Gå til innhold

Besteveninna mi har blitt sammen med psykologen min

Anbefalte innlegg

Gjest veninne og klient
Skrevet

veninna mi har nylig fått seg ny kjæreste og fortalt masse om han. til min forskrekkelse har jeg funnet ut at det er min behandler hun er sammen med. Han har et spesielt navn+ at han er psykolog. Jeg er 100 prosent sikker på at det er han.

Men hva i himmelens navn gjør jeg nå? Jeg har ikke truffet dem sammen ennå fordi han har vært ute og reist. (noe han forøvrig har fortalt meg i terapien at han skulle ha ferie)

MÅ jeg fortelle henne at jeg går i terapi hos ham? Eller skal jeg finne på unnskyldninger for at jeg ikke vil treffe dem sammen ?

Please help me . Trodde aldri dette skulle skje, men nå sitter jeg fint i det .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger da ikke si noe, og han har taushetsplikt. Eller du kan si det til henne.. (enklest?)

Gjest Veninne og klient
Skrevet

Du trenger da ikke si noe, og han har taushetsplikt. Eller du kan si det til henne.. (enklest?)

Så jeg må ut med at jeg går i terapi med han synes du? skjønner at det ikke er noen enkel løsning på dette men....

å treffe han i en annen setting vil bli for rart og merkelig synes jeg

Skrevet

Forstår godt at du ikke vil si noe. Er det helt hemmelig at du går i terapi? Det kan bli mange flaue/merkelige møter mellom dere om du ikke sier noe til venninnen din. Du vil kanskje oppføre deg litt rart, og hun vil forstå at noe ikke er som det skal... Kanskje du kan si til henne at du går i terapi (men ikke noe mer enn det!), og at kjæresten hennes er/kan være psykologen?

Skrevet

Jeg synes du skal ta dette opp med behandleren din. Jeg tror ikke det er bra for terapien at du har en behandler som også er kjærest med en god venninne av deg.

Men dette bør du ta opp i terapirommet og diskutere hvordan dere skal løse det. Om du skal bytte behandler eller om dere begge takler å ha en behandlingsrelasjon samtidig som han er kjærest med din venninne.

Skrevet

Jeg synes du skal ta dette opp med behandleren din. Jeg tror ikke det er bra for terapien at du har en behandler som også er kjærest med en god venninne av deg.

Men dette bør du ta opp i terapirommet og diskutere hvordan dere skal løse det. Om du skal bytte behandler eller om dere begge takler å ha en behandlingsrelasjon samtidig som han er kjærest med din venninne.

Det kan også bli helt uproblematisk. Min søster går til en psykolog som også er gift med en av hennes beste venner. Har aldri hørt noen av dem ytre noe om at det er problematisk.

Skrevet

Så jeg må ut med at jeg går i terapi med han synes du? skjønner at det ikke er noen enkel løsning på dette men....

å treffe han i en annen setting vil bli for rart og merkelig synes jeg

Hadde jeg vært i dine sko så tror jeg at jeg hadde skiftet psykolog. Om forholdet deres blir seriøst så er du plutselig invitert hjem til dem eller på hytettur og da blir det litt rart om han i tillegg til å være hennes kjæreste og din venn, er din terapeut..

Men syns det var fornuftig at du diskuterer dette med han om hva som er best å gjøre. Greiest å være sikker på om det er han først,da. En ting til: Hvorfor holder du skjult for din beste venninne at du går i terapi? Det er vel ingen skam? :)

Skrevet

Selvfølgelig behøver du ikke å ta det opp med din venninne. Det er han du må ta det opp med. Hvis du tror du blir å være mye sammen med de privat kan du jo lufte med han om det kanskje er lurt å bytte behandler.

Gjest ikke lett nei
Skrevet

Selvfølgelig behøver du ikke å ta det opp med din venninne. Det er han du må ta det opp med. Hvis du tror du blir å være mye sammen med de privat kan du jo lufte med han om det kanskje er lurt å bytte behandler.

Dere som foreslår at hun bare kan bytte behandler: dere må ikke tro det blir særlig lettere å omgås sin eks-behandler heller!

Selvsagt trenger hun ikke å fortelle det til sin venninne, det betyr ikke at det er en skam, men at det er noe privat. Jeg forteller vanligvis heller ikke mine venninner at jeg gikk i terapi eller hos hvem, for det har de ikke noe med. Men i dette tilfelle tror jeg nok jeg ville valgt å si det til venninnen, etter først å ha drøftet det med terapeuten.

Gjest Veninne og klient
Skrevet

Men hvordan vil psykologen forholde seg til at jeg begynner å spørre om hans kjærlighetsliv? Trodde ikke psykologer fortalte sånne ting. Har lært fra terapien at det er visse ting man ikke bør spørre terapeuten om. Dette blir jo å grafse i privatlivet hans.

Gjest ikke lett nei
Skrevet

Men hvordan vil psykologen forholde seg til at jeg begynner å spørre om hans kjærlighetsliv? Trodde ikke psykologer fortalte sånne ting. Har lært fra terapien at det er visse ting man ikke bør spørre terapeuten om. Dette blir jo å grafse i privatlivet hans.

Men du skal da ikke hverken utspørre ham eller grafse i hans kjærlighetsliv!!! Du skal bare snakke med ham om hvordan du/dere skal forholde deg/dere til det faktum at han er kjæreste med din venninne. Det betyr jo ikke at han må si masse personlig om seg selv!

Angela1365380318
Skrevet

Fortell psykologen din om problemet, Si at du har gode grunner til å tra at han nå er sammen med din beste veninne, så kan jo han avkrefte/bekrefte dette. Det er ikke å grafse i hans privat liv, så lenge det angår deg. Så snakker dere om dere kan fortsette terapien sammen, eller om du bør bytte. Han har taushetsplikt og kan aldri røpe noe sagt i terapien om deg til besteveninnen din, fordi om de deler seng sammen.

Dette bør gå helt uproblimatisk.

Jeg ville ikke byttet han ut var jeg deg, med minde de var veldig seriøse, du vet mange forhold tar slutt før de egentlig har tatt av.

Med besteveninnen din så kan du jo fortelle henne sanheten. Dere er jo ikke besteveninner for ingenting, si at det kan føles ukonfortablet for dere alle om dere møtes, så du vil helst ikke treffe de som par på en stund, før de vet at de er et ordentlig par.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har et vennepar hvor han er psykiater. Han fortellet aldri sin kone noe som helst om hvem som er hans klienter.

Hennes beste venninne, og forloveren i deres bryllup ba henne en gang om å ta med noe til sin mann. Han er jo legen min vet du sa hun. Nei det visste jeg ikke sa kona, for det har du aldri sagt noe om.

Han psykologen din har taushetsplikt. Første gang dere treffes via din venninne så rekker du fram labben og presanterer deg og sier at det var hyggelig å endelig møte ham som venninna har sagt så mye positivt om. Han vil ikke tilkjennegi at han kjenner deg fra før. Så kan dere eventuelt diskutere situasjonen på neste behandlingstime.

Skrevet

Om det er tilfelle hadde jeg nok skiftet behandler ganske sikkert. Dere blir satt i en relasjon som fort kan virke ganske ukomfortabel, der den profesjonelle avstanden som bør være mellom klient og behandler står i fare.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Du kan f.eks. si at før dere begynner må du fortelle at du er venninne med NN, og at hun nå er sammen med en psykiater - og at du lurer på om det er han som hun er sammen med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...