Gå til innhold

Hva innebærer det å sitte i varetekt?

Anbefalte innlegg

Gjest håper jeg ikke havner der
Skrevet

Hva er forskjellen på det og glattcelle? skjer dette på politistasjonen eller har fengslene også celler til varetekt?

Noen som vet eller som selv har vært i varetekt?

Videoannonse
Annonse
IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg sitter i varetekt fra tid til annen.

Da sitter jeg på vanlig celle i påvente at rettsaken skal komme i gang.

Varetekten blir (oftest) trekt fra dommen jeg får.

Skrevet

Noen kan jo sitte i varetekt i ett år, tenk bare på Orderudsaken, de satt jo veldig lenge inne uten dom.

Glattceller er på politistasjonen, og brukes max en natt, f.eks til de som er rusa, suicidale e.l.

Varetekt betyr rett og slett at politiet trenger et sted å oppbevare den siktede i påvente av tiltale og\eller dom.

Men det må være mer enn 50 prosents sjanse for at den siktede blir domfelt. Dersom en som har sittet i varetekt senere blir frikjent, har han nemlig krav på erstatning.

Skrevet

Noen kan jo sitte i varetekt i ett år, tenk bare på Orderudsaken, de satt jo veldig lenge inne uten dom.

Glattceller er på politistasjonen, og brukes max en natt, f.eks til de som er rusa, suicidale e.l.

Varetekt betyr rett og slett at politiet trenger et sted å oppbevare den siktede i påvente av tiltale og\eller dom.

Men det må være mer enn 50 prosents sjanse for at den siktede blir domfelt. Dersom en som har sittet i varetekt senere blir frikjent, har han nemlig krav på erstatning.

Folk har sittet på glattceller i ukesvis.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at noen har sittet i ukesvis, dvs. mer enn 3 uker.

Da er det isåfall et skikkelig brudd på alle menneskerettigheter.

Men jeg kan nok tenke meg at noen har blitt sittende mer enn en dag, ja. Dessverre.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at noen har sittet i ukesvis, dvs. mer enn 3 uker.

Da er det isåfall et skikkelig brudd på alle menneskerettigheter.

Men jeg kan nok tenke meg at noen har blitt sittende mer enn en dag, ja. Dessverre.

Det er ikke uvanlig ved Grønland politikammer.

Skrevet

Det er ikke uvanlig ved Grønland politikammer.

Javel, der jobber ikke gubben min, så da frikjenner jeg han :)

Skrevet

Ang. maks en natt: Det riktige er vel maks ett døgn før fengslingskjennelse. Dvs. man må fremstilles i retten og få saken vurdert om man skal kunne holdes lengre i varetekt enn ett døgn

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ang. maks en natt: Det riktige er vel maks ett døgn før fengslingskjennelse. Dvs. man må fremstilles i retten og få saken vurdert om man skal kunne holdes lengre i varetekt enn ett døgn

Når jeg er ordentlig sinna har det hendt at de har holdt meg der ei uke.

Skrevet

Når jeg er ordentlig sinna har det hendt at de har holdt meg der ei uke.

Ble du glad igjen da?

Skrevet

...og månedsvis - leser her hvor jeg bor om en som nå har sitti så lenge at kortidshukommelsen er forsvunnet. Sinnslidelse neste?

Tragisk ordning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...