Gå til innhold

Hvordan kan sånt skje?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei dimmi,

I vårt samfunn er vi så heldige at døden (stort sett) bare er noe som rammer "de gamle". Det er (heldigvis) nesten utenkelig at barn skal dø.

Men det er ikke lenge siden det var annerledes, og i mesteparten av verden er det jo ofte fremdeles slik at man har et langt nærmere forhold til døden, fordi det er vanligere at noen dør unge.

Problemet er at vi her ofte glemmer vår egen dødelighet, og hvor skjørt livet kan være.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei dimmi,

I vårt samfunn er vi så heldige at døden (stort sett) bare er noe som rammer "de gamle". Det er (heldigvis) nesten utenkelig at barn skal dø.

Men det er ikke lenge siden det var annerledes, og i mesteparten av verden er det jo ofte fremdeles slik at man har et langt nærmere forhold til døden, fordi det er vanligere at noen dør unge.

Problemet er at vi her ofte glemmer vår egen dødelighet, og hvor skjørt livet kan være.

Med vennlig hilsen

...fra en som åpenbart ikke har barn selv.

Moralen er; det kan sikkert bare dø flere 11- åringer, vi har mange å gå på her hjemme, fordi det dør 60.000 barn hver dag av sult og sykdommer rundt i verden.

Din relativisme er på høyde med din antisemittisme.

Skrevet

Moralen er; det kan sikkert bare dø flere 11- åringer, vi har mange å gå på her hjemme, fordi det dør 60.000 barn hver dag av sult og sykdommer rundt i verden.

Jeg vil oppfordre deg til å finne en voksenperson som kan lese innlegget for deg, siden du åpenbart ikke klarer det selv.

Skrevet

Klart det skjer.

Unger får da både hjertestans, kreft og hjerneslag akkurat som voksne. Det er jo sånne uungåelige tragedier. Det er ikke bare gamle folk som blir syke. Jeg trodde alle var klar over det.

Jeg har snakket med alle ungene om det, selv om man er barn så er det ikke sikkert man lever til man er 70. Man kan dø i morgen og det er viktig å ta vare på dagen i dag.

Skrevet

Klart det skjer.

Unger får da både hjertestans, kreft og hjerneslag akkurat som voksne. Det er jo sånne uungåelige tragedier. Det er ikke bare gamle folk som blir syke. Jeg trodde alle var klar over det.

Jeg har snakket med alle ungene om det, selv om man er barn så er det ikke sikkert man lever til man er 70. Man kan dø i morgen og det er viktig å ta vare på dagen i dag.

Nemlig!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nemlig!

Med vennlig hilsen

Jeg blir litt overrasket jeg.

Lærer ikke foreldre ungene om døden? Jeg har ikke skremt mine, ingen av dem har vært redde men vi har jo snakket om det når de var rundt 5-6 år. Og de har vært fullt klar over at det ikke er en ting som skjer gamle mennesker.

Skrevet

Husker fra begynnelsen av året. Da var det en 14 år gammel jente som segnet om og døde av hjertestans midt under en fotballkamp. Det var ikke kjent at det var noe medisinsk galt med henne heller.

Skrevet

Jeg blir litt overrasket jeg.

Lærer ikke foreldre ungene om døden? Jeg har ikke skremt mine, ingen av dem har vært redde men vi har jo snakket om det når de var rundt 5-6 år. Og de har vært fullt klar over at det ikke er en ting som skjer gamle mennesker.

Men "dimmi" er vel ikke en unge?

Det er jo *voksne* blant oss som tilsynelatende ikke forstår det.

Selvsagt er det grusomt når barn dør, men at ett barn i Norge dør som 11 åring er jo ikke "overraskende". Ingen av oss lever evig. To av mine venner døde i barndommen - en av kreft, den andre i en bilulykke.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt er det grusomt når barn dør, men at ett barn i Norge dør som 11 åring er jo ikke "overraskende". Ingen av oss lever evig. To av mine venner døde i barndommen - en av kreft, den andre i en bilulykke.

Med vennlig hilsen

Men når voksne, som dimmi da, er så overrasket, da tyder det på at de ikke har snakket med henne om det når hun var liten og at hun ikke forteller ungene sine om det.

Jeg er så heldig jeg at jeg enda ikke har minstet noen rundt meg som jeg har brydd meg om. Men det ser ut som at minstemann kommer til å miste bestefaren sin og jeg får ikke lov av faren og snakke med ham om det. Og han får ikke lov å besøke bestefaren på sykehuset.

Men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Men når voksne, som dimmi da, er så overrasket, da tyder det på at de ikke har snakket med henne om det når hun var liten og at hun ikke forteller ungene sine om det.

Jeg er så heldig jeg at jeg enda ikke har minstet noen rundt meg som jeg har brydd meg om. Men det ser ut som at minstemann kommer til å miste bestefaren sin og jeg får ikke lov av faren og snakke med ham om det. Og han får ikke lov å besøke bestefaren på sykehuset.

Det er klart jeg vet at barn dør, både av kreft og andre sykdommer. Men det er jo sjokkerende når et tilsynelatende frisk barn faller om og dør på en håndballkamp?

Alle foreldre ville vel blitt sjokkert hvis de i stedet for å få 11-åringen hjem fra en kamp som er tapt eller vunnet får hjem en båre?

Det jeg vel egentlig lurer på er om dette barnet kanskje hadde en uoppdaget feil med hjertet? 11-åringer får vel ikke hjerteinfarkt?

Skrevet

Det er klart jeg vet at barn dør, både av kreft og andre sykdommer. Men det er jo sjokkerende når et tilsynelatende frisk barn faller om og dør på en håndballkamp?

Alle foreldre ville vel blitt sjokkert hvis de i stedet for å få 11-åringen hjem fra en kamp som er tapt eller vunnet får hjem en båre?

Det jeg vel egentlig lurer på er om dette barnet kanskje hadde en uoppdaget feil med hjertet? 11-åringer får vel ikke hjerteinfarkt?

Du skriver: "Alle foreldre ville vel blitt sjokkert hvis de i stedet for å få 11-åringen hjem fra en kamp som er tapt eller vunnet får hjem en båre?"

Selvsagt; det er da ingen som tror noe annet. Det ville selvsagt vært grusomt.

Poenget var mer at noen er overrasket over at "barn dør i Norge" - for selvsagt finnes det barn med uoppdaget hjertefeil, uoppdaget mange-andre-diagnoser også. Sånn er livet. Og døden. Dessverre.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvordan vet du at "dimmi" er en voksen dame?

Skrevet

De kan i hvert fall få blodpropp så det kan de nok.

http://www.lommelegen.no/art/art2376.asp

Skrevet

Hvordan vet du at "dimmi" er en voksen dame?

Nei, det vet jeg faktisk ikke. Men hun er i hvert fall ikke et barn.

Skrevet

Fint om du forbeholder hatet mot sør til de sakene der det er "relevant", alle de endeløse diskusjonene deres om jøder og "araberpakk". Er litt kjedelig å lese personlig oppgulp i andre tråder, thanks:-)

Skrevet

Fint om du forbeholder hatet mot sør til de sakene der det er "relevant", alle de endeløse diskusjonene deres om jøder og "araberpakk". Er litt kjedelig å lese personlig oppgulp i andre tråder, thanks:-)

...til å lese mine innlegg. På samme måten som det er plass til én million arabere i Israel, bør det være plass til én Israel-venn på DOL. Her pådrar du deg unødige plager.

Skulle DOL, mot formodning, være forbeholdt diskusjonstemaer som bare passer deg, så kan du alltids håpe på at jeg snart blir utestengt.

På politisk grunnlag, selvsagt.

Skrevet

Med vennlig hilsen

...har du noen personlige erfaringer som gjør det sååååååååååå mye lettere for den som mister et barn.

*gubbevammævæææl*

Skrevet

Har hørt at når slikt skjer med så unge så er det en medfødt feil i hjertet.

Det kan skje fort ja, er ikke langt mellom liv og død, det har jeg fått erfare. Alder ingen betydning.

Har selv mistet en 3-åring, alt gikk så fort. Akutt betennelse i strupehodet så han ble kvalt. Døde i mine armer.

Vi må leve dagen idag, ingen vet hva morgendagen bringer.

Skrevet

...har du noen personlige erfaringer som gjør det sååååååååååå mye lettere for den som mister et barn.

*gubbevammævæææl*

"dimmi" har ikke mistet noe barn, din tosk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...