Gå til innhold

Sør, Mr. Khan og Grip

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er det han faktisk skriver.

Hvis jeg skriver "nordmenn er rasister" så vil de fleste anta at jeg mener alle nordmenn er det.

Hvis Grip skriver "muslimer er terrorister" så vil de fleste anta at han mener alle muslimer er det.

Ut i fra hva jeg leser, så skriver Grip vesentlig mer nyansert enn det.

Men tar man enkelte setninger ut av helheten de er skrevet i, så kan man jo påstå det meste om de fleste.....

Videoannonse
Annonse
  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

45

• Goliath

27

• sigga

18

• flisa

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den var tynn Sør, men OK:-)

Nei, det er helt standard for nettet. Før var det til og med en liste over disse på DOL.

Skrevet

Ut i fra hva jeg leser, så skriver Grip vesentlig mer nyansert enn det.

Men tar man enkelte setninger ut av helheten de er skrevet i, så kan man jo påstå det meste om de fleste.....

Nei, det er basert på innlegg etter innlegg, hvor muslimer/muslimsk kultur blir beskrevet som nazistisk eller svinsk.

Han gjør dette til en krig mot muslimer, og ikke imot fundamentalister.

Skrevet

Hvis menneskerettighetene ikke gjennomgår en nødvendig og "påtvunget" endring, så blir man jo nødt til å tilsidesette dem slik utviklingen i internasjonal terrorisme har gått.

Det er nettopp derfor en endring er nødvendig - uansett om vi ønsker det eller ei.

For gjør vi ikke det snarest, så vil konsekvensene bli at de land som ønsker å følge disse rettigheter, ikke lenger ser seg i stand til det - hvis de skal møte dagens internasjonale terrorister med noe som faktisk virker.

Som sagt - her er det ikke snakk om hva vi helst skulle ønske å gjøre, men hva våre fiender tvinger oss til å gjøre.

Alternativet blir å stå på prinsippene - og la fienden kjøre over oss.

Det har aldri vært noen spesiell "smart" strategi....

Tvertimot - den beste forsikringen vi har mot at terrorister skal få støtte er nettopp at vi ikke gjør det samme som terroristene.

Terrorisme vinner vi over ved å frata dem støtte i lokalmiljøet, og det gjør vi IKKE ved å ha Abu Graib og Guantanamo. De viser jo bare at vi også er terrorister.

Skrevet

Nei, den muslimske tro (enten den blir tolket humanistisk eller fundamentalistisk) blir sammenlignet med nazisme.

Det er omtrent som hvis noen skulle påstå at alle jøder er "morderiske gærninger" basert på hva Sharon gjør.

Det er like ille å generalisere over muslimer som jøder.

I mange muslimske miljøer blir islam tolket og etterlevd på en måte som kan sammenliknes med nazismen.

Det samme gjelder for mange andre fundamentalistisk religiøse miljøer.

Og det var det jeg tolket at Grip satte søkelyset på - og som jeg forøvrig er helt enig med han i.

Skrevet

Nei, det er basert på innlegg etter innlegg, hvor muslimer/muslimsk kultur blir beskrevet som nazistisk eller svinsk.

Han gjør dette til en krig mot muslimer, og ikke imot fundamentalister.

Ikke enig med deg.

Skrevet

Tvertimot - den beste forsikringen vi har mot at terrorister skal få støtte er nettopp at vi ikke gjør det samme som terroristene.

Terrorisme vinner vi over ved å frata dem støtte i lokalmiljøet, og det gjør vi IKKE ved å ha Abu Graib og Guantanamo. De viser jo bare at vi også er terrorister.

Hadde det bare vært så enkelt.

Men fundamentalistiske krefter oppstår i de aller fleste religiøse miljøer - og spesielt der mennesket er mindre "opplyste".

Det er ingen ting ved "verdens utvikling" som tyder på at dette er noe mennesket er i ferd med å "komme over" eller forbi.

Det finnes utallige faktorer som medvirker til at fundamantalister oppnår den støtten de har behov for. Vi ser det også i små og "adskilte" kristne miljøer i vesten.

Så dette er en vesentlig mer kompleks problemstilling enn hva du gjør den til, og derfor vil heller ikke dine "løsninger" ha den effekt som du håper.

Mennesket er desverre ikke kommet lenger....

Skrevet

I mange muslimske miljøer blir islam tolket og etterlevd på en måte som kan sammenliknes med nazismen.

Det samme gjelder for mange andre fundamentalistisk religiøse miljøer.

Og det var det jeg tolket at Grip satte søkelyset på - og som jeg forøvrig er helt enig med han i.

Ja, og i mange jødiske miljøer mener man at man har rett til å drepe sivile palestinere.

Skulle det berettige jødehat, og å sammenligne judaisme med nazisme og kalle jøder for "svinske"?

Selvsagt ikke!

Skrevet

Hadde det bare vært så enkelt.

Men fundamentalistiske krefter oppstår i de aller fleste religiøse miljøer - og spesielt der mennesket er mindre "opplyste".

Det er ingen ting ved "verdens utvikling" som tyder på at dette er noe mennesket er i ferd med å "komme over" eller forbi.

Det finnes utallige faktorer som medvirker til at fundamantalister oppnår den støtten de har behov for. Vi ser det også i små og "adskilte" kristne miljøer i vesten.

Så dette er en vesentlig mer kompleks problemstilling enn hva du gjør den til, og derfor vil heller ikke dine "løsninger" ha den effekt som du håper.

Mennesket er desverre ikke kommet lenger....

Vås!

Selv jeg, som er ateist på min hals, tror ikke at alle religiøse mennesker er fundamentalistiske drapsmaskiner.

Skrevet

Men hvilken vei skal vi gå rundt juletreet? ;-)

Med vennlig hilsen

Skjønner at det kan bli et problem ja,men heldigvis er det enda lenge til jul...(",)...

Skrevet

Ja, og i mange jødiske miljøer mener man at man har rett til å drepe sivile palestinere.

Skulle det berettige jødehat, og å sammenligne judaisme med nazisme og kalle jøder for "svinske"?

Selvsagt ikke!

Selvsagt ikke.

Og ikke har jeg skrevet eller antydet noe slikt heller.

Nok en gang legger du påstander på andre som de ikke har gitt - for så å argumentere mot dem. Ren løgn med andre ord.

Jødene har sine fundamentalister som ikke står tilbake for palestinske eller andre muslimske fundamentalister.

Når jeg omtaler religiøse fundamentalister, så mener jeg selvsagt også de blant jødene som faller inn under den kategorien.

Og det jeg skrev i forrige innlegg står selvfølgelig ved lag.

Skrevet

Vås!

Selv jeg, som er ateist på min hals, tror ikke at alle religiøse mennesker er fundamentalistiske drapsmaskiner.

No0k en gang ilegger du meg påstander jeg ikke har kommet med, for så å argumenter mot dem.

Hvorfor slike løgner Sør?

Er du ikke i stand til å argumentere mot eller kommentere det jeg FAKTISK skriver?

Skrevet

Den var tynn Sør, men OK:-)

Jo, det betyr blunker - blunker lurt, til og med ;-)

Gjest madammim
Skrevet

Hei,

Vet du hva ";-)" betyr?

Med vennlig hilsen

Tydeligvis ikke

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...