Gå til innhold

Psykososialt arbeidsmiljø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan man kan få kartlagt det psykososiale arbeidsmijøet på en arbeidsplass.

På min jobb har vi slitt i årevis, og alltid har årsaken vært "han" eller "henne". Når så "han" eller "henne" slutter går det en stund så begynner det på nytt med en ny menneskelig årsak.

Jeg begynner å tro at det ligger noe helt annet her som vi som er midt oppi det ikke klarer å se. Hvordan får man kartlagt slike ting?

En ting er at vi har en utrolig stressende arbeisdag, men det alene kan vel ikke være årsaken til så mye elendighet over så mange år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uklar ledelse?

Verneombudet, fagforening el. l. har sikkert noen tips til dere..

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Ledelsen må ta fatt i problemet. Hvis det er en god ledelse, som dessuten engasjerer seg i dette, vil det forplante seg i resten av organisasjonen hos dere.

Hvis "problembarnet" har sluttet, uten at miljøet som helhet er bedret, vil det alltid finnes 'nye' som er klare til å utspille uheldige sider.

Hva sier ledelsen om disse tingene?

Ofte er en god leder en person som sprer sine holdninger 'nedover' i systemet, så man får mellomledere som fungerer godt, osv osv, -- hele bedriften/miljøet kommer inn i en god sirkel. dessverre er det mange ledere som ikke har gode lederegenskaper, selv om de er faglig dyktige.

Fortell meg gjerne om dette høres relevant ut, og hvis ikke: isåfall hvorfor. Jeg er ikke psykolog eller coach eller noe, bare veldig interessert.

Lykke til, bare det at du ser problemstillingen og ønsker å gjøre noe med det, er en god start. Håper ingen vil kappe hodet av deg for det.

:)

Skrevet

Ledelsen må ta fatt i problemet. Hvis det er en god ledelse, som dessuten engasjerer seg i dette, vil det forplante seg i resten av organisasjonen hos dere.

Hvis "problembarnet" har sluttet, uten at miljøet som helhet er bedret, vil det alltid finnes 'nye' som er klare til å utspille uheldige sider.

Ofte er en god leder en person som sprer sine holdninger 'nedover' i systemet, så man får mellomledere som fungerer godt, osv osv, -- hele bedriften/miljøet kommer inn i en god sirkel. dessverre er det mange ledere som ikke har gode lederegenskaper, selv om de er faglig dyktige.

Fortell meg gjerne om dette høres relevant ut, og hvis ikke: isåfall hvorfor. Jeg er ikke psykolog eller coach eller noe, bare veldig interessert.

Lykke til, bare det at du ser problemstillingen og ønsker å gjøre noe med det, er en god start. Håper ingen vil kappe hodet av deg for det.

Tenker den uformelle ledelse har mer å si om dette, en den formelle leder/ledelse. Dessverre.

Skrevet

Tenker den uformelle ledelse har mer å si om dette, en den formelle leder/ledelse. Dessverre.

de vet nok mer om det. Men hva mener du med 'den uformelle ledelse' egentlig?

Skrevet

de vet nok mer om det. Men hva mener du med 'den uformelle ledelse' egentlig?

Mm, det ligger vel i ordene? De blant de ansatte som tar føringen, gjerne mer enn ledelsen selv. Se på kommunikasjonen. Hvem sier hva? Når? Hvordan? Hvem lytter til hvem? Har noen "veto"? Hvem føyer seg lett? Hvor er ledelsen i dette?

Skrevet

Jeg tror nok det er et ledelsesproblem her siden lederen også definerer "hvem" problemet er og ikke ser spillet og maktkampen som foregår, og som kan foregå fordi det er lederens yndling som driver dette. Du vet, sånne som alltid sier ja til lederen og snakker dritt bak ryggen. Ikke alle blir gjennomskuet desverre.

Derfor tenkte jeg at ekstern hjelp må til fordi lederen ikke er objektiv i sin vurdering. Men hvem yter denne hjelpen. Vi er IA-bedrift så kanskje arbeidslivssenteret kan hjelpe oss?

Skrevet

Mm, det ligger vel i ordene? De blant de ansatte som tar føringen, gjerne mer enn ledelsen selv. Se på kommunikasjonen. Hvem sier hva? Når? Hvordan? Hvem lytter til hvem? Har noen "veto"? Hvem føyer seg lett? Hvor er ledelsen i dette?

skjønner..

Skrevet

Jeg tror nok det er et ledelsesproblem her siden lederen også definerer "hvem" problemet er og ikke ser spillet og maktkampen som foregår, og som kan foregå fordi det er lederens yndling som driver dette. Du vet, sånne som alltid sier ja til lederen og snakker dritt bak ryggen. Ikke alle blir gjennomskuet desverre.

Derfor tenkte jeg at ekstern hjelp må til fordi lederen ikke er objektiv i sin vurdering. Men hvem yter denne hjelpen. Vi er IA-bedrift så kanskje arbeidslivssenteret kan hjelpe oss?

enten er lederen blind, eller så ønsker lederen å ha det slik - kan være behagelig med spyttslikkere vet du. I siste tilfelle er det en hard nøtt..

arbeidslivssenteret - er det det samme som arbeidsmiljøsentret?? (jeg aner ikke.) Du kan sikkert ta en tlf. og høre om de kan hjelpe, eller henvise til noen som kan, eller til type firma som kan hjelpe. Det koster sikkert penger.

Dette er muligns en sak for tillitsvalgt blant de ansatte, men dette vet jeg ikke noe om. Dessuten hjelper det ikke, hvis vedkommende er en av spyttslikkerne?

Fortell åssen det går da?

Skrevet

Har dere noen form for bedriftshelsetjeneste? Tror de kan engasjeres for å kartlegge det psykososiale arbeidsmiljøet. Men initiativet bør komme fra ledelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...