Gå til innhold

Likestilling - vi må slutte å få barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst, er det virkelig noen som mener det?

Lærerne gjør et av samfunnets viktigste jobber, synes jeg, og burde vært et av de yrkene med høyest lønn, sykepleiere også.

En ting er hva man mener, en annen ting hva som er praktisk gjennomførbart.... Man kan ikke lønne alle som direktører, og Norge er vel også et av de landene med minst lønnsforskjeller også, så vidt jeg vet? Altså forskjell mellom folk med og uten utdannelse.

Jeg har 6 års universitetutdannelse, jobber ikke som lærer (som forøvrig har hatt en gangske god lønnsvekst de siste årene - de er langt fra så lavtlønte som de var!), men har likevel venner og bekjente med mindre utdannelse (eller ingen utdannelse), som tjener mer enn meg.

Felles for dem er vel stort sett at de også jobber mer enn meg også (jeg har 100% stilling).

I tillegg har de også tjent penger mens jeg studerte. Mens jeg enda betaler for de årene.

Selvfølgelig er det ganske kjiipt hvis man tenker på det isolert. Men på den andre siden så ville jeg ikke vært studietiden for uten - både mht hva den ga meg faglig og sosialt.

Og jeg kunne også jobbet andre steder hvor jeg ville tjent vesentlig bedre - men også måtte ha jobbet vesentlig mer.

Jeg har en jobb jeg trives i, med spennende og utfordrende arbeisoppgaver.

Mine valg har vært bevisste hele veien, og jeg angrer ikke.

Og jeg klager ikke.

Beste hilsen fra

Videoannonse
Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• mariaflyfly

5

• snø

4

• tvilling75

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En ting er hva man mener, en annen ting hva som er praktisk gjennomførbart.... Man kan ikke lønne alle som direktører, og Norge er vel også et av de landene med minst lønnsforskjeller også, så vidt jeg vet? Altså forskjell mellom folk med og uten utdannelse.

Jeg har 6 års universitetutdannelse, jobber ikke som lærer (som forøvrig har hatt en gangske god lønnsvekst de siste årene - de er langt fra så lavtlønte som de var!), men har likevel venner og bekjente med mindre utdannelse (eller ingen utdannelse), som tjener mer enn meg.

Felles for dem er vel stort sett at de også jobber mer enn meg også (jeg har 100% stilling).

I tillegg har de også tjent penger mens jeg studerte. Mens jeg enda betaler for de årene.

Selvfølgelig er det ganske kjiipt hvis man tenker på det isolert. Men på den andre siden så ville jeg ikke vært studietiden for uten - både mht hva den ga meg faglig og sosialt.

Og jeg kunne også jobbet andre steder hvor jeg ville tjent vesentlig bedre - men også måtte ha jobbet vesentlig mer.

Jeg har en jobb jeg trives i, med spennende og utfordrende arbeisoppgaver.

Mine valg har vært bevisste hele veien, og jeg angrer ikke.

Og jeg klager ikke.

Beste hilsen fra

Men man burde kanskje til tider lønne direktører litt mindre.

Ihvertfall er jeg veldig imot alle de flotte fallskjermene de får for ikke å gjøre jobben sin.

Skulle også gjerne hatt en hvis det skulle vise seg at jeg gjorde en dårlig jobb og de ville bli kvitt meg :)

Skrevet

Men man burde kanskje til tider lønne direktører litt mindre.

Ihvertfall er jeg veldig imot alle de flotte fallskjermene de får for ikke å gjøre jobben sin.

Skulle også gjerne hatt en hvis det skulle vise seg at jeg gjorde en dårlig jobb og de ville bli kvitt meg :)

Hihihi, jeg vil også ha fallskjerm!!!

Helt enig i at diiiigre fallskjermer er helt idiotiske. Noen har forklart meg at man må ha slike for at noen skal tørre å ta jobbene, driter de seg ut får de ikke jobb igjen. Sies det.

Men hvor inspirerende er det å gjøre en god jobb når man vet at om man spakes så får man betalt så mye at man aldri trenger å jobbe igjen?? Det henger ikke på greip at man får mer penger for å gjøre en dårlig jobb, enn man gjør om man gjør en god jobb...

Men som sagt, hadde noen kastet en fallskjerm etter meg, hadde jeg ikke protestert ;o)

Beste hilsen fra

Gjest likestilling ja takk
Skrevet

Kan ikke du sette inn et innlegg her om disse tingene når du har fått barn og skjønner litt mer av dette?

Ikke så lurt alltid å uttale seg så bastant om ting man tydeligvis ikke har personlig erfaring med, mye som endrer seg da vet du.

Dette var ment som et godt råd til deg.

He, he, jeg har faktisk fire barn, og jeg vet hva jeg snakker om!

Skrevet

...som nå måtte skynde seg hjem og skrelle poteter til kona kommer hjem...

Eller kanskje måtte arbeide for å forsørge sin familie? Det er vel bare hjemmeværende som har tid til å sitte her inne hele dagen?

Skrevet

Eller kanskje måtte arbeide for å forsørge sin familie? Det er vel bare hjemmeværende som har tid til å sitte her inne hele dagen?

Ja, eller de trygdede, eller de som DOL'er i stedet for å ta en røyk - 3 trapper ned....etc, etc. :)

Skrevet

"Jeg fatter ikke at dere kan forsvare at en mann med 3 år på ingeniørhøyskole har rett på mye høyere lønn en en sykepleier med 3 år på sykepleierskole."

Hva hadde det med saken å gjøre? Kvinner kan også ta ingeniørskole, eller hva?

Det handler om tradisjonelle valg. Selvfølgelig kan kvinner velge samme yrker som menn. Men det er et utrolig dårlig argument som ikke bidrar til kampen for likelønn.

Hva ville skjedd hvis alle valgte ingeniør i stedet for sykepleier?

Er det ikke legitimt å belønne personer, i dette tilfellet er flertallet kvinner, som velger yrker med lav lønn, ugunstig arbeidstid og lav status. Alle med litt omløp i hodet vet hvor viktig en sykepleier er . I stedet for å støtte sykepleiernes kamp om like god lønn som de i typiske mannsyrker kommer dere med svada om egne valg! Dere er jamen noen gode medsøstre.

Tenk dere et samfunn fullt av ingeniører og ingen sykepleiere!!

Skrevet

Jeg ble også utrolig provosert over artikkelen! Jeg er kjempeglad for at jeg får gå hjemme med jenta mi, mens mannen min vil jobbe fullt. Hvorfor denne evige likestillingsdebatten. Vi er forskjellige. Men at man skal ha lik lønn for samme arbeid er en selvfølge. At vi har forskjellige interesser er noe annet...

Skrevet

Hvorfor har det blitt så høye skilsmissetall?

Jeg er temmelig sikker på at i de forholdene hvor mor går hjemme eller jobber redusert, er tonen mye bedre enn der hvor begge kommer heseblesende hjem kl 17, med hver sin unge under armen.

Kanskje skilsmisse-statistikken hadde gått ned hvis mange ventet med karriere til etter barna hadde blitt litt større..?

Skrevet

Jeg leste også den, og reagerte på at det ble sagt at de som velger å ta omsorg for ungene sine _ofrer_ seg. Hallo!?!?? Er det et offer å ta vare på barna sine?? Blir det ikke, når det fremheves at menn bør ta mer ansvar og større andel av permisjonen nettopp framhevet at det er _bra_ å få bedre kontakt med ungene??

Hvis vi sier at mannfolk har godt av å ta mer av permisjonen, mens vi samtidig sier at kvinner må slutte å ofre seg - snakker vi ikke litt i mot oss selv da??

Selvfølgelig er det ikke bra om et par får barn og kvinnen tvinges til å være hjemme når hun egentlig ville jobbe. Men alvorlig talt - burde man ikke snakket sammen om det _før_ man får barn?? En kvinne som ønsker å gjøre skikkelig karriere bør finne seg en mann som ikke ønsker det - og omvendt. Ellers bør man rett og slett la være å få barn!

Så jeg er enig med det som skrives - par hvor verken mor eller far ønsker å ha permisjon, og heller ikke klarer å bli enige om fordeling av ansvaret videre i oppveksten, de bør ikke få barn!

Men det finnes nok av familier der mor og far blir enige om å få barn, og hvordan de skal fordele permisjon og omsorg. Og da bør det for pokker ikke sies at den - enten det er mor eller far eller man fordeler det - har _ofret_ seg!!!!

Jeg har ikke ofret meg, jeg har tatt et helt selvstendig, nøye gjennomtenkt valg hvor jeg ønsker å prioritere barn framfor å gjøre stor karriere.

Da jeg valgte jobb var det viktig for meg å ha en jobb hvor det er akseptert at man har barn og prioriterer dem. Der sjefen ikke blir sur over planleggingsdager, syke barn og foreldrekaffe. Eller at man går hjem kl 15 noen dager.

Og tro det eller ei, det finnes faktisk slike arbeidsplasser også for oss med 6 år på universitet, hvor man får spennende arbeidsoppgaver og har kjekke kolleger.

Joda, det er helt sant at mannen min jobber mer og tjener mer enn meg. Men det har jeg overhode ikke noe problem med at han gjør. Vi hadde snakket sammen om dette lenge før vi fikk unger, og var veldig enige om arbeidsfordelingen. Jeg ble ikke tvunget til å ta hele permisjonen, jeg hadde lyst til det. Det er ingen som tvinger meg til å være den som henter i barnehagen, jeg går med glede hjem når arbeidsdagen er slutt.

Og når vi får nummer to er det _jeg_ som sier at jeg har lyst til å gå ned i 80% stilling. Fordi jeg har lyst på mer tid sammen med de ungene jeg har valgt å få.

Det er ikke noe offer, men noe jeg gleder meg til.

La oss heller snakke om hva de offrer de som jobber ræva av seg og aldri ser ungene sine...

Og nei, min mann er ikke en av dem, heldigvis :-)

Dreier likestilling seg bare om lønn og karriere??? Her kritiserer vi mannfolkene for at de knapt ser ungene sine, og så kjemper vi for å oppnå det samme selv...

Beste hilsen fra

Utrolig enig med deg!

Skrevet

Du er jo så blåst at det jeg skriver uansett ikke vil ha noen virkning, men jeg prøver likevel.

Det skal være lik lønn for likt arbeid. Men det skal selvfølgelig ikke være lik lønn for like mange års utdanning.

En ingeniør tjener bedre enn en sykepleier fordi markedet er villig til å betale mer for en ingeniør. Slik må det være. Men vi må jobbe for at en kvinnelig og en mannlig inengiør/sykepleier tjener det samme. Det er der problemet ligger.

Når det gjelder kvinner som jobber deltid mens barna er små, så gjør ikke dette dem automatisk til sosialklienter dersom forholdet ryker. Det som skjer er at de har opparbeidet mindre ansenitet og vil tjene litt mindre enn ved 100% jobb, resten av livet. Det kan bli en del penger over tid, men ikke så mye at de må gå på sosialen.

Det må også være lov å velge tid med sine barn framfor penger.

En kan uansett ikke forvente at en person som jobber 80% stilling skal tjene like mye som en som jobber 100-120%.

Hva faen slags debatt-teknikk er det du bruker? Har du ikke annet å argumentere med enn at jeg er blåst mellom ørene??

Gjest Nå var du dum, nå... :)
Skrevet

Klart alt dette er greit så lenge parforholdet varer! Men - se på statistikken, hvor mange forhold varer i dag?

Da blir det deltidsarbeidende, lavtlønte alenemødre som må få sosialstøtte for å klare å forsørge seg og sine barn. Dette rammer ikke bare kvinnen men barnet også. Og dette har forverret seg etter at den nye bidragsloven trådte i kraft.

Det er viktig å jobbe for at kvinner og menn har likelønn.

Dere kvinner som har en jævlig behagelig hverdag som hjemmeværende, dere er utrolig lite solidarisk med andre kvinner som ikke har det så greit! Og vi sutrer ikke.

Jeg fatter ikke at dere kan forsvare at en mann med 3 år på ingeniørhøyskole har rett på mye høyere lønn en en sykepleier med 3 år på sykepleierskole. Så lenge dere ikke makter å se lenger enn like utenfor deres egne stuevindu blir det aldri likestilling!!

Jeg skjønner ikke at en lege med 7 års høyere utdannelse skal tjene mer penger enn en som har 7 års videreutdanning innen renhold eller livets skole... :)

Skrevet

"..kvinner i gjennomsnitt har 40 prosent lavere bruttoinntekt enn menn.

- 20 prosent av gapet kan forklares med at kvinner jobber deltid, og at det er flere kvinnelige trygdede pensjonister. De resterende 20 prosentene kommer av at kvinner har lavere lønn enn menn "

Skrevet

Jeg ble også utrolig provosert over artikkelen! Jeg er kjempeglad for at jeg får gå hjemme med jenta mi, mens mannen min vil jobbe fullt. Hvorfor denne evige likestillingsdebatten. Vi er forskjellige. Men at man skal ha lik lønn for samme arbeid er en selvfølge. At vi har forskjellige interesser er noe annet...

Ja, ikke sant? det er jo ikke verre enn det. Jeg får ikke gubben min til å like å strikke skjerf om jeg står på hue! :) men jeg syns det er moro!

Skrevet

Det skulle man slett ikke tro.

Skrevet

Ser du ned på hjemmeværende mødre?

Og du sier du ikke sutrer.... Synes ikke det var annet sutring, jeg, skulle tro du var sjalu.

Lurer også på hvordan du har greid å "ofre deg" så mye at du har fått 4 barn. Har du gått hjemme og subbet gjennom 4 fødselspermisjoner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...