Gå til innhold

Amerikansk soldat drepte skadd fange

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

29

• Sør

23

• pimson

23

• Mr Kahn

18

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det finnes idioter (og kriminelle) i alle land.

Og spesielt i krigshandlinger kan det få ulike konsekvenser.

Som det står i artikkelen:

"Han forteller også at de soldatene som lørdag gikk inn i moskeen dagen før hadde mistet en medsoldat i en liknende situasjon. Da hadde en iraker latt som han var død, før han tok livet av den amerikanske soldaten".

Fra Vietnam finnes det en rekke liknende tilfeller. Som når amerikanske soldater landet ved en landsby der det befant seg vietkong soldater. En kvinne med et spebarn på armen kom løpende mot det ene helikopteret mens hun skrek og ropte fortvilet.

Når hun kom frem løftet hun den ene armen frem fra spebarnet hun bar, og kastet granaten hun gjemte der inn i helikopteret som var fullt av amerikanske soldater.

Som soldat neste gang en kvinne med barn på armen løper mot helikopteret dine venner og medsoldater befinner seg - hva gjør du da?

Jeg sier ikke at den amerikanske soldaten som artikkelen omhandler har noen god unnskylding for å gjøre som han gjorde.

Men jeg sier at det er enkelt å sitte i fredlige omstendigheter og finne eksempler på forferdelige og uforklarlige handlinger utført i krig.

Å dømme er enda mye enklere.

Skrevet

"Han forteller også at de soldatene som lørdag gikk inn i moskeen dagen før hadde mistet en medsoldat i en liknende situasjon. Da hadde en iraker latt som han var død, før han tok livet av den amerikanske soldaten".

Fra Vietnam finnes det en rekke liknende tilfeller. Som når amerikanske soldater landet ved en landsby der det befant seg vietkong soldater. En kvinne med et spebarn på armen kom løpende mot det ene helikopteret mens hun skrek og ropte fortvilet.

Når hun kom frem løftet hun den ene armen frem fra spebarnet hun bar, og kastet granaten hun gjemte der inn i helikopteret som var fullt av amerikanske soldater.

Som soldat neste gang en kvinne med barn på armen løper mot helikopteret dine venner og medsoldater befinner seg - hva gjør du da?

Jeg sier ikke at den amerikanske soldaten som artikkelen omhandler har noen god unnskylding for å gjøre som han gjorde.

Men jeg sier at det er enkelt å sitte i fredlige omstendigheter og finne eksempler på forferdelige og uforklarlige handlinger utført i krig.

Sakset fra VG:

"Ifølge NBC-journalisten Kevin Sites som var i følge med soldatene skal dette ha vært fanger som ventet på å bli hentet av sanitetssoldater.

På TV-bildene kan man se hvordan en av fangene begynner å røre på seg. Soldaten snur seg og skriker «han later faen meg som om han er død».

Deretter hever han våpenet og skyter den irakiske fangen i hodet fra kloss hold.

- Den drepte så verken ut til å være væpnet eller på noen måte truende, sier Kevin Sites."

Ut i fra dette høres det, i alle fall for meg, ut som om drapet var totalt unødvendig, uansett hva som måtte ha skjedd tidligere.

Men jeg ser poenget ditt. Det er enkelt å sitte her å gjøre seg opp bastante meninger.

Skrevet

Sakset fra VG:

"Ifølge NBC-journalisten Kevin Sites som var i følge med soldatene skal dette ha vært fanger som ventet på å bli hentet av sanitetssoldater.

På TV-bildene kan man se hvordan en av fangene begynner å røre på seg. Soldaten snur seg og skriker «han later faen meg som om han er død».

Deretter hever han våpenet og skyter den irakiske fangen i hodet fra kloss hold.

- Den drepte så verken ut til å være væpnet eller på noen måte truende, sier Kevin Sites."

Ut i fra dette høres det, i alle fall for meg, ut som om drapet var totalt unødvendig, uansett hva som måtte ha skjedd tidligere.

Men jeg ser poenget ditt. Det er enkelt å sitte her å gjøre seg opp bastante meninger.

Det er krig. Folk klikker. De gjør ofte det i krig. Uten at det unnskylder noe som helst, men pressede mennesker handler ofte lite logisk.

Skrevet

Om du leser nedover i artikkelen, står det:

"Han forteller også at de soldatene som lørdag gikk inn i moskeen dagen før hadde mistet en medsoldat i en liknende situasjon. Da hadde en iraker latt som han var død, før han tok livet av den amerikanske soldaten."

Tror du ikke de er redde selv om de amerikanere?

Han er jo nå tatt ut av tjeneste også, han som skjøt. Det er en tragedie hele greia.

Skrevet

Det er krig. Folk klikker. De gjør ofte det i krig. Uten at det unnskylder noe som helst, men pressede mennesker handler ofte lite logisk.

Du har rett i det du sier, men det er jo ikke slik at jeg ble overrasket.

Hvordan vet du at det "snappet" for soldaten forresten?

Jeg setter spørsmålstegn ved moralen og etikken til en del elementer (særlig i det amerikanske militæret). Du husker sikkert soldaten som ble intervjuet da de gikk inn i Falluja?

"Det er et adrenalinkick. Det er morro", sa han.

Jeg er på det rene med at det er folk som trives i strid (har du lest "Amputasjon" av Henrik Hovland?), men i denne krigen har det gått med 100 000 sivile menneskeliv. Og det er et forsiktig anslag...

Vil ikke si at det høres så "morro" ut.

Skrevet

Jeg setter spørsmålstegn ved moralen og etikken til en del elementer (særlig i det amerikanske militæret). Du husker sikkert soldaten som ble intervjuet da de gikk inn i Falluja?

Jeg er på det rene med at det er folk som trives i strid (har du lest "Amputasjon" av Henrik Hovland?), men i denne krigen har det gått med 100 000 sivile menneskeliv. Og det er et forsiktig anslag...

"Hvordan vet du at det "snappet" for soldaten forresten?."

Jeg vet ikke det.

"Jeg setter spørsmålstegn ved moralen og etikken til en del elementer (særlig i det amerikanske militæret)."

Jeg setter spørsmålstegn ved de som sender ungutter som knapt er tørre bak øra ut i en krig som det her.

" Du husker sikkert soldaten som ble intervjuet da de gikk inn i Falluja?"

Tror det er relativt mange av disse som egentlig ikke vet hva de driver med.

Skrevet

"Han forteller også at de soldatene som lørdag gikk inn i moskeen dagen før hadde mistet en medsoldat i en liknende situasjon. Da hadde en iraker latt som han var død, før han tok livet av den amerikanske soldaten."

Han er jo nå tatt ut av tjeneste også, han som skjøt. Det er en tragedie hele greia.

"Om du leser nedover i artikkelen,...."

Jo, jeg har faktisk lest artikkelen jeg refererte til.

"Tror du ikke de er redde selv om de amerikanere?"

Det vil jeg tro, de er vel mennesker på lik linje med oss andre...

"Han er jo nå tatt ut av tjeneste også, han som skjøt."

Skulle bare mangle, men det gjenstår jo å se om han blir straffet for drapet.

"Det er en tragedie hele greia."

Helt enig.

Skrevet

Kommer du med like mange bortforklaringer når det er muslimer som dreper "noen av oss"?

Skrevet

Tror ikke det har så mye med at de er amerikanere, jeg tror at det i alle "hærer" kan være soldater som forgår seg. Slik det er ellers i livet.

Skrevet

"Hvordan vet du at det "snappet" for soldaten forresten?."

Jeg vet ikke det.

"Jeg setter spørsmålstegn ved moralen og etikken til en del elementer (særlig i det amerikanske militæret)."

Jeg setter spørsmålstegn ved de som sender ungutter som knapt er tørre bak øra ut i en krig som det her.

" Du husker sikkert soldaten som ble intervjuet da de gikk inn i Falluja?"

Tror det er relativt mange av disse som egentlig ikke vet hva de driver med.

"Jeg setter spørsmålstegn ved de som sender ungutter som knapt er tørre bak øra ut i en krig som det her."

Ingen kan jo stilles til veggs for dette heller. Det er jo ikke vernepliktige det er snakk om, men folk som gikk frivillig inn i militæret.

Skrevet

Tror ikke det har så mye med at de er amerikanere, jeg tror at det i alle "hærer" kan være soldater som forgår seg. Slik det er ellers i livet.

Jeg har bare annenhånds info på dette, men holdningene til mange amerikanske soldater er hårreisende sett med norske øyne. Spesielt når det gjelder "sand-niggers", som de kaller befolkningen der nede...

Skrevet

Det er ingen unnskyldning hvis det skjedde slik det står skrevet i avisen(e). I følge avisen(e) står det at han så en som såvidt rørte på seg, hvorpå han sa "han later som han er død". Så skjøt han ham, og fortsatte "nå later han ikke som lenger".

En tragedie, ja. Men kom bare ikke å nevn at det er en tragedie for soldaten som skjøt. Greit at mye utrolig skjer i krig, men samtidig er det en del avskum som viser sitt sanne ansikt når de havner i pressede situasjoner.

Ellers mener jeg selfølgelig ikke å antyde at dette er representativt for hverken amerikanske soldater eller noen andre. Men det som skjedde her ser ut til å være regelrett drap, noe som ikke er lovlig i krig heller, og bør straffes på lik linje med sivile drap.

"........................."

Skrevet

Det er sant det du sier. Men samtidig blir det generellt, iom. at det ikke later til at dette var en sammenlignbar situasjon.

".........................."

Skrevet

Jeg vet ikke hvor lett det er å være profesjonell soldat hvis man faktisk ikke liker å være i strid.

"..........................."

Skrevet

"Jeg setter spørsmålstegn ved de som sender ungutter som knapt er tørre bak øra ut i en krig som det her."

Ingen kan jo stilles til veggs for dette heller. Det er jo ikke vernepliktige det er snakk om, men folk som gikk frivillig inn i militæret.

Jeg vil tro det er en del som stiller spørsmål ved vervekampanjene til det amerikanske forsvaret, og ikke minst hvilke sosiale klasser de ofte retter seg mot.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor lett det er å være profesjonell soldat hvis man faktisk ikke liker å være i strid.

"..........................."

Å være profesjonell soldat krever mye av den enkelte, og man må kunne ha et profesjonelt forhold til det man gjør, selv om man faktisk setter sitt eget liv på spill iblant.

Ingen som sier at dette er enkelt, men det er mulig. Ikke mulig for alle personer, naturligvis, men ikke alle personer passer som profesjonelle soldater heller...

Skrevet

Jeg vil tro det er en del som stiller spørsmål ved vervekampanjene til det amerikanske forsvaret, og ikke minst hvilke sosiale klasser de ofte retter seg mot.

Rett det du sier.

Mange som bare har valget mellom army'n og en heller tvilsom (kriminell) karrière.

(ref Magasinet, Dagbladet for noen uker tilbake)

Skrevet

Jeg tror ikke vi skal la oss overraske lenger av at grusomheter skjer i krig.... alle vet at ingen side er bedre en den andre; og drittsekker og avskum finnes på alle sider.Håper bare vedkommede får sin straff og at det ikke gjentar seg..noe det nok desverre kommer til å gjøre. Folk dør nemlig i krig.

Skrevet

Jeg tror ikke vi skal la oss overraske lenger av at grusomheter skjer i krig.... alle vet at ingen side er bedre en den andre; og drittsekker og avskum finnes på alle sider.Håper bare vedkommede får sin straff og at det ikke gjentar seg..noe det nok desverre kommer til å gjøre. Folk dør nemlig i krig.

Jeg lar meg overhodet ikke overraske over at de amerikanske styrkene driter i alt som heter folkerett og genène-konvensjon.

Men det betyr vel ikke at jeg ikke bør reagere på det?

Og bare så vi har dèt på det rene;

Dette var en henrettelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...