Gå til innhold

arv: hva kan man be om?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur her
Skrevet

Når en person er død og noen skal arve kan det oppstå konflikter og vonde følelser. Vi skulle arve en bestemor. Så har en person fått henne til å skrive arven (alt) over på seg. Vi har det veldig trangt økonomisk, så jeg skal ikke legge skjul på at selv en tusenlapp hadde hjulpet. Men men. Vi må godta dette. Men: kan vi be om noen bilder? Det ville betydd MYE for oss og fått noen fotografier av familien. Synes det er urettferdig at alle skal gå til den ene. Savner bilder av sviger***, som døde da ektefellen min var liten. Ville også hatt bilder av bestemor/bestefar. Kan vi spørre om å få det, eller er det frekt? (Personen som fikk arven var jo egentlig litt frekk i utgangspunktet som utnyttet en syk og eldre person..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les i arveloven, særlig kapittel I og IV (1 og 4):

http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#map002

2/3 av formuen er pliktdelsarv, så den som har gått bort kan ikke ha bestemt at livsarvinger ikke får noe.

Men det er lenge siden jeg ble kjent med arveloven, orker ikke gå i detalj her nå. Bedre at du leser det selv og får innsikt i hva dere har rett på på den måten.

Gjest ikke signatur her
Skrevet

Les i arveloven, særlig kapittel I og IV (1 og 4):

http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#map002

2/3 av formuen er pliktdelsarv, så den som har gått bort kan ikke ha bestemt at livsarvinger ikke får noe.

Men det er lenge siden jeg ble kjent med arveloven, orker ikke gå i detalj her nå. Bedre at du leser det selv og får innsikt i hva dere har rett på på den måten.

Tusen takk for svar:)

Skrevet

Man kan ikke testamentere bort all arv, dersom det finnes livsarvinger. I og med at du kaller personen "bestemor" regner jeg med at du i dette tilfellet er barnebarn - og derfor livsarving. I utgangspunktet er det din mor eller far som er livsarvingen og som har _krav_ på arv, men dersom denne personen er død går arven videre til deg.

2/3 av arven SKAL altså gå til livsarvinger - noe som betyr at dersom bestemoren din har skrevet et testament som gir alt til en person, så er testamentet ugyldig. Ta det med til en advokat, så får du hjelp til å få det kjent ugyldig.

Skrevet

Ser du har fått en del svar om pliktdelsarv, og at en person med barn, barnebarn ikke kan testamentere bort mer enn en tredjedel av det hun etterlater seg.

Det er helt riktig. Men det går ikke frem fra det du skriver om det er snakk om et testament, eller om verdiene ble overført mens hun fremdeles var i live, f.eks i forbindelse med at hun flyttet på sykehjem.

Så lenge hun var i live kunne hun gi bort alt hun eide til hvem hun ville. Det avgjørende er hvilken betydning det hadde for henne mens hun levde. Eks: Hun gir bort bilen. Men hun bruker den som før, den nye eieren bruker den ikke, det er fortsatt hun som betaler regninger som forsikring, veiavgift, står for vedlikehold, reperasjoner etc. Da er det ikke en reell gave, og overføringen skulle skjedd i testaments form. Og da kommer begrensningene pliktdelsarven setter, inn i bildet.

Det kan være vanskelig å vurdere dette uten kunnskaper om arverett. Skjønner at du har dårlig råd, og å gå til advokat kan fort bli dyrt. Jeg vil derfor råde deg til å kontakte f.eks JussBuss hvis du trenger hjelp.

Uansett hvordan det forholder seg, kan du selvfølgelig spørre om å få noen bilder. Om ikke annet kan du be om å få kopiere/avfotografere de bildene du er interessert i.

Håper dette ordner seg for dere, uten for mye krangel i familien.

Skrevet

Dersom bestemor satt i uskiftet bo kunne hun ikke gi bort store verdier.

Skrevet

Dersom bestemor satt i uskiftet bo kunne hun ikke gi bort store verdier.

joda - dersom man sitter i uskiftet bo, så er utgangspunktet at man kan råde over verdiene som man vil. Unntaket gjelder fast eiendom og gaver som står i misforhold til boet - det kan ikke gis bort uten samtykke fra arvingene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...