Gå til innhold

Amerikansk soldat drepte skadd fange

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lar meg overhodet ikke overraske over at de amerikanske styrkene driter i alt som heter folkerett og genène-konvensjon.

Men det betyr vel ikke at jeg ikke bør reagere på det?

Og bare så vi har dèt på det rene;

Dette var en henrettelse.

Klart du må få reagere på det. Jeg ser nesten det som en selvfølge; at folk reagerer altså. Men hva kan man egentlig gjøre når en situasjon først er kommet til krigsstadiet?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

29

• Sør

23

• pimson

23

• Mr Kahn

18

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Klart du må få reagere på det. Jeg ser nesten det som en selvfølge; at folk reagerer altså. Men hva kan man egentlig gjøre når en situasjon først er kommet til krigsstadiet?

"Men hva kan man egentlig gjøre når en situasjon først er kommet til krigsstadiet?"

Følge reglene for krigføring kanskje?

Selv om de irakiske opprørerne ikke gjør det, vil ikke det si at amerikanerne kan gjøre som de vil. De har tross alt et ansvar siden de startet denne krigen for å fjerne Saddam og "bringe fred og demokrati til det irakiske folket", som Bush selv sa...

Skrevet

"Men hva kan man egentlig gjøre når en situasjon først er kommet til krigsstadiet?"

Følge reglene for krigføring kanskje?

Selv om de irakiske opprørerne ikke gjør det, vil ikke det si at amerikanerne kan gjøre som de vil. De har tross alt et ansvar siden de startet denne krigen for å fjerne Saddam og "bringe fred og demokrati til det irakiske folket", som Bush selv sa...

Da er vi inne på det å plassere skyld...og det begir ikke jeg meg inn på. Til det er min kompetanse for liten...;) Viktig å kjenne sine begrensninger synest jeg...........

Og at det i det hele tatt har vært noen menn som har satt seg ned og skrivd regler for krig.... ja,..typisk menn vil jeh nesten si!!

Skrevet

Da er vi inne på det å plassere skyld...og det begir ikke jeg meg inn på. Til det er min kompetanse for liten...;) Viktig å kjenne sine begrensninger synest jeg...........

Og at det i det hele tatt har vært noen menn som har satt seg ned og skrivd regler for krig.... ja,..typisk menn vil jeh nesten si!!

Næmmen, hva sier du? Klart det er regler for krig. Og straff for å bryte reglene.

Skrevet

Jeg tror ikke vi skal la oss overraske lenger av at grusomheter skjer i krig.... alle vet at ingen side er bedre en den andre; og drittsekker og avskum finnes på alle sider.Håper bare vedkommede får sin straff og at det ikke gjentar seg..noe det nok desverre kommer til å gjøre. Folk dør nemlig i krig.

Dette er tredje gangen på bare et par uker at skadde irakere blir skutt og drept av USA-soldater *foran kamera*, så det er langt fra noen isolert hendelse. Ser nesten ut som det faller dem helt naturlig. Virker ikke som de reflekterer over tv-teamene som følger etter dem en gang, de poserer jo nesten for dem.

Skrevet

"Da er vi inne på det å plassere skyld..."

Hvor har du det fra?

Jeg syns det er bra at det fins regler for krigføring. At krigsfanger har visse rettigheter osv...

Syns ikke du?

Skrevet

Næmmen, hva sier du? Klart det er regler for krig. Og straff for å bryte reglene.

Jeg VET at der regler i krig...men synest det er litt absurd. Burde ikke krig og det den medfører være ulovlig?? Krig er et spill i virkligheten, men alvorlig talt; hvem føler de er kompetente nok til å skrive reglene??

Skrevet

"Da er vi inne på det å plassere skyld..."

Hvor har du det fra?

Jeg syns det er bra at det fins regler for krigføring. At krigsfanger har visse rettigheter osv...

Syns ikke du?

Du sa det da selv. Du saat amerikanerene har tross alt et ansvar siden det var de som startet denne krigen for å fjerne Saddam og "bringe fred og demokrati til det irakiske folke," som Bush sa det selv....

Vel, hvis en spør amerikanerene er det mange som vil svare deg at det var BinLaden som satte i gang det hele da WHO ble angrepet av flyterroren 11. sept,..Og BinLaden vil kanskje si at det er amerikanerenes egen skyld siden de blandet seg inn i Afghanistan for mange år tilbake...

Så det var du som var inne på det med å plassere skyld for Irak krigen.

Skrevet

Dette er tredje gangen på bare et par uker at skadde irakere blir skutt og drept av USA-soldater *foran kamera*, så det er langt fra noen isolert hendelse. Ser nesten ut som det faller dem helt naturlig. Virker ikke som de reflekterer over tv-teamene som følger etter dem en gang, de poserer jo nesten for dem.

ja, jeg vet. Det er skrekkelig. Som om de tror tv bildene vil gjøre dem til store helter. Og at de vil forklare alt. nei, fatter det ikke. Det er bare nok et tegn på at verden har blitt gal og at krig bare er elendighet; regler eller ikke.

Skrevet

Sett deg i de amerikanske soldatenes sted.

Saken er hauset opp.

Dette er en pølse i slaktetiden.

Skrevet

Jeg VET at der regler i krig...men synest det er litt absurd. Burde ikke krig og det den medfører være ulovlig?? Krig er et spill i virkligheten, men alvorlig talt; hvem føler de er kompetente nok til å skrive reglene??

Du bør lese dette som en kort orientering:

http://www.redcross.no/ungirodekors/Article.asp?ArticleID=2000433

"hvem føler de er kompetente nok til å skrive reglene??"

Det er jo egentlig ganske uinteressant, ettersom de fleste land anerkjenner den?

Håper du er litt på villspor nå, og at du faktisk ikke mener å sette spørsmålstegn ved viktigheten av disse reglene?

Skrevet

Litt av formålet med reglene er jo å gjøre det mindre attraktivt for statsledere å gå til krig, selv om man kan diskutere hvor godt akkurat det har fungert.

Det finnes faktisk bisarrt nok også et sett internasjonale regler for når man kan starte en krig, noe som i bunn og grunn er aldri. Ikke at USA tok det så tungt, selv om de har prøvd å bortforklare det.

Skrevet

Du bør lese dette som en kort orientering:

http://www.redcross.no/ungirodekors/Article.asp?ArticleID=2000433

"hvem føler de er kompetente nok til å skrive reglene??"

Det er jo egentlig ganske uinteressant, ettersom de fleste land anerkjenner den?

Håper du er litt på villspor nå, og at du faktisk ikke mener å sette spørsmålstegn ved viktigheten av disse reglene?

Kanskje du bør bli flinkere tilålese et ord å se det som det ordet det er+ jeg har ikke sagt at jeg stiller spørsmålstegn ved at det er regler i krig, bare sendt et spørsmål ut iluften omikke det virker absurd at det er regler for krig, når det en krig fører med seg er drap, død, siviletap, voldtekter osv. Hvorfor ikke bare forby KRIG?

Skrevet

Sett deg i de amerikanske soldatenes sted.

Saken er hauset opp.

Dette er en pølse i slaktetiden.

Du skriver: "Dette er en pølse i slaktetiden."

Det må være ett av de tåpeligste innleggene jeg har sett her!

Jeg antar at din reaksjon var den samme da det britiske gisselet ble halshugget - han var vel også en pølse i slaktetiden?

Skrevet

Du sa det da selv. Du saat amerikanerene har tross alt et ansvar siden det var de som startet denne krigen for å fjerne Saddam og "bringe fred og demokrati til det irakiske folke," som Bush sa det selv....

Vel, hvis en spør amerikanerene er det mange som vil svare deg at det var BinLaden som satte i gang det hele da WHO ble angrepet av flyterroren 11. sept,..Og BinLaden vil kanskje si at det er amerikanerenes egen skyld siden de blandet seg inn i Afghanistan for mange år tilbake...

Så det var du som var inne på det med å plassere skyld for Irak krigen.

Så var det den linken mellom WTC og Irak da...

WHO?

Det stemmer vel at USA leverte våpen til Afghanistan bl.a. da Sovjetunionen var der, men hva har det med WTC å gjøre?

Jeg prøver ikke å fordele skyld om noe som helst, og beklager om det ble oppfattet slik...

Skrevet

...til TV-kameraene fanget opp en amerikansk soldat i blodrus som blåste skallen av en iraker, før vi reagerer med bekvemmelighetsempatien vår, eh?

At denne soldaten har sittet og sett sine egne bli halshugget på Al Jazzera, sett dem bli brent levende og maltraktert av mobben, sett venner bli drept av en araber «playing dead», åh jo, jeg ville neppe handlet noe annerledes selv.

La meg bare fortelle deg litt om invasjonen i Normandie; soldatene som kom levende vekk fra strendene på Omaha og Utah skjøt tyskere som bad tynt for livet sitt, i ren blodrus og hat, enten de kom med eller uten våpen. For hat er ikke noe som er forbeholdt arabere, selv en amerikaner kan hate.

Da jeg satt sammen med disse veteranene i Ste. Mere Eglise, fortalte nevøen til en av dem meg, at onkelen ikke hadde snakket om krigen på nærmere seksti år. Først nå orket han å komme tilbake, i en alder av 86 år.

Og tro det eller ei, den gamle mannen på 86 år var også et menneske, akkurat som disse soldatene i Faluja. Jeg dømmer ikke denne gamle hedersmannen fra Ste. Mere Eglise, og jeg dømmer heller ikke denne soldaten fra i Irak.

Det vil nok sikkert en amerikansk Court Marshal gjøre for oss.

Skrevet

...til TV-kameraene fanget opp en amerikansk soldat i blodrus som blåste skallen av en iraker, før vi reagerer med bekvemmelighetsempatien vår, eh?

At denne soldaten har sittet og sett sine egne bli halshugget på Al Jazzera, sett dem bli brent levende og maltraktert av mobben, sett venner bli drept av en araber «playing dead», åh jo, jeg ville neppe handlet noe annerledes selv.

La meg bare fortelle deg litt om invasjonen i Normandie; soldatene som kom levende vekk fra strendene på Omaha og Utah skjøt tyskere som bad tynt for livet sitt, i ren blodrus og hat, enten de kom med eller uten våpen. For hat er ikke noe som er forbeholdt arabere, selv en amerikaner kan hate.

Da jeg satt sammen med disse veteranene i Ste. Mere Eglise, fortalte nevøen til en av dem meg, at onkelen ikke hadde snakket om krigen på nærmere seksti år. Først nå orket han å komme tilbake, i en alder av 86 år.

Og tro det eller ei, den gamle mannen på 86 år var også et menneske, akkurat som disse soldatene i Faluja. Jeg dømmer ikke denne gamle hedersmannen fra Ste. Mere Eglise, og jeg dømmer heller ikke denne soldaten fra i Irak.

Skrevet

Kanskje du bør bli flinkere tilålese et ord å se det som det ordet det er+ jeg har ikke sagt at jeg stiller spørsmålstegn ved at det er regler i krig, bare sendt et spørsmål ut iluften omikke det virker absurd at det er regler for krig, når det en krig fører med seg er drap, død, siviletap, voldtekter osv. Hvorfor ikke bare forby KRIG?

Kanskje du bør bli flinkere til å skrive norsk?

En krig fører med seg mye faenskap, det er ikke tvil om det, men dersom disse reglene kan være med å begrenense overgrepene og ødeleggelsene, så er da det positivt?

Å forby krig hadde jo vært vel og bra, men krig har det alltid vært, og det kommer det dessverre alltid til å være også.

Skulle nesten tro det ligger i menneskets natur...

Skrevet

Å være profesjonell soldat krever mye av den enkelte, og man må kunne ha et profesjonelt forhold til det man gjør, selv om man faktisk setter sitt eget liv på spill iblant.

Ingen som sier at dette er enkelt, men det er mulig. Ikke mulig for alle personer, naturligvis, men ikke alle personer passer som profesjonelle soldater heller...

Ser ikke noen konnflikt med det jeg sa. Jeg tviler på at mange ønsker å være soldat hvis de ikke har en viss følelse for det de gjør.

"............................."

Skrevet

Du skriver: "La meg bare fortelle deg litt om invasjonen i Normandie;"

Ja, det var jo relevant til at Vesten igjen er avslørt til å gjøre akkurat det terroristene gjør.

Hvorfor ikke fordømme, istedet for å bortforklare terrorismen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...