Gå til innhold

Dobbeltmoral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tro det eller ei, men når Sør er på ferie er det dørgende stille og kjedelig her:-)

Innvandrngspolitikk er et tema som ikke kan diskuteres uten skyttergravstilstander. . Det er rett og slett for mye følelser inne i bildet på begge sider, nesten som EU-debatten.

Jeg har aldri sett en lengere debatt om innvandring på noe forum som ikke raskt utvikler. Det er bare et faktum alle som er engasjert i det må finne seg i.

Når det er sagt er jeg her først og fremst fordi jeg vil, og syns det er moro med munnhuggeri.

Jeg kan godt tenke meg litt EU-debatt :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• flisa

4

• favn

4

• Grip

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Javel; JA.

Tror egentlig ikke at Norge kan holde seg så lenge utenfor, og hvorfor skal vi det?

Skrevet

Jeg er stolt av å være kvinne. Provoserer det deg?

Dette ble vanskelig, synes jeg. Jeg blir ikke det minste provosert av at du er stolt over å være kvinne.

Det som jeg forsøkte å få fram (men dog mislykkes med), var at rasebevissthet slik det framkommer i eksemplene, sjelden fører noe godt med seg, generelt sett.

Det hjelper jo ikke at hvite har et tvilsomt rulleblad i så måte, hvis andre raser og folk skal gjøre det samme igjen.

Skrevet

Tror egentlig ikke at Norge kan holde seg så lenge utenfor, og hvorfor skal vi det?

Økte kvoter på øl og røyk er grunn nok alene til å si Ja.

Når det gjelder alt mulig annet tror jeg det blir hipp som happ for de fleste:-)

Skrevet

Dette ble vanskelig, synes jeg. Jeg blir ikke det minste provosert av at du er stolt over å være kvinne.

Det som jeg forsøkte å få fram (men dog mislykkes med), var at rasebevissthet slik det framkommer i eksemplene, sjelden fører noe godt med seg, generelt sett.

Det hjelper jo ikke at hvite har et tvilsomt rulleblad i så måte, hvis andre raser og folk skal gjøre det samme igjen.

Svarte har hatt et ønske om å være hvite, afro-amerikanere har fortalt meg om komplekser pga. krøllete hår, bred nese og tykke lepper. Har aldri hørt slike tanker fra hvite. Derfor synes jeg det er forståelig at noen står fram og sier at de er stolte av å være dem de er. Kan kanskje begynne å sammenlignes med den diskrimineringen av overvektige i dagens samfunn. Mao. det

enorme fokuset på utseende og såkalt 'vellykkethet'.

Skrevet

"Black conciousness" handler om at man ikke er underdanige i forhold til hvite, men likeverdige. Utgangspunktet er at mange svarte selv tror at de aldri kan bli likeverdige.

"White supremacy" handler om at den hvite rase er overlegen sammenlignet med andre raser. Det er ingen som tror at "vi hvite er mindre verdt fordi vi er hvite".

Det er to helt forskjellige ting.

Skrevet

Økte kvoter på øl og røyk er grunn nok alene til å si Ja.

Når det gjelder alt mulig annet tror jeg det blir hipp som happ for de fleste:-)

Det gjelder vel mer enn øl og røyk. Forresten tror jeg at røyk er noe som kommer til å forsvinne i fremtiden. Hvis vi slutter å være så redd for at vi vil 'tape' penger eller verdier tror jeg vi kan begynne å se sikkerheten og verdien av å ha et samlet Europa.

Skrevet

Det gjelder vel mer enn øl og røyk. Forresten tror jeg at røyk er noe som kommer til å forsvinne i fremtiden. Hvis vi slutter å være så redd for at vi vil 'tape' penger eller verdier tror jeg vi kan begynne å se sikkerheten og verdien av å ha et samlet Europa.

Helt klart. Europa er en verdensdel som fremfor noen annen er preget av krig, konflikt og lidelse i mange århundrer.

Med EU og de sterke bånd som da knyttes vil det nesten bli umulig at dette skal skje på nytt.

Skrevet

Helt klart. Europa er en verdensdel som fremfor noen annen er preget av krig, konflikt og lidelse i mange århundrer.

Med EU og de sterke bånd som da knyttes vil det nesten bli umulig at dette skal skje på nytt.

Det kan bli borgerkrig en eller annen gang i fremtiden.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Svarte har hatt et ønske om å være hvite, afro-amerikanere har fortalt meg om komplekser pga. krøllete hår, bred nese og tykke lepper. Har aldri hørt slike tanker fra hvite. Derfor synes jeg det er forståelig at noen står fram og sier at de er stolte av å være dem de er. Kan kanskje begynne å sammenlignes med den diskrimineringen av overvektige i dagens samfunn. Mao. det

enorme fokuset på utseende og såkalt 'vellykkethet'.

Bortsett fra de som sprayer seg med brunfarge...

Skrevet

Bortsett fra de som sprayer seg med brunfarge...

De som sprayer seg med brunfarge får ikke afrikansk utseende, men det er riktig i dag er motetendenser preget av etniske minoritetsgrupper. Jeg har bodd i USA og studert minoritetskulturer. Hørte derfor forelesninger, og leste en del om hva minoritetene har skrevet om sine tanker og følelser over å være annerledes enn majoriteten. Angloamerikanere har ikke hatt noe ønske om å ha krøllete hår, bred nese og tykke lepper.

Skrevet

Eh..kremt...når jeg for en gangs skyld forsøker å være prinsippfast, går det skeis. Men, men...du har tilgitt meg så mye, at jeg regner det går greit denne gangen også.

Jada, for du vet jo godt at en sammenligning ikke henger på grip.

Gjest Til informasjon for deg
Skrevet

'Og så fins det organisasjoner som mener at alle "hvite" er onde, mindreverdige etc.'

Hvor finnes de?????

Det fins f.eks. en lang rekke "black power"-bevegelser som opplagt er rasistiske og mener at alle hvite er "onde". Disse holder til i USA.

Gjest Til orientering for deg
Skrevet

'Jeg er sikker på at det ikke er problematisk å finne nok av eksempler på "hvite" som diskrimineres eller som på annet vis utsettes for rasisme.'

Det finnes mange enkelte eksempler på slikt. Bl.a. ble mine døtre mobbet i gata hvor jeg bodde i USA fordi de var hvite. Det er likevel ikke et eksempel som viser at myndigheter diskriminerer hvite. Ser gjerne at du kommer med eksempler om det.

Ta deg en tur til post-koloniserte land i Afrika!

Skrevet

Det fins f.eks. en lang rekke "black power"-bevegelser som opplagt er rasistiske og mener at alle hvite er "onde". Disse holder til i USA.

Har du noengang truffet et medlem fra en slik organisasjon?

Har slike holdninger gjort at du ikke fikk jobb?

Vet du navnet på noen av medlemmene?

Skrevet

Ta deg en tur til post-koloniserte land i Afrika!

*kremt*

Jeg har bodd i Sør Afrika!

(Derav nicket!)

Skrevet

Har du noengang truffet et medlem fra en slik organisasjon?

Har slike holdninger gjort at du ikke fikk jobb?

Vet du navnet på noen av medlemmene?

I motsetning til deg har jeg ikke egen erfaring som base for mine uttalelser. Hadde du hatt litt kjennskap til sosiologi, ville du ha vært godt kjent med ulike rasistiske uttalelser fra div. "black power"-bevegelser.

Eller tror du virkelig at rasisme er noe som er et typisk "hvitt" fenomen?

Jeg minner til slutt om at en organisasjons makt i et samfunn ikke gjør de holdningene den representerer hverken bedre eller verre.

Om du for alvor hevder at det fins flere rasister blant "hvite" enn det fins blant "ikke-hvite", vel... da er du rasist.

I lys av dine mange rasistiske uttalelser på DOL vil ikke en slik bekreftelse komme som en overraskende.

Skrevet

*kremt*

Jeg har bodd i Sør Afrika!

(Derav nicket!)

Kjære lille deg, Sør -- din evt. erfaring fra Syd-Afrika er ikke representativ. Det dreier seg her om en høyst privat opplevelse. Jeg håper du etterhånden makter å skille mellom dine private opplevelser og allmenne fenomener.

Men siden du ikke har noen akademisk utdannelse, er vel viktigheten av d e t vanskelig å forstå?

Skrevet

I motsetning til deg har jeg ikke egen erfaring som base for mine uttalelser. Hadde du hatt litt kjennskap til sosiologi, ville du ha vært godt kjent med ulike rasistiske uttalelser fra div. "black power"-bevegelser.

Eller tror du virkelig at rasisme er noe som er et typisk "hvitt" fenomen?

Jeg minner til slutt om at en organisasjons makt i et samfunn ikke gjør de holdningene den representerer hverken bedre eller verre.

Om du for alvor hevder at det fins flere rasister blant "hvite" enn det fins blant "ikke-hvite", vel... da er du rasist.

I lys av dine mange rasistiske uttalelser på DOL vil ikke en slik bekreftelse komme som en overraskende.

Du skriver: "Eller tror du virkelig at rasisme er noe som er et typisk "hvitt" fenomen?"

Hvor har jeg påstått det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...