Gå til innhold

barn med elveblest

Gjest litt bekymret mor

Anbefalte innlegg

Gjest litt bekymret mor
Skrevet

Min datter (2 år) har et par ganger i det siste hatt elveblest rundt håndleddene (og bare der) når hun våknet om morgenen. Jeg har smurt på Eurax (anti-kløsalve) og da har det forsvunnet igjen relativt raskt.

I morges så jeg at hun hadde bitemerker rundt håndleddene, hun hadde forsøkt å bite seg selv flere steder. Jeg ble forskrekket. Men litt senere så jeg at bitemerkene hadde blitt til elveblest (oppsvulminger). Jeg antar hun hadde bitt seg fordi hun hadde klødd, ikke omvendt. Jeg kjenner igjen elveblest fordi jeg selv har hatt det tidligere (men det er ikke genetisk her, for min datter er adoptert).

Er det andre som har opplevd dette hos seg selv eller sine barn, og har noen ideer om hvorfor? Jeg vasker alltid klærne med Neutral vaskemiddel, så det skulle ikke være derfor hun får utslettene.

Fortsetter under...

Gjest litt bekymret mor
Skrevet

Sikker på at dette ikke er atopisk eksem?

Hva er atopisk eksem da? Og kommer det da også vabler, som forsvinner igjen?

Gjest litt bekymret mor
Skrevet

Nå har jeg sjekket atopisk eksem på internett, og nei det er ikke dette. Jeg er temmelig sikker på at det er elveblest, siden jeg har hatt dette selv og kjenner utseendet/symptomene. Starter med kløe, blir små vabler, som kan forsvinne igjen etter noen minutter eller timer. Oppstår ofte der hvor klær presser mot huden (ved bukselinningen, ankler eller håndledd) men ikke alltid. Selv hadde jeg det over store deler av magen og lårene. Det var fryktelig ubehagelig. Håper ikke min lille to-åring får det slik...

Skrevet

Atopisk eksem kan begynne som små vabler ja. Ofte rundt håndledd, rundt anklene og i ansiktet. Bak ørene og i alle ledd; feks, bak knea. Det klør veldig og kan bli til blødende sår hvis det ikke behandles og vernes. jeg har en gutt som er svært plaget. han har vært til utredning hos hudlege. Vil anbefale deg å smøre godt med fuktighetskrem, feks. A-derma exomega 8fås på apotek) hver dag på utsatte steder. Gjerne hele kroppen morgen og kveld. Og ved det minste tegn til kløe og/eller vabler med en mild kortison salve, feks mildison i et tynt lag på eksemet/utslettet.

Hvis du er veldig i tvil om hva dette er så ville jeg forhørt meg med en lege.

Skrevet

Sikker på at dette ikke er atopisk eksem?

Elveblest er en allergisk reaksjon, og kan faktisk være veldig alvorlig dersom utslettet kommer på galt sted.

Jeg er sykepleier, og har sett flere akuttilfeller, og jeg har hatt det selv.

Jeg var syk og fikk penicillin da jeg var 9 år. Dette var samme dagen mamma hadde bursdag, så jeg var lenge oppe om kvelden.

Ved midnatt kom elveblesten, på halsen. Heldigvis var jeg våken, og mamma skjønte at dette var alvorlig. Jeg ble kjørt med blålys i ambulanse, og den rakk ikke fram til sykehuset før jeg måtte få åpnet luftveiene.

Uten at jeg kan si sikkert, vil jeg tro at dette er atopisk eksem, håndleddene er helt typisk for denne typen eksem.

Atopisk eksem er vanlig eksem, atopisk betyr at det har med barn å gjøre.

De aller fleste vokser det av seg, men det er plagsomt nok for de små.

Annonse

Skrevet

Nå har jeg sjekket atopisk eksem på internett, og nei det er ikke dette. Jeg er temmelig sikker på at det er elveblest, siden jeg har hatt dette selv og kjenner utseendet/symptomene. Starter med kløe, blir små vabler, som kan forsvinne igjen etter noen minutter eller timer. Oppstår ofte der hvor klær presser mot huden (ved bukselinningen, ankler eller håndledd) men ikke alltid. Selv hadde jeg det over store deler av magen og lårene. Det var fryktelig ubehagelig. Håper ikke min lille to-åring får det slik...

Hvis det er vabler (små vannblemmer), er det ikke atopisk eksem, nei.

Da bør du ta en allergitest på barnet.

Gjest litt bekymret mor
Skrevet

Hvis det er vabler (små vannblemmer), er det ikke atopisk eksem, nei.

Da bør du ta en allergitest på barnet.

Nei det er ikke væskefylt vabler. Det er bare små hevelser. Hvis hun har bitt seg, kommer hevelsene akkurat i de sporene hun har bitt. Ellers kommer de som stor myggstikk eller ujevne hevelser. Som altså forsvinner igjen.

Skrevet

Nei det er ikke væskefylt vabler. Det er bare små hevelser. Hvis hun har bitt seg, kommer hevelsene akkurat i de sporene hun har bitt. Ellers kommer de som stor myggstikk eller ujevne hevelser. Som altså forsvinner igjen.

Hm.. hevelser høres ikke ut som eksem, hvis det da ikke er ekstremvarianten.

Hvis dette er noe som kommer om morgenen, vil jeg tro at hun er allergisk mot husstøv og\eller midd.

Dette gir sånne reaksjoner om morgenen, og letner utover dagen dersom hun ikke er på rommet sitt.

Skrevet

Hm.. hevelser høres ikke ut som eksem, hvis det da ikke er ekstremvarianten.

Hvis dette er noe som kommer om morgenen, vil jeg tro at hun er allergisk mot husstøv og\eller midd.

Dette gir sånne reaksjoner om morgenen, og letner utover dagen dersom hun ikke er på rommet sitt.

Det er veldig vanlig med hevelser i atopisk eksem, siden det er betennelsesreaksjoner i huden som utgjør det største problemet.

Gjest Susannna
Skrevet

Har en datter på 3 år som både har hatt elveblest og har atopisk eksem.

Det er da ganske store forskjeller på dette!!!

Elveblesten kommer jo og går like fort som den kom. Blir noen ganger store røde blemmer, men forsvinner igjen etter ca.halvtime noen ganger blir det borte etter 15 minutter.

Elveblesten på min datter kom bare om sommeren, og det så ut som om hun hadde stupt i brennesle, så ille var det! Heldigvis varte det ikke lenge av gangen. Toppen en halvtime.

Atopisk eksem er sandpapir lignende røde flekker. Har du først kommet, tar det laaang tid å bli kvitt det. Masse smøring må til og tiden til hjelp så blir det borte etter hvert. Har brukt masse forskjellige kremer, Exomega, Locobase, A-krem etc. men den som har vært best er Eucerin 10% på de værste utbruddene og Eucerin 5% smører jeg til daglig for å forebygge. Første gang vi har blitt virkelig kvitt eksemen var da vi tok på Eucerin 10%.

Ikke svir den så mye som Exomegaen gjør heller..

Men alle barn reagerer forskjellig, noen kremer er bra for noen og noen andre kremer er bedre for andre...

• 3 uker senere...
Gjest litt bekymret mor
Skrevet

Neida, jeg er faktisk helt sikker på at det er elveblest og ikke atopisk eksem. Det er stor forskjell på dette. Jeg har selv hatt elveblest, derfor kjenner jeg det igjen.

Men jeg syns det er bekymringsfullt likevel, at hun som er så lita skal få det, og lurer på om det kan ha noe med kosthold eller inneklima å gjøre. Men jeg vet at legene vet for lite om årsaker når det gjelder elveblest.

Fastlegen sier at det ikke er noe vits å sette barnet på medisiner pga dette, for det forsvinner jo veldig fort av seg selv, og kommer bare enkelte dager.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...