Gå til innhold

katta tisser overalt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en katt som plutselig har begynt å tisse overalt!Trodde først det var noe blæregreier,men beistet VELGER hvor hun tisser..F.eks på sengen,eller et plagg som ligger ti sekunder på gulvet!Kassen hennes er ren og fin,står ikke for kaldt etc.I tillegg hender det hun gjør fra seg (skiter!)på gulvet,alltid på samme sted-laaangt under sofaen..Har prøvd alle vaskemiddler katter liksom ikke skal like,til ingen nytte..Noen som har noen vanntette (tissetette? :-) ) tips?Vil helst unngå noe veldig kjemisk,det er jo bl.a. sengen min det dreier seg om...

Hjelp-før jeg kaldkveler kattjævelen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lett, virker som om du har peiling. Har sjekket ut de viktigste grunnene til at katter plutselig gjør fra seg andre steder enn i kassa.

Skjønner at du blir oppgitt. MEN: uansett hvor drittlei (!) du blir husk at det _alltid_ er en grunn til slik oppførsel! Katta har et fysisk el. psykisk problem - selv om den virker frisk og veltilpass.

En katt gjør ikke dette med overlegg - selv om vi katteeiere tror dyra våre er smarte (og sleipe) - katta har ikke intellekt til å være så utspekulert.

Husk at kjefting i 99% av tilfellene vil gjøre problemet verre. Generelt må en katt tas på fersk gjerning om det skal hjelpe å snakke hardt til den. Har det gått 2 sek er det for seint og katta vil oppfatte det som uforståelig og skremmende. (Dette gjelder ugagn generelt - tissing på gulvet er "tvangsmessig" og unaturlig for katta. Kjefting hjelpe ikke.)

Først må katta undesøkes nøye av veterinær - selv om den tilsynelatende er frisk. Om ikke noe fysisk oppdages, må du forsøke å finne ut hva som har blitt endret i forhold til da problemet ikke var der. Tenk gjennom alt i som kan ha blitt endret i kattas miljø - uansett hvor smått det kan synes.

Lykke til! Husk også at det finnes mye fornuftig info om dette på "kattesider" på nettet.

Skrevet

Ikke lett, virker som om du har peiling. Har sjekket ut de viktigste grunnene til at katter plutselig gjør fra seg andre steder enn i kassa.

Skjønner at du blir oppgitt. MEN: uansett hvor drittlei (!) du blir husk at det _alltid_ er en grunn til slik oppførsel! Katta har et fysisk el. psykisk problem - selv om den virker frisk og veltilpass.

En katt gjør ikke dette med overlegg - selv om vi katteeiere tror dyra våre er smarte (og sleipe) - katta har ikke intellekt til å være så utspekulert.

Husk at kjefting i 99% av tilfellene vil gjøre problemet verre. Generelt må en katt tas på fersk gjerning om det skal hjelpe å snakke hardt til den. Har det gått 2 sek er det for seint og katta vil oppfatte det som uforståelig og skremmende. (Dette gjelder ugagn generelt - tissing på gulvet er "tvangsmessig" og unaturlig for katta. Kjefting hjelpe ikke.)

Først må katta undesøkes nøye av veterinær - selv om den tilsynelatende er frisk. Om ikke noe fysisk oppdages, må du forsøke å finne ut hva som har blitt endret i forhold til da problemet ikke var der. Tenk gjennom alt i som kan ha blitt endret i kattas miljø - uansett hvor smått det kan synes.

Lykke til! Husk også at det finnes mye fornuftig info om dette på "kattesider" på nettet.

takk..er nok hodet det er noe galt med.. ;-)

Ikke bekymre deg for katta,jeg vet at "forsinket straff" bare forvirrer den.Det er mannen min som er frustrert over det-når han finner gjennomtissete sko om morgenen.. :-D

..men vi er snille med den - tross alt..

Skrevet

Jeg, personlig, hadde nok kaldkvelt kattejævelen. Har de først begynt å pisse inne fortsetter de med det til de dør...

Skrevet

takk..er nok hodet det er noe galt med.. ;-)

Ikke bekymre deg for katta,jeg vet at "forsinket straff" bare forvirrer den.Det er mannen min som er frustrert over det-når han finner gjennomtissete sko om morgenen.. :-D

..men vi er snille med den - tross alt..

Godt å høre at dere skjønner dere på dyrepsykologi.

Mange tror at straff/belønning som kanskje virker på barn også virker på dyr. De glemmer at mennesker og dyr på mange måter en fundamentalt ulike.

Føler uansett med dere - både to- og firbeinte - kattepiss lukter j*****!

Skrevet

Jeg, personlig, hadde nok kaldkvelt kattejævelen. Har de først begynt å pisse inne fortsetter de med det til de dør...

Det er bokstavlig talt _PISSPREIK_

Men det vet du sikkert selv også.

Skrevet

Naboen ga hankatten p-piller når den begynte å tisse inne.

Skrevet

Hannkatt med p-piller, altså hormoner for hunnkatter??? Er det særlig bra da???

Skrevet

Det er det rareste jeg har hørt på lenge!

Skulle ikke tro at hormoner beregnet på hunndyr er særlig sunt for hanner.

Hannkatter skal kastreres, det er en enkel operasjon. For en ukastrert hannkatt er det naturlig å merke sitt territorium, og det kan også være innendørs. Den sprayingen - litt på mange forskjellige steder er noen helt annet enn en hunnkatt el. kastrert hannkatt som tisser inne.

Skrevet

Hannkatt med p-piller, altså hormoner for hunnkatter??? Er det særlig bra da???

Jeg har ikke greie på det men naboen har tre rasekatter, dette er en ung hankatt som plutselig startet å skvette i sommer og oppdretteren sa at de skulle gjøre det.

Skrevet

Det er det rareste jeg har hørt på lenge!

Skulle ikke tro at hormoner beregnet på hunndyr er særlig sunt for hanner.

Hannkatter skal kastreres, det er en enkel operasjon. For en ukastrert hannkatt er det naturlig å merke sitt territorium, og det kan også være innendørs. Den sprayingen - litt på mange forskjellige steder er noen helt annet enn en hunnkatt el. kastrert hannkatt som tisser inne.

Han skal brukes til avl. Han er forøvrig den vakreste katten jeg har sett noen gang. En rød somaler :o)

Gjest Katteelsker
Skrevet

Jeg vil ikke høres ut som en dyremishandler, og det er jeg heller ikke, derimot en dyreelsker. Jeg hadde en katt med det samme "problemet", har fortsatt katten men ikke problemet.

Jeg tok katten hver gang jeg så han hadde "gjort fra seg" på gulvet og bar han bestemt bort til stedet der skaden hadde skjedd, viste ham klart og tydelig hva han hadde gjort og kastet ham deretter ut. Dette gjorde jeg hver gang det skjedde, og det varte ikke lenge før han forstod at her var det kun kassa eller naturen som gjaldt.

Lykke til:-)

Ps, ikke vær for brutal.

Skrevet

Lukk døren til soverommet og sett skoene opp fra gulvet, så slipper dere det verste mens oppdragelsen pågår. Appelsinskiver under sofaen? Prøve en ny type sand? For du tømmer vel doen hele tiden? Ta med urinprøve til dyrlegen og sjekk for urinveisinfeksjon.

Skrevet

vår katt fortsatte helt til den døde...

Skrevet

En av kattene mine gjorde dette i tide og utiden en ganske lang periode... det viste seg at det var nyrestein som han senere døde av pga infeksjoner og greier...

Dette hold på en ganske lang periode, og jeg trodde også i starten at han valgte hvor han tisset... han tisset også spessielt i senga, og på klær på gulvet.

lalala1365380457
Skrevet

En av kattene mine gjorde dette i tide og utiden en ganske lang periode... det viste seg at det var nyrestein som han senere døde av pga infeksjoner og greier...

Dette hold på en ganske lang periode, og jeg trodde også i starten at han valgte hvor han tisset... han tisset også spessielt i senga, og på klær på gulvet.

det samme skjedde med vår katt.. Begynte å tisse inne, noe den _aldri_ hadde gjort før. Vi tenkte det kunne være pga vi nettopp hadde flyttet, men tok den med til dyrelegen for en sjekk uansett. Dyrlegen sendte oss hjem og sa ingenting var galt. Katta ble plassert på dyrepensjonat hos noen vi kjenner (vi skulle reisebort en uke). Når vi kom hjem fikk vi levert en død katt og dyrlegeregning på 7000 for forgjeves operasjoner.

Fikk da vite at man skal gi steriliserte hannkatter spesial mat, men det opplyser ikke dyrleger om når de steriliserer katter.. Så utrolig BITTERT og irritabelt!!! Elendig dyrlege vi hadde.. Desverre. (samme som steriliserte den, og som kontrollerte den for tissingen).

Skrevet

Han skal brukes til avl. Han er forøvrig den vakreste katten jeg har sett noen gang. En rød somaler :o)

Brukes til avl - ja da forstår jeg at kastrering ikke er et altenativ!

Skrevet

Jeg vil ikke høres ut som en dyremishandler, og det er jeg heller ikke, derimot en dyreelsker. Jeg hadde en katt med det samme "problemet", har fortsatt katten men ikke problemet.

Jeg tok katten hver gang jeg så han hadde "gjort fra seg" på gulvet og bar han bestemt bort til stedet der skaden hadde skjedd, viste ham klart og tydelig hva han hadde gjort og kastet ham deretter ut. Dette gjorde jeg hver gang det skjedde, og det varte ikke lenge før han forstod at her var det kun kassa eller naturen som gjaldt.

Ps, ikke vær for brutal.

Dette virker ikke - garantert!

At katta faktisk sluttet å tisse inne skyldes andre faktorer enn denne "oppdragelsesmetoden.

Skrevet

det samme skjedde med vår katt.. Begynte å tisse inne, noe den _aldri_ hadde gjort før. Vi tenkte det kunne være pga vi nettopp hadde flyttet, men tok den med til dyrelegen for en sjekk uansett. Dyrlegen sendte oss hjem og sa ingenting var galt. Katta ble plassert på dyrepensjonat hos noen vi kjenner (vi skulle reisebort en uke). Når vi kom hjem fikk vi levert en død katt og dyrlegeregning på 7000 for forgjeves operasjoner.

Fikk da vite at man skal gi steriliserte hannkatter spesial mat, men det opplyser ikke dyrleger om når de steriliserer katter.. Så utrolig BITTERT og irritabelt!!! Elendig dyrlege vi hadde.. Desverre. (samme som steriliserte den, og som kontrollerte den for tissingen).

Huff, dette er unnasluntring av dyrlegen...

Har hatt til tider heftige diskusjoner med de vetrinærene som jobber her jeg bor, og de sier det rett ut selv at de ikke skjønner hvorfor folk gidder å kaste vekk penger på katter og andre smådyr... fordi det er ikke her de tjener penger, de er på ku og hestebønder smådyra driter de i... de har faktisk sagt det rett ut til meg:(

Skrevet

Ps, ikke vær for brutal.

..skal kanskje ikke kaste henne ut..vi bor i 3.etasje..Men balkongen er nok ikke dumt-takk for tips!

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...