Gå til innhold

Dobbeltmoral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rasisme er et sårt tema for mange, men jeg klarer ikke å ikke legge merke til endel dobbeltmoral i forhold til rasisme.

I mange serier som går, der det er hovedsaklig mørke skuespillere, er det stuerent å komme med kommentarer som at "jeg er mørk og stolt av det".

Andre ting er at mange

svarte kaller andre svarte for brødre fordi dem er svarte. Tenk viss vi hvite hadde laget en serie der vi skrøt av hudfargen vår og kallet andre hvite for brødre. Hvorfor er det greit at mørke får komme med rasistiske kommentarer og ikke hvite? Ikke at jeg mener noen skal være rasistiske, men er bare irriterende at det noen har lov, mens andre er rasister.

Er mange diskusjoner her på DOL om rasisme mot invandrere, men når det viser seg gang på gang at enkelte grupper/personer er ekstreme med vold og ulovligheter, må vi da kunne diskutere dette problemet uten at f.eks sør kommer å roper ulv.

Jeg er kanskje ute på tynn is nå, men jeg blir bare så irritert over at det ikke går ann å diskutere reelle problem uten å få rasist slengt etter seg..

Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• flisa

4

• favn

4

• Grip

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er bare å blande seg inn i diskusjonen. Du får ikke så mye drittslenging som sør, Mr Kahn, Morsk og Grip får. De har laget seg sin egen dolslang og de morer seg sikker som bare det der de sitter og skriver til hverandre.

Skrevet

Det er bare å blande seg inn i diskusjonen. Du får ikke så mye drittslenging som sør, Mr Kahn, Morsk og Grip får. De har laget seg sin egen dolslang og de morer seg sikker som bare det der de sitter og skriver til hverandre.

Jeg var ikke ute etter å diskutere egentlig. Bare delte min frustrasjon ang rasisme :)

Skrevet

Tro det eller ei, men når Sør er på ferie er det dørgende stille og kjedelig her:-)

Innvandrngspolitikk er et tema som ikke kan diskuteres uten skyttergravstilstander. . Det er rett og slett for mye følelser inne i bildet på begge sider, nesten som EU-debatten.

Jeg har aldri sett en lengere debatt om innvandring på noe forum som ikke raskt utvikler. Det er bare et faktum alle som er engasjert i det må finne seg i.

Når det er sagt er jeg her først og fremst fordi jeg vil, og syns det er moro med munnhuggeri.

Skrevet

Historie er nøkkelordet!

Svarte og hvite USA f.eks. har en vidt forskjellig historie å se tilbake på. Det påvirker hva det er godtatt at man spøker med og kan også forklare hvorfor mange svarte føler en sterkere gruppetilhørighet enn den hvite majoriteten.

Skrevet

Douglas Adams skrev det så godt (fritt oversatt):

Det er godt mulig å sitte på en hest hele dagen uten å ha noen særlige tanker om hvilket forhold man har til hesten.

Derimot er det usannsynlig at noen skal sitte på ryggen din hele dagen, uten at du filosoferer om dette er rettferdig.

:-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du skriver: "å komme med kommentarer som at "jeg er mørk og stolt av det"."

Tenker du ikke på at det eksisterer kraftige organisasjoner som mener at svarte er mindreverdige? Det er ikke mer enn 10 år siden svarte i Sør Afrika ikke hadde rettigheter, og det er ikke så mange år før det var rasesegregering i USA også! Helt frem til 60 tallet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det ER forskjell på å "oppreise" seg som mørkhudet når man ser på historien - ikke ulikt kvinnesak! - Det er lov å si jeg er stolt av å være kvinne, og søstre etc. Både svarte og kvinner har historisk sett vært undertrykket.

Så det har liksom ikke noen mening å slå seg på brystet å si; Jeg er store hvite mann! :)

Skrevet

Douglas Adams skrev det så godt (fritt oversatt):

Det er godt mulig å sitte på en hest hele dagen uten å ha noen særlige tanker om hvilket forhold man har til hesten.

Derimot er det usannsynlig at noen skal sitte på ryggen din hele dagen, uten at du filosoferer om dette er rettferdig.

:-)

Med vennlig hilsen

Den var ikke dum.

Skrevet

Historie er nøkkelordet!

Svarte og hvite USA f.eks. har en vidt forskjellig historie å se tilbake på. Det påvirker hva det er godtatt at man spøker med og kan også forklare hvorfor mange svarte føler en sterkere gruppetilhørighet enn den hvite majoriteten.

Hvorfor er det greit at de svarte hele tiden påpeker at en annen er hvit i f.eks amerikanske komi-serier der alle skuespillerene er svarte? "White ass" "White bitch" osv osv...

Hvorfor skal de påpeke at de andre er hvite??? Hva hvis hvite hadde gjort dette mot svarte? Ramaskrik!

Idiotisk... En svart person kan kalle med "hvite ludder" (hadde ikke blitt glad for det da men..), men jeg kan ikke kalle en svart jente "svarte ludder", bare ludder hadde vært greit (vel, dårlig eksempel) men hadde jeg sagt "svart" foran hadde jeg vært rasist....???

Historie eller ei, trodde vi gikk for etnisk likestilling jeg? Er jo de svarte som niholder på det gamle-svart/hvitt greiene...

JEG har aldri hatt slaver, så hvorfor skal JEG svi for det?

Skrevet

Det ER forskjell på å "oppreise" seg som mørkhudet når man ser på historien - ikke ulikt kvinnesak! - Det er lov å si jeg er stolt av å være kvinne, og søstre etc. Både svarte og kvinner har historisk sett vært undertrykket.

Så det har liksom ikke noen mening å slå seg på brystet å si; Jeg er store hvite mann! :)

Du skriver: "Så det har liksom ikke noen mening å slå seg på brystet å si; Jeg er store hvite mann! :)"

Ihvertfall ikke for deg! :D

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvorfor er det greit at de svarte hele tiden påpeker at en annen er hvit i f.eks amerikanske komi-serier der alle skuespillerene er svarte? "White ass" "White bitch" osv osv...

Hvorfor skal de påpeke at de andre er hvite??? Hva hvis hvite hadde gjort dette mot svarte? Ramaskrik!

Idiotisk... En svart person kan kalle med "hvite ludder" (hadde ikke blitt glad for det da men..), men jeg kan ikke kalle en svart jente "svarte ludder", bare ludder hadde vært greit (vel, dårlig eksempel) men hadde jeg sagt "svart" foran hadde jeg vært rasist....???

Historie eller ei, trodde vi gikk for etnisk likestilling jeg? Er jo de svarte som niholder på det gamle-svart/hvitt greiene...

Poenget er jo at "de" fremdeles svir fordi forfedrene deres var slaver, og får fremdeles svi fordi det finnes masse rasisme forskjellige steder i verden.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du skriver: "Så det har liksom ikke noen mening å slå seg på brystet å si; Jeg er store hvite mann! :)"

Ihvertfall ikke for deg! :D

Med vennlig hilsen

*DÅN*

Skrevet

Tenker du ikke på at det eksisterer kraftige organisasjoner som mener at svarte er mindreverdige? Det er ikke mer enn 10 år siden svarte i Sør Afrika ikke hadde rettigheter, og det er ikke så mange år før det var rasesegregering i USA også! Helt frem til 60 tallet.

Med vennlig hilsen

Det er en underlig "logikk" du her presenterer.

Alle andre raser enn de hvite skal altså kunne fokusere på rase i ulike sammenhenger, med utgangspunkt i "historien".

Man gir da visse raser rett til å utøve rasisme, og denne rettigheten er selvsagt gjenstand for vurdering. Svarte skal altså ha en eksklusiv rett til å fokusere på egen rases fortreffelighet.

"Jeg er hvit og stolt av det" og "Jeg er svart og stolt av det", er likelydende begreper, og må vurderes på samme måte. (Ingen av uttrykkene er vel strengt tatt rasistiske, men jeg liker ingen av dem).

Skrevet

Alle andre raser enn de hvite skal altså kunne fokusere på rase i ulike sammenhenger, med utgangspunkt i "historien".

Man gir da visse raser rett til å utøve rasisme, og denne rettigheten er selvsagt gjenstand for vurdering. Svarte skal altså ha en eksklusiv rett til å fokusere på egen rases fortreffelighet.

"Jeg er hvit og stolt av det" og "Jeg er svart og stolt av det", er likelydende begreper, og må vurderes på samme måte. (Ingen av uttrykkene er vel strengt tatt rasistiske, men jeg liker ingen av dem).

det er som jeg skrev lebger opp her - en følge av undertrykkelse. De svarte ble undertrykket FORDI de var svarte (ulogisk) på lik linje som kvinner har blitt undertrykket FORDI de er kvinner - det er da naturlig at de som føler seg undertrykket sier slike ting.

MEN, man bør kunne komme videre en gang - og ikke spille på "offer-følelsen" fordi den er nedarvet/opplært/kultur.

Skrevet

Grip,

Det er ingen som påstår at du er underlegen fordi om du er hvit.

Du blir ikke nektet jobb fordi du er hvit.

Du blir ikke stoppet av politiet fordi du er hvit.

====

Å være stolt av å være svart dreier seg om å bekrefte at man IKKE er noe "undermenneske".

Å forfekte "stolthet over den ariske/hvite rase" er noe helt annet, og handler om å ville herske over andre.

Skrevet

Sånn har det blitt - på samme måte som man i en såpeserie kan si alt ulig stygt om en mann, men ikke om en kvinne, i egenskap av at hun er kvinne...tenk litt på den du.

Bare se hysteriet med damerumpene på IKEA - TENK om det hadde vært en svart damerumpe i tillegg - da hadde de vel gått i fakkeltog! :)

Gjest Til ditt eget beste
Skrevet

Med vennlig hilsen

Og så fins det organisasjoner som mener at alle "hvite" er onde, mindreverdige etc.

Og så har vi en viss marginalisert innsender på DOL som benytter enhver anledning til å angripe alt som er vestlig. Men hun/han er heldigvis bare en parentes :)

God bedring!

Skrevet

Og så fins det organisasjoner som mener at alle "hvite" er onde, mindreverdige etc.

Og så har vi en viss marginalisert innsender på DOL som benytter enhver anledning til å angripe alt som er vestlig. Men hun/han er heldigvis bare en parentes :)

God bedring!

Du skriver: "Og så fins det organisasjoner som mener at alle "hvite" er onde, mindreverdige etc."

Det gjør det sikkert, men de organisasjonene har ingen som helst makt. Jeg er helt hvit og har aldri merket noen som helst diskriminering mot hvite.

Du skriver: "Og så har vi en viss marginalisert innsender på DOL som benytter enhver anledning til å angripe alt som er vestlig. Men hun/han er heldigvis bare en parentes :)"

Hvis du sikter til meg, så har du kanskje såpass selvrespekt at du konkret forteller hvor jeg angrep "alt som er vestlig"?

Når/hvor?

Skrevet

Sånn har det blitt - på samme måte som man i en såpeserie kan si alt ulig stygt om en mann, men ikke om en kvinne, i egenskap av at hun er kvinne...tenk litt på den du.

Bare se hysteriet med damerumpene på IKEA - TENK om det hadde vært en svart damerumpe i tillegg - da hadde de vel gått i fakkeltog! :)

Hva er det for noe hysteri?

Det er da ikke menn som blir diskriminert i samfunnet, og har heller aldri vært det (med svært få unntak).

Sånt preik som du kommer med her viser bare mangel på respekt på de som blir diskriminert.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...