Gå til innhold

FN: - KRL-faget bryter med menneskerettighetene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Problemet er jo ikke at det blir undervist i KRL, eller i kristendom, for den saks skyld.

Problemet er kun at man ikke kan få fullstendig fritak fra KRL, slik man åpenbart får det hvis det var kristendom, hindu eller en annen religion.

Man kan være enig eller uenig om man skal få fritak fra KRL, men når Menneskerettigheten er såpass klare på punktet som de nå engang er, så er det svært underlig at regjeringen ikke forstår dette.

Med vennlig hilsen

Jeg begriper ikke at noen ønsker fritak for dette faget, så den fighten får de det gjelder ta. De får ikke min støtte.

Tvert om, jeg setter pris på og mener det er uhyre viktig at skolen har obligatorisk undervisning i sentrale kulturaspekter. Når det gjelder religionsundervisning, er det jo direkte sløvt å nekte å lære noe om dette som opptar gud-(!)-vet-hvor-mange milliarder mennesker.

Selv om jeg har respekt for FN og til dags dato ikke har sett snurten av noe annet organ el.l. som til en viss grad er i stand til å forvalte og undersøke rettigheter, livsvilkår, brudd på menneskerettighetene m.m. - jeg er ikke totalt ukritisk til organet.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• favn

21

• Goliath

9

• pimson

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg begriper ikke at noen ønsker fritak for dette faget, så den fighten får de det gjelder ta. De får ikke min støtte.

Tvert om, jeg setter pris på og mener det er uhyre viktig at skolen har obligatorisk undervisning i sentrale kulturaspekter. Når det gjelder religionsundervisning, er det jo direkte sløvt å nekte å lære noe om dette som opptar gud-(!)-vet-hvor-mange milliarder mennesker.

Selv om jeg har respekt for FN og til dags dato ikke har sett snurten av noe annet organ el.l. som til en viss grad er i stand til å forvalte og undersøke rettigheter, livsvilkår, brudd på menneskerettighetene m.m. - jeg er ikke totalt ukritisk til organet.

Jo, man kan være enig eller uenig i detaljene, men nå er det slik at det eneste praktisk gjennomførbare er å la foreldre ta unger ut av undervisningen når det gjelder religion. Alternativet er enda flere religiøse friskoler, med langt større hjernevaskings-potensiale.

Jeg tror du overvurderer KRL-fagets betydning, selv om det ble undervist slik det teoretisk burde.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Det gjelder jo kun religionsfag, og ikke engang biologi.

Med vennlig hilsen

Hva hvis en sosialdarwinist skulle bli misfornøyd med biologilæreren sin da?

Er kanskje ikke så mange i Norge med _så_ baksteversk syn på verden, men man vet aldri... ;)

Fra spøk til revolver; undervisning om forskjellige religioner vil jo på mange måter føre til en bedre forståelse av verden rundt oss.

Vanlig, allmenn kunnskap om verdensreligionene syns jeg rett og slett skulle vært obligatorisk i den offentlige skolen, så kan heller fundamentalistene flytte barna sine over til private skoler som formidler ferdigtygd informasjon i tråd med foreldrenes overbevisning. Det blir jo uansett gitt store midler i statsstøtte til slike formål...

Gjest QuePasta
Skrevet

Det var trist, de kan umulig ha satt seg inn i saken.

Nå er det fritt fram for alle fundamentalister og mørkemenn.

Skrevet

Hva hvis en sosialdarwinist skulle bli misfornøyd med biologilæreren sin da?

Er kanskje ikke så mange i Norge med _så_ baksteversk syn på verden, men man vet aldri... ;)

Fra spøk til revolver; undervisning om forskjellige religioner vil jo på mange måter føre til en bedre forståelse av verden rundt oss.

Vanlig, allmenn kunnskap om verdensreligionene syns jeg rett og slett skulle vært obligatorisk i den offentlige skolen, så kan heller fundamentalistene flytte barna sine over til private skoler som formidler ferdigtygd informasjon i tråd med foreldrenes overbevisning. Det blir jo uansett gitt store midler i statsstøtte til slike formål...

Hei,

Jeg mener det er langt viktigere å forhindre at fundamentalistiske foreldre får deres egen skole. Det er veien til de virkelige "gærningene", fordi de da kan være totalt isolert fra samfunnet!

Jeg tror ikke KRL fra eller til har så stor betydning; elevene snakker nok sammen uansett.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det var trist, de kan umulig ha satt seg inn i saken.

Nå er det fritt fram for alle fundamentalister og mørkemenn.

Tvertimot - at det faget skal være obligatorisk er jo en gave til fundamentalister og mørkemenn.

Det er et glimrende alibi for å starte egne religiøse friskoler.

Derimot tviler jeg på at de elevene dette gjelder (altså, de få som foreldrene vil ta ut) hadde blitt påvirket i noen grad av KRL uansett.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jeg mener det er langt viktigere å forhindre at fundamentalistiske foreldre får deres egen skole. Det er veien til de virkelige "gærningene", fordi de da kan være totalt isolert fra samfunnet!

Jeg tror ikke KRL fra eller til har så stor betydning; elevene snakker nok sammen uansett.

Med vennlig hilsen

Det var da et dårlig argument, at elevene snakker sammen uansett... De regner jo på butikken, leser på biblioteket, lærer hverandre stikkball - men vi kan vel ikke elegant hoppe over matte, norsk og gym i skolen likevel?

Dessuten er det langt på nær alle skoler i Norge som har elever fra verdenshjørnene. 'Vår' skole har feks et ubetydelig mindretall av fremmedspråklige og etnisk bredde.

Skrevet

Det var da et dårlig argument, at elevene snakker sammen uansett... De regner jo på butikken, leser på biblioteket, lærer hverandre stikkball - men vi kan vel ikke elegant hoppe over matte, norsk og gym i skolen likevel?

Dessuten er det langt på nær alle skoler i Norge som har elever fra verdenshjørnene. 'Vår' skole har feks et ubetydelig mindretall av fremmedspråklige og etnisk bredde.

Men kjære deg, Favn, det er IKKE snakk om å "forby" KRL, men å la de elevene som får delvis fritak i dag, få fullt fritak.

Du snakker som om KRL skal nedlegges.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, man kan være enig eller uenig i detaljene, men nå er det slik at det eneste praktisk gjennomførbare er å la foreldre ta unger ut av undervisningen når det gjelder religion. Alternativet er enda flere religiøse friskoler, med langt større hjernevaskings-potensiale.

Jeg tror du overvurderer KRL-fagets betydning, selv om det ble undervist slik det teoretisk burde.

Med vennlig hilsen

Jeg kan ikke se at obligatorisk KRL med noen logisk nødvendighet gir privatskoler med fundamentalisttroll.

Ellers har jeg nok innsikt til å innrømme at KRL er et marginalt fag - men det gjør det jo bare viktigere å beholde denne lille undervisningsposten.

Gjest QuePasta
Skrevet

Tvertimot - at det faget skal være obligatorisk er jo en gave til fundamentalister og mørkemenn.

Det er et glimrende alibi for å starte egne religiøse friskoler.

Derimot tviler jeg på at de elevene dette gjelder (altså, de få som foreldrene vil ta ut) hadde blitt påvirket i noen grad av KRL uansett.

Med vennlig hilsen

"Det er et glimrende alibi for å starte egne religiøse friskoler."

Det er alt for søkt, jeg er sikker på at det ikke blir færre private religiøse skoler i framtiden, tvert imot blir det flere. Det viser trender ikke bare i norge men også i sammenlignbare land.

Jeg er faktisk sjokkert over at det skal være en menneskerett å hindre at barn skal få lære at det finnes flere forskjellige verdensanskuelser.

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Fundamentalistiske gærninger får sine egne skoler uansett hvordan undervisningen i KRL måtte være lagt opp, men går ut ifra at du mener at dersom enkelte får fritak fra faget vil veien til privatskole bli lengre. Og der er jeg enig med deg.

Men myndighetene legger jo (dessverre?) til rette for at nesten hvem som helst kan starte sin egen skole...

Skrevet

Det du sier her har strengt tatt lite med selvet faget å gjøre, men med læreren.

Selv hadde jeg fadervår hver jævla morra i 6 år på barneskolen, og den pietistiske lærerinna fortalte oss at vi kom til helvete dersom vi ikke trodde på Gud, den allmektige fader, uten at det har gjort nevneverdig skade på verken meg eller mine medelver.

Mener du at læreren bør være ateist da? Eller agnostiker? Da vil jo det gå ut over atter andre (for eksempel kristne barn) for å bruke din retorikk...

Jøss, har du gått i klassen min eller?

Skrevet

Men kjære deg, Favn, det er IKKE snakk om å "forby" KRL, men å la de elevene som får delvis fritak i dag, få fullt fritak.

Du snakker som om KRL skal nedlegges.

Med vennlig hilsen

Som sagt, fighten mot KRL kjempes ikke på min arena.

Jeg vil ha faget og jeg ser gjerne at det er obligatorisk, med henvisning til dannelsen, kulturell oppbacking og et lite bidrag for å unngå totalsekularisering. Sånn er det bare.

Jeg er derimot villig til å gå noen harde runder i ringen for å faget Filosofi og livssyn.

Skrevet

Det er alt for søkt, jeg er sikker på at det ikke blir færre private religiøse skoler i framtiden, tvert imot blir det flere. Det viser trender ikke bare i norge men også i sammenlignbare land.

Jeg er faktisk sjokkert over at det skal være en menneskerett å hindre at barn skal få lære at det finnes flere forskjellige verdensanskuelser.

'Jeg er faktisk sjokkert over at det skal være en menneskerett å hindre at barn skal få lære at det finnes flere forskjellige verdensanskuelser.'

Du sa det.

Skrevet

Det følger fra at det er foreldrene som har valget.

Jeg tror også det dessverre blir flere friskoler, men det skyldes ihvertfall ikke at man kan ta ungene ut av KRL-undervisningen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fundamentalistiske gærninger får sine egne skoler uansett hvordan undervisningen i KRL måtte være lagt opp, men går ut ifra at du mener at dersom enkelte får fritak fra faget vil veien til privatskole bli lengre. Og der er jeg enig med deg.

Men myndighetene legger jo (dessverre?) til rette for at nesten hvem som helst kan starte sin egen skole...

Ja, fordi myndighetene for tiden er noen religiøse gærninger! :D

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jøss, har du gått i klassen min eller?

Kanskje du kjenner meg likevel ;-)

Skrevet

Som sagt, fighten mot KRL kjempes ikke på min arena.

Jeg vil ha faget og jeg ser gjerne at det er obligatorisk, med henvisning til dannelsen, kulturell oppbacking og et lite bidrag for å unngå totalsekularisering. Sånn er det bare.

Jeg er derimot villig til å gå noen harde runder i ringen for å faget Filosofi og livssyn.

Jeg tror det ligger i navnet at et KRL-fag ikke blir nøytralt.

Jeg er enig med deg i at alle burde lære om "alle" livssyn, samtidig så har vi intet å vinne på å tvinge elever til det mot foreldrenes vilje. Det vil bare slå tilbake på oss selv.

Hvis regjeringen hadde sagt: "alle kan få fritak hvis foreldrene insisterer" så tviler jeg på det hadde vært mange som insisterte.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg kan ikke se at obligatorisk KRL med noen logisk nødvendighet gir privatskoler med fundamentalisttroll.

Ellers har jeg nok innsikt til å innrømme at KRL er et marginalt fag - men det gjør det jo bare viktigere å beholde denne lille undervisningsposten.

Hei,

Jo, for hvis fundamentalistiske foreldre ikke kan frita ungene for "hedensk undervisning", så er veien til å ta ungene ut av skolen, og sende dem på en eller annen religiøs friskole mye kortere.

Med vennlig hilsen

Gjest QuePasta
Skrevet

Det følger fra at det er foreldrene som har valget.

Jeg tror også det dessverre blir flere friskoler, men det skyldes ihvertfall ikke at man kan ta ungene ut av KRL-undervisningen.

Med vennlig hilsen

Ja, det er trist, og åpner for allverdens merkelige tolkninger.

Nei, vi får håpe regjeringen har mot nok til å stå på sitt i denne saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...