Gå til innhold

Dyrt å leve sundt?

Anbefalte innlegg

Gjest slim_shady
Skrevet

Hei!

Jeg har en overvektig, veier ca 80 kg, søster som er student. Jeg har selvfølgelig ikke noe imot at hun er noen kilo for mye!!

Men stemmer det hun sier, at det er så dyrt å leve sundt når man er student?

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at det er dyrere for studenter enn andre å leve sunt.

Jeg tviler også på at det er dyrere å kjøpe f.eks. et eple i stedet for en sjokolade, fisk i stedet for pølser, grønnsaker i stedet for pommes frites osv.

Skrevet

Jeg tviler også på at det er dyrere å kjøpe f.eks. et eple i stedet for en sjokolade, fisk i stedet for pølser, grønnsaker i stedet for pommes frites osv.

Nja, dette har mange sider! Jeg har også en student-søster. Hun er svært flink til å lage mat (sunn mat, også) men hun og samboeren er enormt fattige for tida, de bor dyrt, og har for mye å gjøre med eksamener til å kunne jobbe noe ved siden av nå.

De lever på pasta (uten saus) og nudler. Det er ikke fordi søstera mi ikke vet hva hun burde ha spist, men de er for sultne og for blakke når det blir middagstid.

Jeg har slanket meg litt med Fedon, og det er dyrt, det!

Skrevet

Det er mye usunn og billig mat tilgjengelig. Særlig om man bor sentralt får man ekstremt mange kalorier for pengene fra utallige hurtigmatsteder. Noe av dette er sunt, mye er usunt, men nesten alt innholder mange kalorier.

På den annen side er det slett ikke dyrt å spise sunn mat. Selve råvarene er billige, men om man skal spise godt, variert og sunt krever det egeninnsats og kunnskap.

Frukt og grønnsaker er faktisk veldig billig i sentrale strøk, særlig om man tenker litt over hva det er sesong for. (Jordbær i januar er dyrt - i juli nærmest gratis.)

Bønner, linser etc. er tilnærmet gratis - særlig om man kjøper tørre i stedet for ferdig kokt på boks. (En boks ferdig kokte kikerter får man for ca. 6 kr. Tørkede kikerter koster kanskje 2-3 kr for samme mengde.)

Fersk fisk kan ofte være billigere enn frossen! Laks f.eks. er ofte latterlig billig i fiskediskene.

Av egen erfaring vet jeg at usunne kostvaner ikke skyldes dårlig råd, men at det er så lett å ty til de usunne, lett tilgjengelige alternativene. Dernest er det også vanskeligere å etablere sunne vaner når man bor alene, ikke har ansvar for barn etc. Mange studenter har dessuten dårlige kjøkkenfasiliteter som ikke inspirerer til å lage mat.

Skrevet

Ja, det koster å være sunn - ikke minst av tid.

Jeg har vært student i snart 7 år, da med stor fokus på kosthold. Kostholdet mitt består av mye kylling/tunfisk + ubehandlet ris og grønnsaker. Mye kornblandinger til frokost og kvelds - men det er jo ikke direkte billig. Frukt er relativt dyrt. Mye krydder i maten er viktig for meg - og det er svindyrt.

Et nudlemåltid koster 3-4 kroner. Et kyllingmåltid koster fort 30-40 og en halvtimes matlaging. Det er ikke bare pengene som er problemet - da heller tiden.

Skrevet

Det er ikke dyrere å leve sundt, enn å leve på junk food! Jeg er selv en overvektig student som går på en slags "diett" nå, LIBRA. Jeg sparer faktisk på å kjøpe sund mat.

Tidligere gikk jeg mye ut og spiste + at det ble alltid litt ekstra usund mat i handlekurva når jeg handlet. Nå har jeg droppet alt det, og stor koser meg med min nye livsstil og mye romsligere økonomi!

Skrevet

Jeg synes det blir dyrt hvis jeg skal spise sunt hele tiden, man trenger gjerne mer ingredienser når man skal lage noe fra scratch og da synes jeg det ofte blir billigere å kjøpe f.eks en ferdig pizza til 22kr. Men en annen ting når man er student som jeg merker er at man som oftest har lite tid til å bruke mye tid på å lage mat. Når man kommer hjem etter en lang dag med lesing på skolen er det ganske deilig å bare sette pizza'en inn i ovnen enn å begynne å skulle skjære opp grønnsaker og lage ditt og datt.

Skrevet

Man kan fint klare å leve sunt uten at det blir for dyrt - men det koster til gjengjeld en del innsats.

Gjest av og til
Skrevet

Det er dyrere om man skal bruke mye grønnsaker og salat, ja. Dessverre.

Skrevet

Det er det. Sunnt kosthold betyr bl.a mye grøntfor og frukt, og rent kjøtt. De fleste er vel enige om at indrefilet, entrecote etc. ikke er noe man har råd til å spise et par ganger om dagen når man er student :-)

".........................."

Skrevet

Det er ikke dyrere å leve sundt, enn å leve på junk food! Jeg er selv en overvektig student som går på en slags "diett" nå, LIBRA. Jeg sparer faktisk på å kjøpe sund mat.

Tidligere gikk jeg mye ut og spiste + at det ble alltid litt ekstra usund mat i handlekurva når jeg handlet. Nå har jeg droppet alt det, og stor koser meg med min nye livsstil og mye romsligere økonomi!

"Det er ikke dyrere å leve sundt, enn å leve på junk food!"

Det finnes jo en mellomting, da. Man må ikke spise junkfood for å spise mindre sundt.

"............................."

Skrevet

Jovisst er det dyrere for studenter, iom. at de som regel har mindre penger. Det er jo snakk om hvor stor prosent av pengene som går til mat. Tjener man 500' i året så blir den andelen mindre enn om man tjener 100'.

"........................."

Skrevet

Jovisst er det dyrere for studenter, iom. at de som regel har mindre penger. Det er jo snakk om hvor stor prosent av pengene som går til mat. Tjener man 500' i året så blir den andelen mindre enn om man tjener 100'.

"........................."

På den annen side.... da er jo også junkfood dyrere for studenter?

Skrevet

På den annen side.... da er jo også junkfood dyrere for studenter?

Å ja. Junkfood er veldig dyrt å leve på. Jeg har problemer med å leve ordentlig sundt p.g.a økonomien - men jeg hadde heller ikke kunnet levd på junkfood.

".........................."

Skrevet

Jeg synes det blir dyrt hvis jeg skal spise sunt hele tiden, man trenger gjerne mer ingredienser når man skal lage noe fra scratch og da synes jeg det ofte blir billigere å kjøpe f.eks en ferdig pizza til 22kr. Men en annen ting når man er student som jeg merker er at man som oftest har lite tid til å bruke mye tid på å lage mat. Når man kommer hjem etter en lang dag med lesing på skolen er det ganske deilig å bare sette pizza'en inn i ovnen enn å begynne å skulle skjære opp grønnsaker og lage ditt og datt.

Spis en brødsmule el lign før du setter igang med matlaging, så orker du det.

Skrevet

Spis en brødsmule el lign før du setter igang med matlaging, så orker du det.

har egentlig ikke noe med at jeg ikke orker, det handler mer om prioritering av tid. f,eks etter en lang dag på skolen prioriterer jeg heller å dra å trene enn å bruke den tiden på kjøkkenet. Det er noen ganger jeg lager ting fra bunn av, men det er nok mest i helgene.

Gjest Mener jeg...
Skrevet

Nja, dette har mange sider! Jeg har også en student-søster. Hun er svært flink til å lage mat (sunn mat, også) men hun og samboeren er enormt fattige for tida, de bor dyrt, og har for mye å gjøre med eksamener til å kunne jobbe noe ved siden av nå.

De lever på pasta (uten saus) og nudler. Det er ikke fordi søstera mi ikke vet hva hun burde ha spist, men de er for sultne og for blakke når det blir middagstid.

Jeg har slanket meg litt med Fedon, og det er dyrt, det!

Hvordan slanket du deg med fedon? Har du noen tips å komme med?

Vi prøver å leve sundere, men fantasien er dårlig når det kommer til å lage mat og forsåvidt kunnskapene også :-)

Skrevet

Hvordan slanket du deg med fedon? Har du noen tips å komme med?

Vi prøver å leve sundere, men fantasien er dårlig når det kommer til å lage mat og forsåvidt kunnskapene også :-)

Hei.

Det er mange ulike og motstridende meninger om Fedon og liknende kurer. Jeg vil, ut fra mitt vurderingsgrunnlag, fraråde deg fra Fedon-kuren. Du vil oppleve et karbohydratinnhold i kroppen som er langt under det anbefalte, og karbohydrater er faktisk kroppens eneste raskeste energiform, og er livsnødvendig for visse situasjoner kroppen kan komme i. I tillegg vil det høye protein-inntaket føre til ekstremt raskt forhøyet kolesterolverdi, noe som kan nedsette leverfunksjonene, fortette blodåreveggene osv.

Mitt råd blir da: Hold deg unna dietter som nekter deg å spise noe, og de som favoriserer proteiner fremfor karbohydrater/fett. Vær fokusert på at det du putter i deg skal være magert, men ikke tenk på om det er mest karbohydrater eller proteiner i det. Ikke bry deg om å se på varedeklarasjoner for å telle kalorier, proteiner, fett og karbohydrater. Fokuser på å sette sammen farverike måltider, mange farger i måltidet, vil stort sett være en indikasjon på et sunt måltid. Velg forskjellige grønnsaker, eksperimenter litt med wok etc.

Og husk at man ikke skal fylle opp halve tallerkenen med kjøtt, kjøtt skal være i mindretall på tallerkenen.

Det er også slik at dersom kroppen kommer i underskudd på proteiner, fett eller karbohydrater, vil den være redd for at dette skal skje igjen, og begynne en mindre (for deg) hensiktsmessig lagringsprosess av den byggestenen det blir mangel på. F.eks. med fett kan kroppen da "holde på" fettlageret lengre enn den ville ha gjort ved vanlig, normalt inntak av fett.

Dette ble langt, men poenget er: Ikke bry deg om kalorier, proteininnhold osv. Fokuser på å spise variert!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...