensjon når man som kvinne velger å få barn, betyr ikke at påstandene ikke stemmer. Du reagerer på "ofre seg" fordi du mener det ikke er et offer å gi avkall på en god jobb for å få barn, hvis jeg forsto deg rett? Men mange VIL ha en god jobb, burde man ikke ha valget?

Jeg mener dine argumenter for å ikke satse på kvinner i høye stillinger ikke holder vann. Dyktige mennesker er ikke lenge i en stilling, de skifter gjerne beite. Allikevel satses det på dem. Det burde derfor ikke være til hinder at man har en høy stilling, for så å være borte et år eller to med barn. Arbeidsmarkedet opererer ikke med låste tiårskontrakter uansett.

Når det gjelder fravær i forbindelse med sykdom, hadde det fint latt seg løse å dele mellom mor og far, litt pø om pø til barna er store. Jeg mener det er holdningene (vi godtar) som gjør at det ikke er akseptert å ta seg av barna våre. Arbeidsgiver presser og presser, og arbeidstakerne godtar, på sin vei opp til toppen. Og det er fordi det alltid er noen andre som godtar presset, noen du ikke vil bli forbigått av. Kun snakk om holdninger altså!

Heldigvis er det en del menn som står imot presset, tar ut permisjon, er hjemme når barna er syke, og leverer/henter i barnehagen. Selv om de vet noen kanskje klatrer over dem på jobben p.g.a. det. Og de bryr seg ikke om at sjefen synes de er en dott!

Da tror jeg nok du missforstod meg drabelig. Klart det skal satses på jenter i ledende stillinger!!! Jeg har selv vært sjef i en periode, og det var veldig flott i den perioden av livet mitt - men jeg VALGTE å ikke streve sånn da det ble trøbbel med ungene.

Jeg ble også tilbudt en god jobb i Oslo - rett etter fødselspermisjon, men jeg taklet ikke reiseveien fordi jeg hadde en 1-åring i barnhage. Det var MITT valg - nå er yngstemann 7 år og jeg ser jo at jeg får mer frihet til å satse nå - om jeg vil! - Men det er veldig godt å ha en grei lønn også -og gå hjem og være sammen med de andre.

Vi kvinner har ALLE muligheter om vi vil - derfor må vi også kunne ville litt mindre om vi vil- i perioder i livet.

Skrevet

Ikke dans på roser nei? Dere slipper i det minste å bekymre dere for hvor pengene til neste husleie skal komme fra. Dere har en mann som tar seg av den biten.

Alle vet da at ingeniører tjener bedre enn sykepleiere, og så lenge flisa, du og deres likesinnede irriterer dere over slike oppslag støtter dere at menn lønnes høyere enn kvinner. Det passer dere bra fordi dere da kan gå hjemme og subbe.

Kan ikke du sette inn et innlegg her om disse tingene når du har fått barn og skjønner litt mer av dette?

Ikke så lurt alltid å uttale seg så bastant om ting man tydeligvis ikke har personlig erfaring med, mye som endrer seg da vet du.

Dette var ment som et godt råd til deg.

Skrevet

Da tror jeg nok du missforstod meg drabelig. Klart det skal satses på jenter i ledende stillinger!!! Jeg har selv vært sjef i en periode, og det var veldig flott i den perioden av livet mitt - men jeg VALGTE å ikke streve sånn da det ble trøbbel med ungene.

Jeg ble også tilbudt en god jobb i Oslo - rett etter fødselspermisjon, men jeg taklet ikke reiseveien fordi jeg hadde en 1-åring i barnhage. Det var MITT valg - nå er yngstemann 7 år og jeg ser jo at jeg får mer frihet til å satse nå - om jeg vil! - Men det er veldig godt å ha en grei lønn også -og gå hjem og være sammen med de andre.

Vi kvinner har ALLE muligheter om vi vil - derfor må vi også kunne ville litt mindre om vi vil- i perioder i livet.

Nei, vi har ikke ALLE muligheter. For en mann er det helt legitimt å ta for seg av kompetanse og lønnsøkninger, for så å hoppe videre. Forsvinner man p.g.a. barn, blir det sett på som så negativt, at man ikke er noe å satse på i mellomtiden heller. Ofte, mener ikke alltid.

Skrevet

Ikke dans på roser nei? Dere slipper i det minste å bekymre dere for hvor pengene til neste husleie skal komme fra. Dere har en mann som tar seg av den biten.

Alle vet da at ingeniører tjener bedre enn sykepleiere, og så lenge flisa, du og deres likesinnede irriterer dere over slike oppslag støtter dere at menn lønnes høyere enn kvinner. Det passer dere bra fordi dere da kan gå hjemme og subbe.

For noe tull!

Skrevet

Jeg koker over her -og det var sikkert meningen også....:)

Det er to muligheter:

a) Damen er en liten provokatør

B) Damen er forlatt og bitter

Skrevet

Det er to muligheter:

a) Damen er en liten provokatør

B) Damen er forlatt og bitter

Jeg vedder på at det er en mann :)

Skrevet

Jeg vedder på at det er en mann :)

Det er den tredje muligheten! :)

Skrevet

Det er den tredje muligheten! :)

...som nå måtte skynde seg hjem og skrelle poteter til kona kommer hjem...

Skrevet

...som nå måtte skynde seg hjem og skrelle poteter til kona kommer hjem...

*knegg*

Skrevet

Jeg tror ikke de mener bokstavelig at kvinner må slutte å få barn. Jeg tror de spissformulerer et poeng for å få fram at omsorgsoppgavene i hjemmet er såpass skjevt fordelt mellom kjønnene at det hindrer kvinners likestilling i arbeidslivet.

Jeg er enig i at begrepet "ofrer seg" er uheldig, men det er nok sett i relasjon til den fokus på arbeidslivet som artikkelen har. Altså kvinner "ofrer" sin plass i

karrierelivet når de blir mødre.

Skrevet

Klart alt dette er greit så lenge parforholdet varer! Men - se på statistikken, hvor mange forhold varer i dag?

Da blir det deltidsarbeidende, lavtlønte alenemødre som må få sosialstøtte for å klare å forsørge seg og sine barn. Dette rammer ikke bare kvinnen men barnet også. Og dette har forverret seg etter at den nye bidragsloven trådte i kraft.

Det er viktig å jobbe for at kvinner og menn har likelønn.

Dere kvinner som har en jævlig behagelig hverdag som hjemmeværende, dere er utrolig lite solidarisk med andre kvinner som ikke har det så greit! Og vi sutrer ikke.

Jeg fatter ikke at dere kan forsvare at en mann med 3 år på ingeniørhøyskole har rett på mye høyere lønn en en sykepleier med 3 år på sykepleierskole. Så lenge dere ikke makter å se lenger enn like utenfor deres egne stuevindu blir det aldri likestilling!!

"Jeg fatter ikke at dere kan forsvare at en mann med 3 år på ingeniørhøyskole har rett på mye høyere lønn en en sykepleier med 3 år på sykepleierskole."

Hva hadde det med saken å gjøre? Kvinner kan også ta ingeniørskole, eller hva?

Skrevet

"Jeg fatter ikke at dere kan forsvare at en mann med 3 år på ingeniørhøyskole har rett på mye høyere lønn en en sykepleier med 3 år på sykepleierskole."

Hva hadde det med saken å gjøre? Kvinner kan også ta ingeniørskole, eller hva?

Nei fysjameg, har du hørt på maken. Nei, vi kvinner hører til på kjøkkenet.

Tenke seg til, en kvinne på ingeniørhøyskole. Si meg, er du tullerusk?

Skrevet

Men kvinnene som tar ingeniør utdannelse ender ofte opp med dårligere lønn enn menn allikevel.

En bekjent av meg som har 3-årig ingeniørutdannelse syns det var helt greit at jeg som hadde 6-årig lærerutdannelse tjente 200 000 mindre enn henne. De skapte jo noe, dro inn pengene så vi fikk lønn liksom :)

Skrevet

Uff, nei, jeg ble visst litt forvirret og overmodig her...

*tusler tilbake til oppvaskkummen*

Skrevet

Men kvinnene som tar ingeniør utdannelse ender ofte opp med dårligere lønn enn menn allikevel.

En bekjent av meg som har 3-årig ingeniørutdannelse syns det var helt greit at jeg som hadde 6-årig lærerutdannelse tjente 200 000 mindre enn henne. De skapte jo noe, dro inn pengene så vi fikk lønn liksom :)

Jo, det kan nok ofte hende at man sakker litt bakut likevel,- det er så.

Jeg ser selv på min egen jobb, at jeg har valgt å la være å strebe, jeg liker å jobbe slik jeg gjør, og gidder ikke satse på å stige i gradene (altså lederansvar etc.). Det er mitt valg - og jeg skjønner at kanskje snittet av menn i tilsvarende stillinger nok streber litt mer etter det - og får det - og derav mer lønn. Noe av statistikken kommer derfra også.

Skrevet

Seriøst, er det virkelig noen som mener det?

Lærerne gjør et av samfunnets viktigste jobber, synes jeg, og burde vært et av de yrkene med høyest lønn, sykepleiere også.

Skrevet

Ha ha! Hadde vi ikke hatt lærere i utg.pkt., ville ingen kunne studert og blitt ingeniører heller!

Så den kan du dra neste gang h*n prøver seg og er ovenpå.

Skrevet

Ha ha! Hadde vi ikke hatt lærere i utg.pkt., ville ingen kunne studert og blitt ingeniører heller!

Så den kan du dra neste gang h*n prøver seg og er ovenpå.

Det er endel år siden hun sa det, jeg tror kanskje hun har blitt litt rundere etterhvert.

Men jeg tror jeg brukte argumentet om at uten lærere ingen utdannelse :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...